PROMZ VAK 03-2023

De verpakking als stille ambassadeur van een product. Pieter Bosscher over leidinggeven en zingeving. VAKBLAD VOOR INTERMEDIAIRS VAN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË www.promzvak.nl Verschijnt tweemaandelijks -oktober/november 2023 - nummer 5 vak

5 2023 - nummer 5 - promzvak.nl COMMENTAAR DOOR PETER VAN GESTEL (PETER.VANGESTEL@HETPORTAAL.COM) vak 9 Recentelijk mocht ik naar Spanje om de fabriek te bezoeken waar Sequal haar draden spint. Zodat ik met eigen ogen kon zien wat er gemaakt wordt van rPet (zowel eigen collectie als inkoop) en PP. Heel interessant (zie pagina 16), omdat je bij elk bezoek wel weer iets leert en omdat je beseft dat het allemaal niet zo zwart-wit is als je in eerste instantie dacht. Hoe je het ook went of keert, zolang er nieuwe producten gemaakt worden in onze branche, dragen we in negatieve zin bij aan de afvalberg. En er is geen bedrijf die zegt ‘laten we maar stoppen met produceren’. We kunnen het met zijn allen wel beter doen. Door gebruik te maken van nieuwe, recyclebare materialen, door minder gif, stroom en water te gebruiken en door steeds meer rekening te houden met de ‘gewildheid’ van een promotioneel item. Dat gaat allemaal niet ineens. Het zijn kleine stapjes die onze wereld steeds een stukje mooier maken. En laten we eerlijk zijn, we hebben een prachtig vak. Want wat is er nu leuker dan mensen blij maken met mooie geschenken. En als ze nu ook nog gemaakt zijn met zo veel mogelijk aandacht voor mens en planeet, zijn we op de goede weg!

I N H O U D vak 6 C O L O F O N PromZ Vak Het Portaal Media B.V. Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: Peter van Gestel Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-33637794 E-mail: peter.vangestel@hetportaal.com Redactionele medewerkers: Lisette Erdtsieck, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Cynthia de Groot, Suzanne Jacobs, Jenny Leeuwenkamp, Judith Munster, Ad van Poppel, Ruud Slierings, Marjolein Straatman, Fred Sengers , René Los Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: Pierre van den Ancker Mob: +31 (0)6-43854384 E-mail: pierre.vandenancker@-hetportaal.com Ferry Aaftink Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-12643168 E-mail: ferry.aaftink@hetportaal.com Bettina Nettelbeck Mob: +49 (0)173-1933919 E-mail: bettina.nettelbeck@hetportaal.com Productie/traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 E-mail: traffic@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia.nl Coverontwerp: Snars Beeldmateriaal: Ad Boogaard, Creative Owl Media, iStockphoto Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Onze magazines worden gedrukt op FSC gecertificeerd papier. Geef ze door aan collega's of gooi ze na lezen aub in de papierbak. Dat geldt ook voor de paperwrap waarin we versturen. 16 Wie zegt wat in dit nummer? <9> Column René Los <11> Supplier vs. distributeur <12> GXN Barcelona <15> De duurzame garens van Seaqual. <16> Pieter Bosscher over leidinggeven en zingeving. <20> Verpakking als de stille ambassadeur van een product. <28> Verpakkingsdrukkerij StyleMathôt, van elpee hoes tot food verpakking. <32> Het woon/werk concept voor jongeren van Blooms out of the Box <36> De (her)opening van Araco’s ‘borduurhuis’ Pure Promotional . <39> Schenken met impact. <40> NXT Gen: Mathieu Vermorken. <44> Cynthia de Groot bezocht ‘down under’ een promo vakbeurs. <46> De 50+ merken van TTP Concepts. <49> De duurzame missie van Tobias Gottwald met Mister Bags. <54> Een kijkje in de keuken van de Duitse beurs Haptica. <58> PromZ NewZ: PromZ Product Première, PSI-deelname en sport als thema. <62> Notez <66> New ProductZ <72> Merkenregister <77> Bedrijfsprofielen <84> 32 40 62 77

WIE ZEGT WAT IN DIT NUMMER? “WANNEER WE SEAQUAL ECHTER VERGELIJKEN MET VIRGIN POLYESTER, DAN BESPAREN WE 37% CO2, 34% WATER EN 40% ELEKTRICITEIT. DAT ZIJN ECHT WEL HELE FLINKE STAPPEN VOORUIT. ” (Francois Devy, Seaqual, pag. 19) “Als je de Breaker verpakking online opzoekt, zul je merkendat deze verschilt van de verpakking die je fysiek in de winkel ziet. ” (Steven de Cleen, verpakkingsspecialist, pag. 31) “ONDERNEMEN ZIT ME NIET ECHT IN HET BLOED, DAT WIL ZEGGEN, IK HEB HET NIET VAN HUIS UIT MEEGEKREGEN. IK HEB HET MOETEN LEREN. ” (Pieter Bosscher, pag. 23) ”Ik merk wel dat er echt een kloof is tussen verschillende generaties, maar de samenwerking maakt het werk juist fijn. Het publiek, en zeker millenials en Gen Z, wordt steeds kritischer op fysieke cadeautjes. Mensen willen geen rommelgifts en producten meer die ze nooit gebruiken. ” (DJ van Styrum, treebytree, pag. 43) 'Ik vind dat XD Connects echt iets onderscheidends doet met de IQONIQ- kledinglijn. Ieder product heeft een eigen digitaal paspoort met CO2voetafdruk. Als de hele modewereld dat zou doen, zou dat een groot verschil maken.’ (Jaime de Poorter, Brand-Butler, pag. 12) 9 2023 - nummer 5 - promzvak.nl

Staat u ook zuchtend in de rij te wachten bij de flessenautomaat, stilletjes hopend dat deze het niet begeeft als u eindelijk aan de beurt bent? Of ziet u de nieuwe statiegeldwet als de zoveelste prijsverhoging en gooit u alles gewoon nog bij het huisvuil? Ik behoor tot die eerste categorie en spreek mezelf moed in door te denken dat ik goed bezig ben voor het milieu. Maar is dat eigenlijk wel zo? Na wat zoekwerk vond ik de krantenkop: “Zwerfafval door statiegeld op blikjes en flessen enorm afgenomen”. Ging het dan enkel om het zwerfafval? Ik dacht aan een meer circulaire samenleving. Is het een illusie te denken dat iemand die zijn blikjes en flesjes thuis in de vuilnisbak gooit, ze niet achteloos op straat zou werpen? Toegegeven, zwervers zijn actiever dan ooit met verzamelen. Zij dienen nu de samenleving en verdienen zo een extra centje. Wanneer je dieper in de materie duikt, blijkt dat de verbrandingsovens van onze afvalcentrales hun brandstof uit plastic halen. Alleen zo bereiken ze de temperaturen die nodig zijn voor efficiënte verbranding. Als er een tekort is aan plastic, wordt er nieuw materiaal aangekocht, of zoals bij de centrale in Amsterdam, afval geïmporteerd uit bijvoorbeeld Italië. Blikjes werden al gescheiden van het afval. Daar vindt recycling al jaren efficiënt plaats. Maar door de "vergroening" is er een enorm tekort aan PET en gerecycled PET ontstaan. In onze industrie krijgen veel artikelen zoals tassen, kleding en parasols het groene label 'gerecycled'. Ik las in het FD dat het gebruik van RPET voor dergelijke artikelen het recyclingproces stopt. Terwijl je flesjes tientallen keren kunt hergebruiken, is een fleece deken of tas uiteindelijk enkel nog bruikbaar voor verbranding. Die groene belofte lijkt in mijn ogen al minder rooskleurig. Daarnaast is er nog steeds geen statiegeld op Tetra Pak, wat vervuilender is dan blik of PET en bijna onmogelijk te recyclen. Is de nieuwe statiegeldwet op blikjes en flesjes dan slechts een manier om via non-redemptie extra belasting op te halen voor de volgende financiële misstap? Ik hoop van niet. Het afvalprobleem schuilt niet in dwang, maar in de mens zelf. Ik pleit niet voor extreme maatregelen zoals in Singapore, maar bewustwording begint bij opvoeding en educatie. Belastingen zijn het paard achter de wagen spannen. GROEN, GROENER, GROENST COLUMN DOOR RENÉ LOS 9 11 2023 - nummer 5 - promzvak.nl

