Dit jaar zal zo’n 52% van het Nederlands bedrijfsleven kerstpakketten aan het personeel verstrekken, 5% minder dan in 2013 toen 57% van de bedrijven dat deed. Het percentage bedrijven dat eindejaarsgeschenken aan externe, zakelijke relaties geeft, blijft stabiel: 39% tegen 38% in 2013.
Dit blijkt uit het jaarlijkse PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2014, dat eind oktober werd uitgevoerd door het onafhankelijk marktonderzoekbureau One Question. Professionals (inkopers, marketeers etc.), werkzaam bij circa 300 bedrijven in Nederland (mkb, multinationals, overheden, non-profit) werkten aan dit representatieve onderzoek mee.
De gemiddelde waarde van een kerstpakket daalde met 5% van € 44,05 in 2013 naar € 42,25 in 2014. De gemiddelde waarde van een eindejaarsgeschenk voor zakelijke relaties daalde ook iets: van € 31,30 naar € 29,40.
Het lijkt er op dat er wel meer pakketten en geschenken per bedrijf uitgereikt gaan worden, want het budget voor kerstpakketten en eindejaarsgeschenken stijgt dit jaar met gemiddeld 4,1%. Vorig jaar was nog sprake van een daling van 1,9%. Voor 2015 verwacht men een verdere budgetstijging met 2,5.
Eigen keuze
Meer dan de helft van de verstrekte kerstpakketten (56%) en eindejaarsgeschenken (57%) heeft een ‘vaste’ inhoud die bepaald is door het verstrekkende bedrijf. Kerstpakketten met volledig ‘eigen keuze’ mogelijkheden (bv. cadeaucheques, al dan niet via internet verzilverbaar) hebben een aandeel van 21%. Bij eindejaarsgeschenken voor zakelijke relaties ligt dat aandeel op 13%. Combinaties komen ook voor, bij kerstpakketten in 14% van de gevallen en bij eindejaarsgeschenken in 4% van de gevallen.
Lees meer in PromZ Magazine, nr 4 die rond 10 december verschijnt, en in PromZ Vak nr 4, die eind december uitkomt. In die uitgave vindt u ook het verslag van het jaarlijkse PromZ Vak Distributeursonderzoek.