PROMZ VAK 2022-02

PF inspireert met 3-D Ruben van ’t Loo bouwt aan het merk Clipper SPECIAL ZOETWAREN VA KB L AD VOOR D I S T R I BU T E UR S VAN PROMO T I ON E L E PRODUC T E N E N D I E NS T E N I N N E D E R L AND E N B E L G I Ë V A K www.promzvak.nl Verschijnt tweemaandelijks - juni/juli 2022 - nummer 3

C O M M E N T A A R D O O R P E T E R V A N G E S T E L ( P E T E R . V A N G E S T E L @ H E T P O R T A A L . C O M ) In dit nummer staat onder meer een artikel over PF Concept, dat via distributeurs eindklanten wil inspireren. En nu denken er ongetwijfeld weer een aantal mensen “alweer PF Concept?”. Laat mij voor eens en voor altijd deze mensen de mond snoeren. In dit vakgebied zijn er altijd innovatieve ‘voortrekkers’. En ja, PF Concept, maar ook Xindao en ook een specialist als Oxious zijn hiervan sprekende voorbeelden. Worden ze vaker vertegenwoordigd in dit vakblad? Ongetwijfeld, maar we schrijven er alleen over als het ook echt nieuwswaardig is. Overigens besteden we die aandacht ook aan nieuwkomers in de branche en bedrijven die nog niet de bekendheid hebben van een PF Concept. Tot zover mijn repliek op de kritiek die ik vaak in de wandelgangen hoor. Dan terug naar het inspireren van eindklanten via de distributeur. Iets in deze zin, ‘triggerde’ mij. Kan iemand mij uitleggen wat dan straks de toegevoegde waarde van die distributeur nog is? Ik besef me maar al te goed dat ik me met deze vraag op glad ijs begeef, maar het is wel een relevante vraag. De onderkant en het middensegment van de eindklanten (ik bedoel hiermee in bedrijfsgrootte) worden steeds meer afgedekt door de online spelers. En gezien de investeringen die hiermee gemoeid gaan, is het zo goed als onmogelijk om spelers als Maxilia, PinkCube, IGO Promo etcetera nog in te halen. De bovenkant wordt ingevuld door de printmanagementbedrijven en de grotere distributeurs die als USP’s creativiteit, kennis van duurzaamheid en compliance en ga zo maar door hebben. De laatste groep zijn ook vaak distributeurs die custom-made doen of zich richten op webshops voor eindklanten in combinatie met voorraad beheer. Distributeurs die in de ‘tang’ zitten zullen zich moeten heruitvinden. Een uitdaging die past bij een branche in transitie. In Duitsland is er bijvoorbeeld een beweging zichtbaar dat deze distributeurs samengaan om schaalgrootte te creëren. Een andere mogelijkheid is hyperspecialisatie, bijvoorbeeld op het onderwerp duurzaamheid. Ik kijk in ieder geval vol spanning uit naar de op handen zijnde ontwikkelingen in de branche. 9 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 5

I N H O U D C O L O F O N PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: Peter van Gestel Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-33637794 E-mail: peter.vangestel@hetportaal.com Redactionele medewerkers: Ad van Poppel, Frank de Bruin, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Lisette Erdtsieck, Ruud Slierings, Marjolein Straatman, Judith Munster, Fred Sengers, Melanie Straatman Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: Adil Boumanjal Mob: +31 (0)6-43147796 E-mail: adil.boumanjal@hetportaal.com Pierre van den Ancker Mob: +31 (0)6-43854384 E-mail: pierre.vandenancker@hetportaal.com Ferry Aaftink Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-12643168 E-mail: ferry.aaftink@hetportaal.com Bettina Nettelbeck Mob: +49 173-1933919 E-mail: bettina.nettelbeck@hetportaal.com Productie/traffic: Romina de Graaf van Gerven Tel: +31 (0)75-6475747 E-mail: traffic@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia Coverontwerp: Snars Beeldmateriaal: Ad Boogaard, Creative Owl Media, Dirk Leemans, iStockphoto, Luzan Veenendaal. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. I N H O U D 32 51 80 18 Wie zegt wat in dit nummer? <9> Tom de Kleyn van Prodir zoekt de uitdaging op. <10> Supplier vs. distributeur <14> Column René Los <17> Ruben van ‘t Loo bouwt aan het merk Clipper. <18> PF Concept inspireert met 3-D. <23> UBG doet monsterklus voor Porsche. <27> De fruitslagers van Roze Bunker ontketenen frisdrankrevolutie. <28> Daniël Duijvelaar over de trends in de travelmarkt. <32> Het eerste winter WK komt er aan. Wat gaan we doen? <35> De impact die Oxious met B-Corp certificering wil maken op de branche. <38> PromoWatch 2021: EK 2020 zorgt voor lichte stijging aantal acties. <44> Special: zoetwaren <51> PPP Nieuws <57> Tussenmeting NL 2022: er is sprake van licht herstel. <62> Tussenmeting BE 2022: weinig verschil tussen België en Nederland. <71> New ProductZ <74> Sourcing in China in Corona-tijd deel 2: Alle hens aan dek: internationale productieketens verstoord. <80> NoteZ <84> 27 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 7