12 Intermediair en supplier. Vijf dezelfde vragen. Aan een supplier en een intermediair, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Jaime de Poorter (Brand-Butler) en Remco Krol (Pottle). Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? ‘Verdere vergroening van onze producten door de hele keten is een belangrijke ontwikkeling. Daarnaast wordt one-stopshopping steeds belangrijker. Bedrijven zullen nog kritischer kijken naar de total cost of ownership. Opdrachtgevers kiezen liever voor één partij die alles voor ze doet dan dat ze voor iedere aankoop moeten shoppen. Ze willen ontzorgd worden. Prijs wordt minder belangrijk. Kwaliteit, innovatie, snelheid van werken en de leverzekerheid worden bepalender.’ Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar en wat zijn je verwachtingen voor 2024? ‘2022 was voor ons een heel goed jaar. Die trend zet verder door in 2023, wat natuurlijk mooi is. We hebben twee jaar geleden de strategische keuze gemaakt om ons te richten op multinationals en corporates. De focus ligt nu echt op de grote ondernemingen die we veel service willen bieden. We verwachten dat we de positieve lijn in 2024 kunnen voortzetten.’ Voor welke concurrent heb je veel respect en waarom? ‘Wij hebben veel respect voor de grote internetpartijen, zoals Pinkcube en Objetrama. Ze begeven zich naar onze mening in een ander segment dan wij en bereiken ook een ander soort klanten. Wij weten uit ervaring hoeveel energie en geld het kost om als webshop succesvol te zijn. Hier goed in zijn en bovenin mee blijven doen vraagt veel van een organisatie.’ Zonder welk merk kun je niet? ‘Ik kan niet zonder mijn Trek Madone-racefiets. Ik vind het een mooi model, en ik kies ook specifiek voor dit merk. Ze zijn onderscheidend en ze lopen voorop in design. Ik fiets twee keer per week rondjes van tussen de zestig en honderd kilometer. Dat doe ik vooral om mentaal fit te blijven – even het hoofd leegmaken. Zakelijk gezien hechten we ons niet aan één merk, maar ik vind bepaalde nieuwe merken in onze branche wel interessant. Ik vind dat XD Connects echt iets onderscheidends doet met de IQONIQ- kledinglijn. Ieder product heeft een eigen digitaal paspoort met CO2-voetafdruk. Als de hele modewereld dat zou doen, zou dat een groot verschil maken.’ Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? ‘Voor sport. Om te kijken, bedoel ik dan. Voor het WK voetbal voor vrouwen ben ik deze zomer ook een keer eerder opgestaan. Ik kijk sowieso naar veel verschillende sporten. Ik heb veel respect voor onze topsporters. Je kan veel leren van hoe ze naar hun doelen toewerken. Ze geven nooit op. Ik zie ook overeenkomsten met het ondernemerschap, zoals het altijd moeten aanstaan en continu doseren. ‘Opdrachtgevers willen ontzorgd worden’’ Jaime de Poorter Brand-Butler DOOR ALLARD FREDRIKS

9 ‘Het is geweldig om te zien hoe andere bedrijven zich bij ons aansluiten’ Remco Krol Pottle Welke trend of ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? ‘Voor ons is duurzaam ondernemen de kern van alles wat we doen, en het is ook de trend die we in onze branche als onontkoombaar beschouwen. Het is goed dat steeds meer bedrijven deze visie delen en zich inzetten voor duurzaamheid, vooral op het gebied van circulariteit. Bij Pottle draait het allemaal om circulariteit – we geven glasafval een nieuw leven door er innovatieve producten van te maken. Het is geweldig om te zien hoe andere bedrijven zich bij ons aansluiten door hun glasafval te doneren, en zo hun steentje bijdragen aan een duurzamere wereld. Je zou kunnen zeggen dat circulariteit ons DNA is geworden.’ Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar en wat zijn je verwachtingen voor 2024? ‘We zijn een stichting. We hebben geen winstoogmerk. We vinden het heel belangrijk om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een zinvoller bestaan te bieden. Dat is dit jaar goed gelukt. Voor ons is dat een van de meest waardevolle aspecten van ons werk. Niet alleen zijn we bezig met het creëren van duurzame producten, we dragen ook actief bij aan het verminderen van werkloosheid en het stimuleren van inclusiviteit. Dat we een stichting zijn, betekent niet dat we ons handje ophouden. We willen een gezonde organisatie zijn. Dus we doen wel aan marketing en we benaderen winkels en bedrijven om kerstpakketten van ons af te nemen. Voor 2024 hebben we grote verwachtingen. We willen onze impact vergroten door nog meer mensen een plek te bieden bij Pottle. We hebben ambitieuze plannen om ons assortiment verder uit te breiden en te verhuizen naar een nieuwe plek waar deze groei mogelijk is. Verder blijven we ons inzetten voor onze circulaire visie, waarbij we glasafval omzetten in mooie, herbruikbare producten.’ Voor welke concurrent heb je veel respect en waarom? ‘Concurrentie? Daar zijn we eigenlijk niet zo van. We zijn meer fans van samenwerking dan van rivaliteit. Bedrijven zoals Fryslân Fungies, die oesterzwammen kweken op koffiedik, werken ook circulair. Zij inspireren ons omdat ze dezelfde doelen nastreven. Hun producten passen vaak perfect bij onze pakketten en we geloven in het bundelen van krachten om een groter verschil te maken.’ Zonder welk merk kun je niet? ‘Als er één merk is waar ik niet zonder kan, dan is het Jimmy Joy. Hun Plenny Bar maaltijdrepen zijn gewoon mijn go-to lunch. Ze smaken goed en zijn handig. Eerlijk gezegd ben ik er een beetje aan verslaafd. Ik kan me niet meer voorstellen anders te lunchen. Ik eet het zelfs soms als avondeten. Voorheen ging ik tussen de middag naar de supermarkt om een wit broodje te halen. Dat voelde niet goed. Nu heb ik een online abonnement en krijg ik elke maand de repen thuisbezorgd.’ Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? ‘Als we het hebben over dingen die me ’s nachts uit bed kunnen halen, dan moeten het epische avonturen zijn die nieuwe horizonten verkennen, onbekende paden betreden en gewoon dat gevoel van avontuur dat je hart sneller doet kloppen. Dus als je me wakker maakt en zegt: we kunnen nu naar de maan, dan zeg ik: oké, dat is goed. Maar het kunnen ook kleinere dingen zijn. Bijvoorbeeld als je een leuke geocache-zoektocht weet, of als je een apart beestje op straat hebt gezien.’ 13 2023 - nummer 5 - promzvak.nl

