Ter ere van z’n 125-jarig bestaan liet Albert Heijn dit jaar iedereen winkeltje spelen. De supermarktketen deelde maar liefst 46 miljoen Mini’s uit, boodschappen in klein formaat. A-merken wilden maar wat graag meewerken aan deze actie, die is uitgeroepen tot PromZ Premium Promotion of the Year 2012.
De jubileumactie van Albert Heijn was voor zes op de tien Nederlanders reden om Mini’s te gaan sparen. Het had ook een positieve uitwerking op het imago: maar liefst 61 procent van de mensen die aan de actie meedeed, vond de actie een sympathieker middel dan een tv-commercial, en 55 procent noemde de jubileumpromotie leuker dan het sparen van voetbalplaatjes of plaatjes van dieren.
Vergeten merken
Onderzoeksbureau Motivaction stelde vast dat ook de deelnemende A-merken profiteerden: 22 procent van de ondervraagden gaven aan dat er merken bijzaten die ze al een beetje vergeten waren. In de huishoudens was de favoriet onder de merken de mini-Calvé Pindakaas, op de voet gevolgd door Coca-Cola. Zwitsal en Lay’s deelden de derde plaats.
Dat de aanverwante artikelen al binnen een week uitverkocht waren, was voor 60 procent van de consumenten een teleurstelling. Voor ruim 11 procent van de spaarders was het aflopen van de actie een reden om (weer) bij een andere supermarkt boodschappen te gaan doen.
Meer over deze actie in PromZ Magazine nr 4, die medio december verscheen.