PROMZ VAK 03-2023

8 Er is een bloeiende branche gebouwd op gestes in geschenkvorm en attenties die in het oog springen. Maar ook ten aanzien van promotionele producten kunnen we natuurlijk niet om de roep om verduurzaming heen. Het kan even puzzelen zijn om te komen tot een oplossing waarvan niet alleen de ontvanger van het cadeautje, maar ook anderen – en in breder perspectief de planeet – blij worden. Niet getreurd. Het wiel opnieuw uitvinden is zeker geen noodzaak. De branche kent immers verschillende initiatieven waarvan de kunst een beetje valt af te kijken of waaruit op zijn minst wat inspiratie is op te doen. Zo kan het aangaan van nieuwe samenwerkingen zorgen voor impact. In de vorige editie van PromZ Vak vertelde Jolanda Koedood van Gifts with Impact hoe zij de handen ineenslaan met social enterprises. Het bedrijf Koeckebackers uit Amsterdam is er eentje van. Niet alleen zijn de koekjes van dit merk volgens ingewijden heel lekker, vegan, vrij van palmolie en conserveringsmiddelen, maar ook worden ze gebakken en verpakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vluchtelingen en bijstandsgerechtigden bijvoorbeeld. Zij volgen een éénjarig traineeship bij Koeckebackers. “Onder begeleiding van een coach ontwikkelen zij hun competenties. Ze halen bijvoorbeeld hun bakvaardigheidsbewijs en leren alles over de HACCP-regels”, vertelt manager new business & strategy Madeleine Slooff. “Na dat jaar blijven ze hier werken of stromen ze door naar een reguliere baan. Iedereen heeft een droom of wens. Maar er moeten wel kansen zijn om die uit te laten komen. Die bieden wij. Zo hopen we bij te dragen aan gelijkheid en een inclusievere maatschappij.” Tien procent van de opdrachtgevers neigt naar refuse bij de eventuele inzet van promotionele producten, wees PromZ Vaks eigen brancheonderzoek vorig jaar uit. De ecologische footprint van artikelen staat meer in de schijnwerpers dan ooit. Het moet anders. Maar hoe? PROMOTIONEEL MET IMPACT Met een verhaal De koekjes zijn verkrijgbaar op Schiphol, in de horeca, bij een bekende supermarkt en krijgen als promotioneel product een plekje in zo’n 15 verschillende giftboxes. De koekjes zijn ook steeds vaker te vinden in kerstpakketten. Ook promotioneel spelen ze volgens Slooff duidelijk in op een behoefte. “Mensen verlangen naar producten met een verhaal. Een cadeau geven alleen volstaat niet meer, je moet ook iets terugdoen voor de maatschappij. Zo maken we samen impact. Als gever laat je niet alleen zien dat je geeft om de ontvanger, maar ook om anderen”, zegt Slooff. Een eigen boom Ook branchebekenden Ton Löbker en DJ van Styrum willen naar eigen zeggen verschil maken. In hun bedrijf treebytree is een boom in Centraal Afrika het promotionele product dat cadeau kan worden gedaan, via een digitale cadeau-ervaring. Het doel is om voor 2050 één miljard inheemse bomen terug te brengen om zo bij te dragen aan de versnelling van de regeneratie van de natuur, laat Van Styrum weten. Het concept is niet nieuw. “Maar, bij andere partijen ontvangen mensen een certificaat dat ze een boom hebben en was dat het dan. Bij ons kunnen de ontvangers via de unieke geo-locatie van elke boom virtueel afreizen naar de plek waar de boom zich bevindt. Op een persoonlijk dashboard, en via kwartaalupdates per mail, komen ze meer te weten over hoe het met hun boom of bos gaat. Het voordeel voor de gever is dat hij dus langer in beeld blijft en de attentie vasthoudt.” De boom kan per mail, een fysieke giftcard of door middel van een QR-code cadeau worden gegeven. De laatste optie heeft promotioneel nog een ander voordeel. De QR-code 41 2023 - nummer 5 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5