9 15 2023 - nummer 5 - promzvak.nl Barcelona was het decor voor alweer de tweede editie van GXN, een internationaal netwerk van CEO’s uit de branche. Meer dan 60 deelnemers (zowel distributeurs als suppliers) uit alle werelddelen waren vertegenwoordigd tijdens het jaarlijkse congres dat georganiseerd wordt door ex PSI directeur Michael Freter. GXN PROPAGEERT INTERNATIONALE SAMENWERKING Het driedaagse event is een mix van netwerken en congres. Het congresgedeelte werd gevuld met onder meer internationaal bekend staande sprekers als de Belg Steven van Belleghem over customer experience en de Franse trendwatcher Thierry Zouzou over modetrends en kleuren in 2025. Na elke spreker ging een panel uit de zaal met elkaar in discussie over de onderwerpen die behandeld werden. Op zich een hele leuke opzet, die echter moeizaam uit de verf kwam omdat de onderwerpen die behandeld werden best ver weg lagen van de dagelijkse praktijk. Michael Freter presenteerde op de tweede dag de cijfers van een brancheonderzoek. Het is een aanzet voor verbetering binnen de Europese promo-industrie om net als in de VS nu eens goede cijfers te kunnen overleggen. Hieruit kwam een voorstel naar voren om alle individuele onderzoeksbudgetten binnen Europa te bundelen en te komen tot 1 groot brancheonderzoek zoals dat van de ASI in de VS. Grote vraag is natuurlijk of alle partijen op een lijn te krijgen zijn. Michele Bell, vice president van de ASI presenteerde de Amerikaanse branchecijfers en iedereen was hiervan onder de indruk. In de VS is iedereen volgens Bell dan ook “gek van data”. Het congresgedeelte werd afgewisseld met genoeg mogelijkheden om te netwerken. Diverse diners en borrels stonden op het programma en wie zijn oor goed te luisteren legde, kwam tot de conclusie dat dit onderdeel van het event wellicht het meest interessante was. Zo is duidelijk dat de Europese suppliers ineens een overweging zijn voor Amerikaanse distributeurs. Waar Amerika voorop loopt in veel zaken, lopen ze hopeloos achter op het gebied van bijDOOR PETER VAN GESTEL voorbeeld sustainability. En omdat grote opdrachtgevers als bijvoorbeeld Google hier wel om beginnen te vragen is Europa ineens een optie. Ook omdat Amerikaanse opdrachtgevers vragen om risicospreiding binnen de supplychain. Men wil een alternatief voor China. Op papier lijkt Vietnam een optie, maar het merendeel van de fabrieken daar is natuurlijk in handen van Chinezen. Andersom wordt er vanuit Europa met veel interesse gekeken naar de structuur van Amerikaanse distributeurs als American. Met een omzet van ruim 400 miljoen dollar een interessante partij. Waarom zou een dergelijke structuur (1 backoffice met inkoop, finance, legal, HR etc. en bundeling van vele kleine distributeurs) in Europa niet kunnen werken? Kortom, in de wandelgangen en aan tafel vonden de interessante gesprekken plaats. Toen aan het einde van de laatste dag naar verbeterpunten werd gevraagd, kwam naar voren dat men nog meer met elkaar met gesprek wilde. Zo werd er bijvoorbeeld een voorstel gedaan om de volgende editie een speeddate rondje te maken. Op die manier kom je wellicht sneller tot zaken. Een leuke suggestie wat mij betreft. Volgend jaar zal de GXN meeting in oktober plaatsvinden in München, kort na het Oktoberfest. GXN is wat ons betreft een welkome aanvulling in onze branche, omdat het de mogelijkheid geeft om op topniveau bij elkaar te komen en elkaar beter te leren kennen. Of zoals een van de grote Nederlandse suppliers zei “Het is alleen al de moeite waard om bij een issue de telefoon te kunnen pakken om je collega’s in Amerika of India te vragen hoe zij dat hebben aangepakt. Die contacten heb je hier opgedaan.”

16 DOOR PETER VAN GESTEL

8 Seaqual is een merk van het Spaanse textielbedrijf Antex, dat zich specialiseert in de productie van garen (Yarn). Het merk is ontstaan vanuit de intrinsieke motivatie iets goeds te doen voor het milieu en plastic te halen uit rivieren, van stranden en uit zee. En dit plastic een tweede leven te geven in de vorm van nieuw draad, waarmee allerlei producten gemaakt kunnen worden. Een gesprek met François Devy van Seaqual. EEN OPTIMISTISCH VERHAAL IN EEN ZEE VAN PLASTIC Laten we beginnen met de kale feiten. En laat ik vast waarschuwen, het zijn geen leuke of mooie feiten. Meer dan 70 procent van het oppervlakte van onze planeet bestaat uit water. Zo'n 97 procent daarvan is zout en vind je in oceanen. De rest: grondwater, ijs, water in de lucht en zoet water in rivieren en meren. Meer dan 90% van alle biodiversiteit leeft in water. En bovendien biedt dat water huis aan plankton en walvissen. Waarom is dat plankton zo belangrijk? Het microscopisch kleine plankton produceert 50% van alle zuurstof op aarde en slaat 40% van alle CO2 op. Dat is evenveel als 4 Amazone-regenwouden. Walvissen nemen tijdens hun leven 33 ton CO2 op, dat is evenveel als 3000 bomen. En wat doen wij als mensen om al die zee en biodiversiteit te beschermen? Van de 400 miljoen ton plastic die we produceren belandt er elk jaar 14 miljoen ton in de oceanen. Slechts 9% van al dat plastic weten we te recyclen. Van die 14 miljoen ton plastic in zee komt 80% van het land, 20 % komt van vissers (netten) en andere schepen. 5% van die 14 ton komt terecht op stranden, 1% op of net onder het oppervlaktewater en 94% komt op de oceaanbodem terecht. Waar het niet kan worden verwijderd omdat daarmee de biodiversiteit vernietigd zou worden. Gevolgen desastreus De gevolgen van al dat plastic in de oceanen zijn vreselijk. De oceanen kunnen het klimaat steeds slechter ‘in bedwang’ houden. We weten nu nog niet wat de (in)directe gevolgen zijn van de enorme opwarming van sommige oceanen. Wat we wel weten is dat er in 2050 al meer plastic in de oceanen zit dan vis. Dat is dus over minder dan 30 jaar! Microplastics zitten inmiddels in ons drinkwater en eten en ook in onszelf. Gemiddeld krijgen we per jaar dezelfde hoeveelheid plastic binnen als 50 creditcards. Wanneer je al deze feiten op een rij ziet, kun je niet meer denken Weetjes • Seaqual Yarn op rol heeft een beperkte houdbaarheid. Onder meer de viscositeit neemt af na ongeveer een jaar. Het mooie is dat als de Yarn eenmaal geweven is, de eigenschappen behouden blijven. • Ook is het van belang om rekening te houden met het kleuren van de stof. Gebeurt dit tijdens productie van de Yarn dan is dit vanuit milieuoverwegingen vele malen beter dan het achteraf verven van geweven stof. Jammer genoeg zijn veel designers hiervan (nog) niet op de hoogte. De Seaqual organisatie is dan druk bezig om hierover voorlichting te geven richting designers omdat ook hier dus nog stappen te maken zijn. • Mechanische recycling van katoen is in tegenstelling tot wat veel mensen denken (nog) niet mogelijk. Daarentegen zijn er met chemische recycling al veel bereikt. Echter, de naam zegt het al, er worden chemicaliën gebruikt in het proces, alsmede hitte (dus stroom) en water. Tot is het op dit moment de enige mogelijkheid om de ‘loop’ te sluiten en van textiel tot textiel recycling te faciliteren. 17 2023 - nummer 5 - promzvak.nl

