Aantal koopjesjagers fors gegroeid - PromZ Vak

Aantal koopjesjagers fors gegroeid

De groep consumenten die afgaat op promoties is in 2012 fors gegroeid, vergeleken met een jaar eerder.

Het aandeel van koopjesjagers – de groep consumenten die minimaal 40 procent van hun aankopen doen door middel van een aanbieding – is in 2012 met 41 procent toegenomen. In 2011 waren zij nog goed voor 8 procent van de supermarktbestedingen (uitgezonderd versproducten). Afgelopen jaar was dat 11,3 procent, blijkt uit cijfers van GfK.

Gezinnen stabiel

Vooral tweeverdieners en ouderen kopen relatief veel artikelen in de aanbieding. Bij gezinnen is de promotiedruk in vergelijking met 2011 min of meer gelijk gebleven. Bij alleenstaanden is ook een forse toename zichtbaar. Van elke supermarkteuro is in 2012 17,7 procent via een aanbieding verkocht. Dat is een toename van 5 procent ten opzichte van 2011.

Vooral wasmiddelen zijn populaire aanbiedingsartikelen: bijna 45 procent van de wasmiddelomzet komt voort uit aanbiedingen. Aan de andere kant is dat bij melk en karnemelk nog geen 2 procent. In 2012 is de promotiedruk ten opzichte van 2011 vooral gestegen in vers broodbeleg (kaas, vleeswaren en salades) en dranken (frisdrank, wijn en koffie).