Go for it! Maar laten distributeurs kansen liggen? De vraag doemde op naar aanleiding van het Opdrachtgeversonderzoek 2016 dat PromZ Magazine afgelopen december publiceerde. Een belangrijke uitkomst was dat eindklanten distributeurs te afwachtend vinden. Hoe kijken suppliers hier tegenaan?
Stephen Gibson, Mid Ocean Brands:
‘Als sommige distributeurs niet actief genoeg zijn, zijn dat denk ik vooral conventionele partijen. Tegelijkertijd zie ik ook distributeurs die proactief juist grote slagen maken. Aan de andere kant is proactiviteit weer minder van belang als je alleen online zaken doet. Er is wat mij betreft dus niets algemeens over een te afwachtende houding te zeggen.’
Albert van der Veen, Xindao:
‘Ik spreek amper met eindklanten en heb ook geen inzicht in wat distributeurs de hele dag doen. Wel kan ik me voorstellen dat er een gedragspatroon ontstaat waarin je op termijn gewoon iets minder actief wordt.’
Stef van der Velde, Giving Europe:
‘Ik heb in de loop der jaren wel geconstateerd dat er een hoop distributeurs wat inactief zijn geraakt. Reden waarom we enkele jaren geleden afscheid hebben genomen van de helft van ons klantenbestand. We willen zaken doen met distributeurs die keuzes maken in hun strategie en die niet met elke leverancier werken.’
Lees meer in PromZ Vak nr 1, 2017, die 10 maart verschijnt.