Een optimistisch verhaal in een zee van plastic 9 ‘het zal mijn tijd wel duren’. Kun je niet meer wegkijken en niets doen. Ik ben de laatste die het belerende vingertje zal wijzen naar onze branche, maar rotzooi blijven verkopen is geen optie meer. Er zijn alternatieve materialen en alternatieve manieren van productie. En die zou iedere distributeur moeten omarmen. Seaqual is er een van. Is dit het ei van Columbus. Nee, zeker niet. Maar het is een stap op weg naar iets beters. Wat is Seaqual? Het Seaqual initiatief bestaat eigenlijk uit drie onderdelen. Het opruimen, het verspreiden van kennis en het bouwen van een community. Te beginnen bij het opruimen. François vertelt: “Op dit moment collecteren wij plastic van stranden, rivieren en van land in Egypte, in Tunesië, in Vietnam, in Mexico en in Brazilië. Van al het gecollecteerde materiaal gebruiken we Pet en PP/PA6. De rest gaat naar lokale afvalverwerkers omdat wij er (nog) niets mee kunnen. Het PET vermalen we tot flakes en daar wordt uiteindelijk garen (Seaqual Yarn) van gemaakt. Van PP en PA6 maken we pallets Polymer. Daar wordt Seaqual Staple Fiber van gemaakt dat onder meer veel gebruikt wordt in de auto industrie. Maar behalve opruimen en productie in een van onze drie fabrieken, vinden we het belangrijk om kennis te verspreiden. We willen heel duidelijk de reden vertellen waarom we dit doen en willen zo transparant mogelijk zijn in wat we doen. Onze hele keten is zoveel mogelijk gecertificeerd en inmiddels kunnen we in ons materiaal een marker meesturen die door de hele keten te volgen is. Tot slot willen we een community bouwen van merken die onze Yarn gebruiken. We voorzien ze van onder meer marketingmateriaal en willen dat ze het eerlijke verhaal vertellen. Seaqual Yarn bestaat nu voor 10% uit eigen gecollecteerde PET en voor 90% uit post-consumer rPET. We willen natuurlijk dat aandeel van die 10% vergroten en zouden ook minder afhankelijk willen zijn van ingekocht rPET, maar zover is het op dit moment nog niet. Wanneer we Seaqual echter vergelijken met virgin polyester, dan besparen we 37% CO2, 34% water en 40% elektriciteit. Dat zijn echt wel hele flinke stappen vooruit.” De toekomst Seaqual bestaat pas sinds 2018 en is in die zes jaar gegroeid van net 70 merken met een licentie naar ruim 2000 merken die Seaqual gebruiken. En daarbij zitten grote bekende merken uit de auto-industrie zoals Fiat en Cupra maar ook bekende merken uit de kleding- en sportwereld zoals Puma en Paul & Shark. Iedereen die zich wil onderscheiden met een duurzamer materiaal is volgens François welkom. “We groeien nu hard door en worden gelukkig steeds professioneler. Ook in de promotionele markt zul je merken dat we steeds meer een gezicht krijgen in de nabije toekomst. Op dit moment zijn we de puntjes op de i aan het zetten met nieuwe ontwikkelingen als de introductie van een digitaal materiaalpaspoort, het introduceren van nieuwe materialen als vervanging voor ingekocht rPET en het opzetten van een foundation, waarmee we iets willen teruggeven aan de wereld. Zodra we dit rond hebben, laat ik je er graag meer over weten.” François heeft me rondgeleid door de fabriek en werkelijk het hele proces heb ik met eigen ogen kunnen bekijken. En ik moet bekennen dat ik onder de indruk was. Alle fabriekshallen liggen vol met zonnepanelen en het productieproces is heel interessant om te zien. Niet alleen het proces van de Yarn, maar ook die van chemische recycling. Is dit de oplossing voor onder meer de textielwereld? Nee, zeker niet. Maar het is sprong in de goede richting. Niets doen is namelijk geen optie. Zoveel hebben de feiten wel duidelijk gemaakt. Ocean (bound) plastic François Devy van Seaqual nam contact met mij naar aanleiding van een artikel in onze nieuwsbrief over een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde. Onderwerp van deze uitzending was ocean (bound) plastic. Ik claimde dat veel bedrijven ook uit onze branche onterecht gebruik maken van de term ocean plastic. Seaqual maakt wel degelijk gebruik van plastic uit de zee (alsook van rivieren, land en strand) en is heel duidelijk over de hoeveelheid die verwerkt wordt in hun garens. Op dit moment is dat 10% van het materiaal. Ik blijf daarom bij het standpunt dat een product gemaakt van Seaqual garen zich geen ‘ocean plastic’ product zou moeten noemen. Dat neemt niet weg dat ik het gebruik van deze garens enorm toejuich. Het is immers een stap voorwaarts naar een promotioneel product dat beter voor ons milieu is. Bovendien helpt Seaqual daadwerkelijk rivieren, stranden en zee oppervlak schoner te maken. 19 2023 - nummer 5 - promzvak.nl

