De Britse Food Commission heeft de aanval geopend op de wijze waarop foodfabrikanten en ketens van fastfood zich richten op de jeugd. Ze veroordeelt bedrijven als Coca-Cola, Burger King en McDonald’s o.a. om hun inzet van premiums en characters om jongeren aan hun merk te binden. De Food Commission ageert met name tegen fabrikanten van producten die rijk aan calorieën zijn, maar arm aan voedingswaarde om obesitas (vetzucht) bij de jeugd tegen te gaan.De aanval van de Food Commission kwam op het moment dat de Europese Unie zich beraadde op het indienen van een richtlijn om voedings- en gezondheidsclaims op ”labelling, presentation and advertising” van op de consument gerichte food-producten in de ban te doen. Onder gezondheidsclaims vallen o.a. niet-specifieke aanbevelingen over het verbeteren van gezondheid en welbevinden, gewichtsverlies en verbetering van de concentratie. Specifieke claims moeten wetenschappelijk bewezen zijn en als zodanig gepresenteerd. Claims als fat free, low fat, high fibre en light en aanbevelingen van (huis)artsen liggen hiermee (ook) onder vuur.