PROMZ VAK 03-2023

46 Zoals we allemaal weten, is onze branche continu in beweging. Een van de manieren om te ontdekken wat er allemaal speelt en nieuwe producten te ontdekken, is het bezoeken van een promobeurs. Tweemaal per jaar wordt er door de brancheorganisatie APPA een beurs georganiseerd in Sydney. Voor mij de perfecte gelegenheid om te ontdekken hoe het ervoor staat met onze collega’s in Australië. In deze column neem ik je mee in mijn bevindingen. Stukje context: over APPA De brancheorganisatie voor de promotionele markt is de Australasian Promotional Products Association, oftewel APPA. Deze organisatie is te vergelijken met de PPP in Nederland. APPA is opgericht om de groei, ontwikkeling en professionalisering van de promotionele productenindustrie in Australië en Nieuw-Zeeland te bevorderen. Ze bieden trainingen aan voor hun leden, hebben een Code of Conduct opgesteld en organiseren verschillende netwerkevenementen. Meer allround, minder specialisten Waar een beurs in Nederland de uitgelezen kans is voor een merk om hun product(en) onder de aandacht te brengen, lijkt het erop dat in Australië vooral de meer allround leveranciers zich presenteren. Dat kan meerdere redenen hebben. Het kan te maken hebben met het hebben van een APPA lidmaatschap, met de prijs van een beursstand of het feit dat niet elke leverancier in Sydney vertegenwoordigd is. Dat maakt dat het aanbod minder divers en verrassend is dan bijvoorbeeld tijdens de PSI. Duurzaamheid Waar we in Europa grote stappen aan het maken zijn met betrekking tot duurzaamheid en transparantie van de keten, is dat in Australië nog niet zo merkbaar. Veel van de grote leveranciers presenteren een eco-lijn met producten van bijvoorbeeld bamboe en tarwestro, maar deze staan niet in de spotlight. Er was slechts één kledingleverancier die bewust kiest voor gerecycled en organisch katoen en dit als USP benoemt. Een leverancier uit Nieuw-Zeeland vertelde me zelfs dat ze heel bewust het thema ‘sustainability’ niet meenemen in hun uitingen: dat levert alleen maar vragen op. Voor mij een opvallende uitspraak over zo’n belangrijk thema. Waar was (opvallend veel) aandacht voor? Een paar productgroepen waren goed vertegenwoordigd. Zoals de drinkwaren. Veel leveranciers boden verschillende soorten flessen aan. De groottes varieerden van 500 ml tot aan anderhalve liter, voornamelijk gemaakt van RVS. Hetzelfde geldt voor de koffie to go bekers. Met betrekking tot textiel viel het op dat er redelijk wat leveranciers van werkkleding waren. Soms gericht op één beroepsgroep, zoals kleding voor zorgmedewerkers. Ook waren er veel aanbieders van sportkleding, wat Australiërs graag dragen in hun vrije tijd. G’DAY! COLUMN DOOR CYNTHIA DE GROOT

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5