20 Pieter Bosscher DOOR LISETTE ERDTSIECK

8 Het bedrijfspand ligt in een havengebied in Papendrecht aan een uitloop van de rivier de Merwede en naast relatiegeschenkenleverancier Viveledon. Beneden in het kantoor zijn ontwerpers aan het werk, boven is de salesafdeling gehuisvest. Hun bureaus grenzen aan een open lunchplek, met daarnaast een kleine showroom met kersttruien, sokken, badslippers, truien en sjaals. Nog altijd gaat Bosscher liever bij klanten langs met een koffer met samples omdat dan ‘binnen de kortste keren het hele team mijn spullen staat te bekijken en uit te proberen.’ We gaan zitten in het eenvoudig ingerichte kantoor van Bosscher. “Ik begon in 2002 met mijn eerste product: stoffen manchetknopen voor de retail. Ik was bezig aan de studie rechten, dat wil zeggen, ik deed pogingen maar het was meer Heineken dan studeren. Achteraf gezien had ik beter een praktische opleiding kunnen doen. Ik werkte erbij in de horeca wat hartstikke leuk was maar vrienden gingen op een gegeven moment serieuzere baantjes doen. Ik dacht, dat moet ik misschien ook maar eens gaan doen.” Manchetknopen “Ik werkte twee keer in loondienst maar dat was het niet voor mij. Toen ik op het punt stond ‘wat nu?’ vroegen mijn Als hij niet in de promotionele artikelen verzeild was geraakt, was Pieter Bosscher waarschijnlijk horecaondernemer geworden. ‘Gevoel voor serviceverlening en kunnen buffelen is in beide vakgebieden essentieel.’ Wat oorspronkelijk een eenmanszaak in manchetknopen was, is nu Bosscher International, een bedrijf met twaalf man gedreven personeel en vele custom made ‘premium wearables’. ‘NET ALS DE BESTUURDER VAN EEN VLIEGTUIG MOET JE SNEL INGRIJPEN OM NIET UIT KOERS TE RAKEN’ PIETER BOSSCHER OVER LEIDINGGEVEN EN ZINGEVING ouders me om naar Londen te komen, waar zij toen woonden. Daar kwam ik een man tegen die manchetknopen verkocht, en hij vroeg me of ik het leuk zou vinden om ze in Nederland te gaan verkopen. Dat leek me wel wat. Dat was het begin. Ik heb ze nog steeds in de collectie. In 2005 kwam ik Robbert Jan Doorenbos van Via Appia Promotie Artikelen tegen en hij nodigde me uit om in zijn pand in Rotterdam te komen werken. Hij verkocht promotionele producten en vroeg me een keer mee naar de PSI en van het een kwam het ander. Ik heb de retail vaarwel gezegd en ben verder gegaan in (in eerste instantie) herenaccessoires voor de b2b markt.” Wat was het dat je dacht, dit kan ik goed, dit ligt mij wel? “Dit werk ligt veel dichter bij werken in de horeca in de buurt. Als je goede horecaervaring hebt pas je perfect in deze business. Ik kijk ook of sollicitanten dat soort werkervaring hebben. En wat ook een pré is, is dat ze gereisd hebben. Als je bijvoorbeeld in je eentje een tijdje in Australië hebt rond getrokken, ben je bereid een stap te zetten die best wel spannend is. Dit werk is ook best spannend en uitdagend. Je komt in een nieuwe wereld, want niet veel mensen hebben ervaring in deze specifieke branche.” 21 2023 - nummer 5 - promzvak.nl

‘Net als de bestuurder van een vliegtuig moet je snel ingrijpen om niet uit koers te raken’ 8 Naam op de gevel “In 2008 wilde ik mijn eigen bord op de gevel hebben. Ik dacht dat is gaaf. Ook om een beetje te kunnen laten zien, kijk mij nou! Bovendien is het ook nog eens mijn eigen naam op het bord. Ik ben weggegaan bij Robbert Jan en verhuisde drie straten verderop. Ik nam één iemand in dienst. Toen ben ik ook met sokken begonnen. Ik zat door de manchetknopen al in de tak van de herenaccessoires en dat was meer een luxeartikel. Maar sokken is net zoals brood: iedereen heeft het nodig. Ik moest wel heel veel manchetknopen verkopen met een goede marge om het bedrijf een beetje draaiend te houden, dus een basisproduct erbij was wel handig. Na een tijdje begon dat een beetje te lopen en nu draaien we het hele jaar door sokken.” Hoe kom je op ideeën voor nieuwe producten of voor oude producten in een nieuw jasje? “Ik kom soms per toeval iets tegen. Als ik het nog niet kende en ik denk dat het echt potentie heeft en, niet onbelangrijk, de oplossing biedt voor een probleem dat ik herken, dan gaan we het ontwikkelen en onderzoeken waar het product het beste geproduceerd kan worden. Maar ik wil wegblijven van wat ik ‘barpraat’ noem, dat de geweldigste ideeën over de bar rollen maar daar komt nooit iets uit. Soms neem ik een productontwikkelaar aan voor een bepaalde klus, omdat we daar in huis te weinig tijd of specifieke kennis voor hebben. Maar de laatste tijd heb ik zelf wat meer ruimte en tijd om me bezig te houden met innovaties.” Coaching traject Waarom staat juist nu product ontwikkeling meer op jouw agenda? “Ik ben sinds anderhalf jaar deelnemer van een coaching traject, Straight Line Leadership, en dat gaat echt over de lijn van A: waar ben je nu?, naar B: waar wil je heen?. Het is belangrijk dat je weet waar je nu staat en vervolgens begrip krijgt van waar je naartoe wilt en hoe. Je wilt als leidinggevende een zo recht mogelijke lijn creëren maar als je niet oplet word je afgeleid en dan ga je zijpaden in. Zie je dat je afwijkt van je doel, dan moet je bereid zijn snel in te grijpen en bijsturen. Als een vliegtuig uit koers raakt doe je hetzelfde. Eigenlijk weet je dat wel maar in zo’n traject halen ze deze kwaliteiten naar boven door je de juiste vragen te stellen. Anderhalf jaar geleden heb ik ook de beslissing genomen om uit het operationele gedeelte van m’n bedrijf te stappen. Niet meer in m’n bedrijf te werken maar aan m’n bedrijf, en daardoor het bedrijf te laten groeien. Dat gaat het beste als je aan de zijlijn staat want dan heb je meer overzicht dan als je er middenin zit. Het geeft meer rust. Je kunt beter sturen en doet de dingen er niet een beetje bij. Het personeel heeft wel wat meer taken op het bord gekregen! En we zijn dit jaar alweer 60% gegroeid dus we lopen soms een beetje achter de feiten aan. We hebben als het ware een huis gebouwd dat een beetje te groot is geworden voor de fundering. Nu moeten we eerst de basis groter maken, dat wil zeggen dat we genoeg tijd hebben voor onze klanten en orders goed kunnen afhandelen.” Risico’s nemen Waarom denk jij dat de zaken goed gaan op dit moment? “Wij maken producten van goede kwaliteit. We doen wat we beloven. We hebben een goed team, waar onze klanten echt mee weglopen. We zijn specialist, en dat wil ik ook zo houden. En ik durf te ondernemen, risico’s te nemen. Ons ‘reptielenbrein’ zegt dat we voor veiligheid en comfort moeten kiezen, maar dat zijn de verhalen die we aan onszelf vertellen om iets niet te doen. Ik herken dit mechanisme nu sneller. ‘Blijf maar in die veilige omgeving van je comfortzone.’ Ondernemen zit me niet echt in het bloed, dat wil zeggen, ik heb het niet van huis uit meegekregen. Ik heb het moeten leren. Maar als je het sec gaat bekijken is de kans dat iets slaagt vele malen groter dan de kans dat je faalt.” Kun je een voorbeeld geven van een risico dat je nam? “We hadden in januari van dit jaar in Turkije in een fabriek geïnvesteerd waar een aantal producten gemaakt zouden worden. Ik ben mede-eigenaar van die fabriek. Twee weken later was de grote aardbeving in Zuid-Turkije. Het land was in rouw. Dat lijkt geen goed startpunt voor zo’n onderneming. Ik besloot van de nood een deugd te maken en te kijken hoe ik dit juist kon gebruiken als kans. Nu waren “Maar sokken is net zoals brood: iedereen heeft het nodig.” 23 2023 - nummer 5 - promzvak.nl

