Het bedrijfsleven bezuinigt in 2009 overal op, ook op de inkoop van premiums, relatiegeschenken en kerstpakketten. Dat blijkt uit de begin november gehouden jaarlijkse PromZ-meting bij opdrachtgevers.In vergelijking met 2008 is er gemiddeld 10 pct minder budget besteed aan premiums, relatie- en eindejaarsgeschenken, maar de grote(re) bedrijven hebben wat meer bezuinigd. Voor 2010 wordt grofweg een budgetstabilisatie verwacht waar het gaat om de inkoop van promotionele producten. Grotere leverancierstrouw Het onderzoek, uitgevoerd door IBT Marktonderzoek, maakt ook duidelijk dat veel meer opdrachtgevers dan vorig jaar hun leveranciers van promotionele producten trouw blijven in 2010. Uit het onderzoek blijkt ook dat opdrachtgevers dit jaar veel minder het internet gebruikt hebben om zich te oriënteren op promotionele producten én om ze te bestellen. De uitkomsten en toelichting op het gehele PromZ Opdrachtgeversonderzoek leest u in PromZ Magazine nr 4 die voor kerst bij u in de bus valt.