Als het goed is kunnen suppliers en distributeurs een goed jaar verwachten. 2016 kan een schot in de roos worden voor de promotionele productenbranche. Klanten en distributeurs zijn positief gestemd.
De opdrachtgevers rapporteren hogere budgetten voor promotionele producten in 2015, namelijk +2,7% (en ze verwachten voor 2016 zelfs een stijging van het premiumbudget van 3,3%). De distributeurs rapporteren een nog hoger groeicijfer over 2015: +6,0%.
Dit blijkt uit het PromZ Distributeursonderzoek 2015 (en het PromZ Opdrachtgeversonderzoek) dat recentelijk plaatsvond en in opdracht van Het Portaal Uitgevers werd uitgevoerd onder distributeurs en opdrachtgevers in Nederland door het onafhankelijke marktonderzoekbureau One Question.
2016: +8,7 gemiddelde omzetgroei
Eind 2014 dachten distributeurs aan een groei van 9,8% in 2015. Dat is het niet geworden, maar er zullen diverse branches in Nederland zijn waar men met enige jaloezie kijkt naar het groeicijfer van 6,0% in de promotionele producten branche. Ook voor 2016 tonen de distributeurs optimisme: gemiddeld genomen verwachten zij voor 2016 een omzetgroei van +8,7%.
Meer in de komende PromZ Vak 4.