‘Net als de bestuurder van een vliegtuig moet je snel ingrijpen om niet uit koers te raken’ 9 er veel mensen die verhuisden uit het rampgebied en zo zijn er aantal goede mensen in die fabriek komen werken.” Heb je altijd in het bedrijf gestaan met een duidelijke visie? “Vroeger niet, toen deed ik alles op gevoel. Daar ben ik ver mee gekomen. Maar op een gegeven moment moet je meer naar data gaan kijken en jezelf vragen gaan stellen. Waar kan ik in verbeteren? Wat is mijn doel en hoe ga ik daar naartoe?” Grafkist-vraag “Het coaching traject brengt natuurlijk ook dat soort vragen aan de orde. Ook op persoonlijk vlak. Zo’n ‘grafkist-vraag’ bijvoorbeeld: wat is het belangrijkste in je leven geweest? Wat had je anders gedaan? Je wilt natuurlijk gezond zijn, dat geldt voor iedereen, dat is de basis. Maar verder dacht ik altijd dat ik het financieel vooral goed voor elkaar moest hebben. Dat is natuurlijk ook erg belangrijk, maar in the end ga je niet elke dag opstaan om het financieel goed voor elkaar te hebben. Op een gegeven moment zie je dat dat niet de ultieme drijfveer is. De echte reden voor mij is de persoonlijke ontwikkeling van de mensen om me heen, mijn drie dochters, mijn vrouw en mijn personeel. Dat je hen dagelijks iets kan meegeven, dat vind ik het leukste, dat geeft me de meeste voldoening. En als je dat goed doet, dan groeit je bedrijf ook. Mensen gaan er dan voor.” Waardoor word jij het meest uitgedaagd? “Het 1 januari-gevoel: elk jaar weer opnieuw beginnen. Maar ook de samenwerking met anderen in het ontwikkelen van nieuwe producten. Het kan soms confronterend zijn om alle neuzen dezelfde richting op te krijgen. Een voorbeeld: nadat we lang bezig geweest waren om alles in orde te krijgen zag de verpakking van samples die we toegestuurd kregen uit Turkije er niet goed uit. Alles was in dunne kartonnen dozen opgestuurd die natuurlijk scheurden. We communiceerden met de fabriek, vroegen om dikkere dozen maar het gebeurde opnieuw. Toen ben ik ernaartoe gegaan met een dikkere doos. Dat vonden ze daar te duur. Wij niet, want als alles heel blijft, scheelt dat ons weer werk omdat we het niet opnieuw hoeven te verpakken. Dus in dat opzicht denken we iets anders en dan is het de kunst om tot een goede samenwerking te komen.” In je bloed Wat vind je het leukste aan dit vakgebied? “Het gaat in je bloed zitten. Nogmaals, ik ben er niet mee opgegroeid maar ik heb het me eigen gemaakt. De samenwerking met het team, het type mens dat werkzaam is in de branche, de korte communicatielijntjes, het hele proces van concept (een logo bijvoorbeeld) naar ontwerp, en dat je dan uiteindelijk iets tastbaars in handen hebt, dat is zo leuk. En alles op maat en dus elke keer weer met een ander resultaat.” Waar zie je jezelf over vijf jaar? “Het zou me blij maken als ik dan misschien 25 man in dienst heb, met twee a drie nieuwe producten per jaar (we blijven specialist!) en ook nog wat meer naar het buitenland uit te breiden. In Engeland en Duitsland, waar ik nog steeds jaarlijks met mijn koffer met samples kom, maar ook naar voor ons nieuwe markten als Scandinavië en Frankrijk.” Hoe zie je de toekomst van de branche in het algemeen? “Ik ben erg benieuwd hoe AI zich gaat ontwikkelen. Dat gaat zo snel nu! We hebben ook een training gevolgd om bij te blijven en op de hoogte te zijn. Het baart me geen zorgen, we moeten er alleen goed gebruik van maken. Ik ben altijd op zoek naar kansen.” Is je werk je leven? “Nee. Het maakt mijn leven wel makkelijker. We kunnen leuke dingen doen dankzij mijn werk. Maar als ik vrij ben kan ik het prima naast me neerleggen. Ik ben nu 49 jaar en ik ben er nog lang niet aan toe om te stoppen. Ik vind het leuk. Ik heb er oog voor de goeie mensen aan te trekken. En een gedreven team dat met elkaar klikt is belangrijker dan een bord op je gevel. Ook de mensen die de fabrieken in Turkije bemannen zie ik als een soort familie. Maar als er een koper met een goed bod komt over een aantal jaar, dan zeg ik misschien wel geen nee. Dat geldt trouwens ook voor mijn dochters mochten ze het ooit willen overnemen: ze krijgen het niet, ze moeten het kopen.” Wat zou je dan gaan doen? “Een klein leuk hotel in Spanje runnen in de buurt van een golfbaan. In de zomer zou ik lesgeven op de jetski, in de winter op de gewone ski’s.” “De echte reden voor mij is de persoonlijke ontwikkeling van de mensen om me heen, mijn drie dochters, mijn vrouw en mijn personeel.” 25 2023 - nummer 5 - promzvak.nl

28 In onze branche gebeurt het vaak: waarbij de consument het product in een prachtige verpakking krijgt, ontvangen bedrijven hetzelfde product in één grote doos. Logisch, want de verpakking hoeft de klant niet (zoals meer het geval is in fysieke winkels) over te halen tot verkoop. Maar de verpakking heeft méér nut dan het verleiden tot verkoop of het veilig vervoeren van een product. De verpakking van een product is namelijk de eerste indruk van de fysieke ontmoeting met het product en speelt daardoor een grote rol in de perceptie van het product. Brownie experiment Dit blijkt uit een experiment dat Warink in 2006 heeft gedaan naar de rol van presentatie in de waardeperceptie van brownies. In dit onderzoek kregen drie testgroepen dezelfde brownie voorgeschoteld, maar op een andere manier gepresenteerd. De eerste groep kreeg hem op een servet, de tweede groep op een stuk papier en de derde groep op een porseleinen bord. Wat bleek? De deelnemers die de brownie op een servetje kregen waren bereid om 53 cent te betalen, op het papieren bordje 76 cent en degenen die de brownie op het porseleinen bord kregen, waren bereid maar liefst 1 euro en 27 cent te betalen. De “In onze branche wordt het belang van de verpakking nog te weinig ingezien,” zegt John Michael Swaab, directeur van Het Portaal Media, terwijl hij zich door zijn kantoor baant om uit te beelden wat hij bedoelt. “Kijk, dit horloge doosje heb ik nog altijd bewaard, prachtig! Dat is leuk om te krijgen en te geven.” Hij grijpt een sweater van zijn bureau. “En dan deze sweater: zo’n prachtig product, maar minder leuk om te geven. Die komt namelijk in een enorme doos waar iedereen zijn maat uit mag graaien - dat doet toch af aan de beleving van het product?” VERPAKKINGEN: DE STILLE AMBASSADEUR VAN EEN PRODUCT Vertaling naar onze branche Hoe vertalen we dat naar onze markt? Kijk bijvoorbeeld naar een supplier als PF die de Parker pen vertegenwoordigt: hoewel ‘een pen’ in onze branche valt onder ‘strooigoed’, valt de Parker pen hier totaal niet onder. Hoe komt dat? Allereerst is het natuurlijk een kwalitatieve pen, maar de presentatie in het luxe doosje met een lint eromheen draagt hier ongetwijfeld aan bij. “Het is nu eenmaal zo dat je hetzelfde product middels de verpakking voor een hogere prijs kunt verkopen”, legt verpakkingsexpert Steven de Cleen uit. Een ander goed voorbeeld uit onze branche verwachting die geschept werd door de presentatie, beïnvloedde de ervaring van dezelfde brownie. De brownie op het porseleinen bord werd lekkerder gevonden en de deelnemers waren bereid er meer voor te betalen. DOOR: JENNY LEEUWENKAMP

8 Verpakkingsexpert Steven de Cleen Het belang van goede verpakking, ook voor onze branche, is duidelijk. Maar waar moet je op letten? Hoe implementeer je verpakkingen die een goede indruk achterlaten? Daarvoor gaan we in gesprek met Steven de Cleen (59), opgeleid in marketing en ervaren in ontwerpen. Jarenlang heeft Steven het design bureau ‘PROUD Design’ gerund en verpakkingen ontworpen voor onder andere Arla, Breaker en Fairtrade Original. “Je hebt continu de uitdaging om een merk te begrijpen en dit vervolgens te communiceren. Daarin zoek je de juiste woorden en beeld bij elkaar. Neem bijvoorbeeld het beeld van een zonnebloem. Die staat in de ogen van de consument niet alleen voor het woord ‘zonnebloem’, maar bijvoorbeeld ook voor zomer, groei en blij.” is XD Connects. “Iedereen weet: als je mooie spullen wil, dan moet je naar XD Connects”, aldus John Michael Swaab, “dat is het resultaat van mooie verpakking, van die eerste indruk.” Wanneer je op de website van XD Connects kijkt en over de producten scrolt, zie je wat John bedoelt: producten met stuk voor stuk mooie verpakkingen in hetzelfde thema, die overeenkomen met de merkwaarden die XD Connects communiceert. Dit is iets wat volgens Steven de Cleen, verpakkingsexpert met een designbureau, belangrijk is: je vormgeving afstemmen op je merkwaarden. Die puzzel van beeld naar woord vertalen en andersom, is de puzzel waar Steven zo blij van wordt. Distinctive Brand Assets In ons gesprek komt al snel naar voren dat een goede verpakking voortkomt vanuit sterke branding met ‘Distinctive Brand Assets’, oftewel: onderscheidende merkelementen. De sterkste elementen in het vormgeven van je verpakking zijn vorm, kleur, beeld en typografie. Vorm leidt volgens Steven tot de meeste herkenning en is daarom van grootste belang. Denk maar aan de swoosh van Nike of de beugelfles van Grolsch. “Als je dit vervolgens kunt combineren met kleur, dan heb je eigenheid”, legt Steven uit, “zoals Mars dat doet: met de altijd rode letters in gouden omranding op een zwarte achtergrond, verandert een lettertype eigenlijk in vorm.” “Vorm leidt tot de meeste herkenning, denk maar aan de swoosh van Nike of de beugelfles van Grolsch.” 29 2023 - nummer 5 - promzvak.nl

Verpakkingen: de stille ambassadeur van een product 9 Overigens vertelt Steven dat onderscheidende merkelementen niet binnen één dag te maken zijn. “Die creëer je niet,” licht hij toe, “die bouw je door niet te veranderen, door vast te houden aan de vorm”. Twee merken die begrijpen dat consistentie de sleutel is tot merkherkenning, zijn Coca Cola en Heineken: door de jaren heen hebben zij constant kleine veranderingen gemaakt, maar ze hebben altijd vastgehouden aan het stukje herkenbaarheid. Hier zit volgens Steven de truc: bij het ontwerpen van verpakkingen moet je goed onderscheid kennen tussen verleiding en herkenning. Bij het creëren van nieuwe verpakkingen voor Fairtrade Original zat de herkenning bijvoorbeeld in de witte verpakking en het bloklogo rechtsboven: dit mag je niet laten vallen. Alles daarbuiten, zoals de tekst, mag je aanpassen en stap voor stap bijschaven. Je weet dat je goed zit als de consument opmerkt dat er iets is veranderd, maar niet weet wat. Wat overigens wel nog op de versimpelde Breaker verpakking staat, is het Breakericoon van een hand. Waarom? “Dat staat emotioneel gezien symbool voor vrijheid en draagt bij aan de emotionele band met de consument,” verklaart Steven. De verpakkingsloze supermarkt Later in het interview vragen we Steven hoe hij aankijkt tegen de verpakkingsloze supermarkt Pieter Pot. Ten tijde van dit interview gaat het niet zo goed met Pieter Pot: hoe verklaart Steven dat? Volgens Steven ligt het gebrek aan succes grotendeels aan het gebrek van gemak voor de consument. “Mensen willen wel goed doen, maar ze willen hier geen moeite voor doen. Die potten moeten ze immers weer reinigen en hergebruiken”. Anderzijds denkt hij ook dat er een stuk vertrouwen mist zonder verpakking. Merken staan voor een specialisme, waarborgen kwaliteit en geven vertrouwen. Ambassadeur Dit leidt ons naar de kern van het verhaal: verpakking is niet zomaar een omhulsel, het is de ambassadeur van een merk. Een visueel vervoermiddel dat emoties, vertrouwen en herkenning oproept. Het transformeert van een goede eerste indruk naar een blijvende herinnering, zoals bij John het horloge doosje nog altijd in zijn kantoor staat. Snelle herkenning Een goede manier om de herkenbaarheid van een verpakking te testen, is door je ogen bijna dicht te knijpen en hier doorheen naar het product te kijken. Herken je het product nog? Dan is het een goed merk. Is het slechts een blur om te zien? Dan mag er nog aan de branding / verpakking gewerkt worden. Deze test noemt Steven ‘snelle herkenning’, iets wat steeds belangrijker wordt, gezien onze wereld steeds sneller wordt. Het effect van deze snelle wereld is dat de communicatie kort en gefragmenteerd wordt. In de verpakkingswereld heeft dit iets nieuws naar voren gebracht: versimpelde web verpakkingen. Web verpakkingen “Als je de Breaker verpakking online opzoekt, zul je merken dat deze verschilt van de verpakking die je fysiek in de winkel ziet," zegt Steven. Verbaasd kijken collega Peter en ik elkaar aan: echt? Dat was ons nog nooit opgevallen. “Ja, echt! Kijk maar.” Grijnzend laat Steven zijn beeldscherm zien, met daarop inderdaad een versimpelde versie van de Breaker verpakking. “Op de web verpakking laten ze alleen datgene over wat écht belangrijk is: het merk, de inhoud en de variant. Alle overige informatie die niet bijdraagt aan de herkenning wordt weggelaten.” 31 2023 - nummer 5 - promzvak.nl

32 DOOR PETER VAN GESTEL

8 Nermin Kumalic, verantwoordelijk voor sales, en Niels Jansen, hoofd van productie, nemen ons mee op een reis door het verleden, heden en de toekomst van hun bedrijf. "StyleMathôt is ontstaan uit een fusie", legt Niels uit. "In de vroege jaren 90 startte Wil Pfeiffer Style drukkers. Na de overname van drukkerij Mathot in 2001, die kort daarna failliet ging, werd de huidige naam aangenomen. Helaas werd Wil ziek en vroeg hij ons de drukkerij voort te zetten. Dat laatste is er niet meer van gekomen." De verbinding met de vinylindustrie is onlosmakelijk. "80% van onze omzet komt van Record Industry", zegt Nermin. "Met de revival van de Elpee tijdens de coronapandemie, nam Record Industry de volledige keten in handen - incluOp het eerste gezicht zou je niet zeggen dat achter de bescheiden façade van dit pand in Haarlem een bloeiende drukkerij schuilgaat. Toch is dit de nieuwe locatie van StyleMathôt, een bedrijf dat zich door de jaren heen heeft gespecialiseerd in het maken van Elpee hoezen en diverse verpakkingen. Een kijkje achter de schermen onthult een drukkerij die met zijn tijd mee gaat, maar ook vasthoudt aan een rijke geschiedenis. STYLEMATHÔT: VAN ELPEE HOEZEN TOT VOEDSELVEILIGE VERPAKKINGEN sief ons. Daardoor zijn we nu een onderdeel van de Artone Groep, die samenwerkt met giganten als Warner en Sony." Maar ondanks hun sterke band met de vinylindustrie, blijft diversificatie essentieel. "We zoeken actief naar nieuwe markten", zegt Nermin. "Zo richten we ons op de promotionele industrie, waar onze expertise in voedselveilige verpakkingen een uniek voordeel biedt." De verpakking is vaak de eerste kennismaking met een product, en StyleMathôt begrijpt het belang daarvan. "We denken creatief mee met onze klanten over het ontwerp en de vormgeving", legt Niels uit. "Dankzij onze inkoopvoorwaarden en geavanceerde machines leveren we kwalitatieve producten tegen concurrerende prijzen." Het bedrijf biedt ook flexibiliteit in productieaantallen. 33 2023 - nummer 5 - promzvak.nl

9 Van Elpee hoezen tot voedselveilige verpakkingen "We hebben zowel machines voor hoge oplages als voor kleinere aantallen. We kunnen zelfs gepersonaliseerde verpakkingen maken vanaf slechts drie stuks!", zegt Nermin enthousiast. Naast hun expertise in Elpee hoezen en bijbehorende items als booklets en labels, beschikt StyleMathôt over een team van in-house designers en technici. Ze hebben ook geavanceerde software waarmee ze snel en efficiënt ontwerpen kunnen aanpassen. In de software zitten meer dan 1000 standaard verpakkingen. De toekomst ziet er groen uit voor StyleMathôt. "We zien een verschuiving van plastic naar duurzamere verpakkingen. Wij investeren dan ook steeds meer in duurzaam karton", zegt Niels. De netheid van de drukkerij is meer dan alleen esthetiek. "We zijn trots op onze FSCC 22.000 certificering, de gouden standaard in voedselveiligheid voor drukkerijen", voegt Nermin toe. "Dankzij dit certificaat zijn we een voorkeursleverancier voor grote Nederlandse retailers, voor wie we onder andere snoep- en chocoladeverpakkingen maken." StyleMathôt is een goed voorbeeld van een bedrijf dat zijn roots eert, terwijl het zich voorbereidt op een duurzame en veelbelovende toekomst. De revival van Vinyl In het digitale tijdperk van muziekstreaming en onmiddellijke toegang tot vrijwel elk nummer ter wereld, heeft zich een verrassende trend voorgedaan: de wederopkomst van de vinyl plaat. Ooit verdrongen door technologieën zoals cassettes en cd's, is vinyl terug van weggeweest, geliefd bij zowel verzamelaars als nieuwe liefhebbers. Vinyl biedt een ongeëvenaarde, authentieke luisterervaring. Er is iets magisch aan de warmte van een analoge opname en de esthetiek van het grote, tastbare albumhoes. Dit is niet onopgemerkt gebleven bij muziekliefhebbers. Jong of oud, velen zijn teruggekeerd naar platenzaken, op zoek naar zowel klassieke hits als nieuwe releases op vinyl. Evenementen zoals Record Store Day hebben wereldwijd aandacht getrokken, waarbij artiesten speciale edities uitbrengen, exclusief voor vinyl enthousiastelingen. De pandemie heeft ook een rol gespeeld in deze hernieuwde liefde voor vinyl. Terwijl velen van ons thuisbleven, gingen we op zoek naar oude platen en investeerden in nieuwe toevoegingen aan onze collecties. De verkoop van platenspelers steeg, met zowel vintage ontwerpen als moderne innovaties die hun weg vonden naar huishoudens.. 35 2023 - nummer 5 - promzvak.nl

36 Simon ontvangt me op de locatie van Blooms out of the Box, achter de woning waar straks het nieuwe concept in moet komen. Een concept dat het gat vult tussen pleegzorg en zelfstandigheid. “In de wereld van de jeugdzorg worden jongeren geconfronteerd met uitdagingen die verder gaan dan de gewone obstakels van het opgroeien”, zo vertelt Simon. “Op hun 18e verjaardag worden deze jongeren geacht zelfstandig te zijn en verdwijnt vaak alle zorg die ze tot dan toe hebben ontvangen. Wij denken dat dit anders moet en kan. Wij willen gekoppeld aan onze woning semi-zelfstandige woonruimte en begeleiding aan jongeren bieden, evenals de mogelijkheid om werkervaring op te doen bij Blooms out of the Box.” Tussen pleegzorg en zelfstandigheid Sinds 2012 zorgen Speelman en Kassies voor verschillende pleegkinderen in hun woning. Ook zij merkten dat de overSimon Speelman behoeft in onze markt nauwelijks introductie. Hij veroverde met Blooms out of the Box de harten van menig distributeur die een ‘groen cadeau’ onder de aandacht van zijn klant wil brengen. Wat veel mensen niet weten is dat Simon met zijn partner Bert al jaren pleegouder zijn. Samen bedachten ze een nieuw concept waarvoor ze nu via crowdfunding de financiering proberen rond te krijgen. EEN ZETJE NAAR ZELFSTANDIGHEID gang naar zelfstandigheid voor jongeren uit de pleegzorg niet altijd gemakkelijk is. Simon: “Jongeren willen en kunnen vanaf 18 de verbinding met jeugdzorg verbreken, maar worden dan snel geconfronteerd met nieuwe verantwoordelijkheden en uitdagingen. Van zelf je financiën doen tot voor jezelf koken. Dat klinkt simpel, maar is best een uitdaging als anderen dat altijd voor je deden. En deze kinderen hebben dan geen achtervang meer. Door deze vorm van begeleiding kunnen we ze dat wel bieden. Het hoeft niet, maar het behoort wel tot de mogelijkheden. En daarnaast bieden we ze de mogelijkheid om werkervaring op te doen, zodat ze beter voorbereid zijn op hun echt zelfstandige leven.” Duurzaam wonen en werken Het stel heeft daarom hun oude woning verkocht om een woonboerderij met aangrenzende loods aan te schaffen voor een woon-werkproject. Het complex is geheel DOOR PETER VAN GESTEL

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5