WIE ZEGT WAT IN DIT NUMMER? We helpen de boeren om anders te denken en beter om te gaan met hun land. Grote supermarktketens bieden wat dat betreft geen oplossing. (Emile Corre, Roze Bunker, pag. 31) We zijn nu ook heel druk bezig om te bekijken hoe we op een objectieve manier duidelijk kunnen maken hoe duurzaam onze producten nu werkelijk zijn (Ruben van ’t Loo, Clipper, pag. 21) Pennen zijn nog altijd een enorm belangrijk onderdeel van de promotionele markt. Iedereen gebruikt ze nog steeds. Het zijn niet meer de volumes van vroeger; dezelfde bedrijven die vroeger 100.000 pennen van 20 cent per stuk bestelden, kiezen nu veel gerichter en denken er langer over na aan wie ze ze uitdelen. (Tom de Kleyn, Prodir, pag. 13) IK ZOU HET GEWELDIG VINDEN ALS WE BINNEN DE BRANCHE EEN COMMUNITY KUNNEN VORMEN VAN B-CORP GECERTIFICEERDE BEDRIJVEN. (Esther Smit, Oxious, pag. 41) SNOEP MET EEN PAKKENDE BOODSCHAP IS NOG STEEDS EEN IJZERSTERK PRODUCT. (Ron van Veen, Commercial Sweets, pag. 53) De beroepsopleiding PPP Allround Pro+ vind ik uitermate geschikt om je vakkennis te vergroten. De veranderingen in productie en materialen volgen elkaar snel op. Het is noodzakelijk dat je die ontwikkelingen goed volgt. Kennis is hét onderscheidend vermogen en de toegevoegde waarde die je als bedrijf in de markt hebt. (Michiel Vonk, Compacon, pag. 57) 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 9

DOOR LISETTE ERDTSIECK Tom de Kleyn van Prodir 10

8 Kun je in het kort de geschiedenis van het bedrijf schetsen? “In de jaren zestig startten twee broers met de naam Pagani in Lugano het bedrijf Premec op waar tips voor balpennen geproduceerd werden. Zij verkochten deze aan andere bedrijven die de vullingen en de pen eromheen maakten. Toen ze vervolgens zelf investeerden in een machine om de hele pen mee te kunnen maken, ontstond Prodir. Premec bestaat overigens nog steeds en verkoopt nog altijd de tips aan andere bedrijven. De vullingen en het omhulsel maken we echter alleen voor Prodir. Al snel kwamen er ook een Engelse en een Duitse vestiging en op dit moment bedienen we ook Scandinavië, de Benelux, Frankrijk, Spanje en Oostenrijk, vanuit acht verschillende kantoren. Op het moment dat in 1998 de Benelux erbij kwam, ben ik in het bedrijf gekomen. Ik was met mijn ouders op wintersport en we kwamen de toenmalige directeur van Prodir Nederland, Jaap Miedema (daarvoor werkzaam bij Toppoint) tegen, een vriend van de familie. Mijn vader vroeg ‘heb je niet een stagiaire nodig voor het bedrijf dat je aan het oprichten bent?’ En zo kwam het dat we niet veel later samen aan het werk gingen op de woonboot waar hij toen woonde. We hadden drie vierkante meter werkruimte en een magazijn van 1 vierkante meter… dat paste toen nog! Zo ben ik vanaf de start betrokken geweest bij Prodir in Nederland.” Welke studie heb je gedaan? “Ik deed Marketing en Communicatie in Velp en daarna Commerciële Economie in Arnhem. Toen ben ik stage gaan lopen bij Prodir en gebleven.” Lacht. “Mijn eerste echte baan. Daarvoor Less is more: de lichte showroom van Prodir in Veenendaal straalt het design uit van de pennen die er verkocht worden. De grote muurfoto’s van de Alpen onderstrepen de Zwitserse herkomst van het merk. “Prodir is altijd bezig met innovatie op het gebied van materiaal en design en we willen hierin een voorlopersrol spelen,” vertelt Tom de Kleyn, Head of International Sales. Hij toont vriendelijk en open, is casual maar verzorgd gekleed, en vertelt trots over wat ook een beetje ‘zijn’ bedrijf is geworden. De start van Prodir Nederland was tevens de start van zijn eigen carrière en hij voelt zich er nog altijd als een vis in het water. ‘Ik ben geen carrièretijger, maar ik zoek wel de uitdaging op’ Tom de Kleyn van Prodir: had ik een half jaar bij Intratuin gewerkt, maar dat was niet mijn carrière pad, hoewel ik er veel geleerd heb. Vooral dat je moet aanpakken, en daar hou ik nog steeds van, dingen voor elkaar te krijgen.” En Prodir paste jou als een goed zittende jas? “Ja. Het gevoel moet op meerdere vlakken goed zijn. Het gevoel dat je iets kan creëren, iets opbouwen, maar ook dat je je ei erin kwijt kan. In het begin was het nog heel klein en konden we samen bedenken hoe we het op poten zouden zetten. Dat was ontzettend leuk. Ook om samen naar klanten te gaan samen met een nieuw product. In 1999 ging ik met Miedema mee naar Sale en daar kwam ik in gesprek met een goed geklede meneer en die vond ons product interessant. Ik was toen zeventien jaar en die man zei tegen me ‘ik wil wel 10.000 pennen van je kopen’. Dat was een heel goed gevoel! Het bleek de directeur te zijn van Konica Minolta Nederland. Ik kreeg veel vertrouwen van Jaap Miedema en maakte alle facetten van de bedrijfsvoering mee. Dat maakte het toen voor mij zo’n interessante organisatie, en zo is het nog steeds. We werken nu op het Nederlandse kantoor met z’n vieren en iedereen weet wat de ander doet. De communicatie is heel open. Iedereen voelt een binding met de organisatie waardoor het een familie-achtige omgeving is.” Hoe ben je verder opgeklommen? “Toen Jaap Miedema niet lang daarna overleed, nam Dick van den Berg het roer over als algemeen directeur en werd ik accountmanager. Ik ging me bemoeien met het verbeteren van de service en z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 11

‘Ik ben geen carrièretijger, maar ik zoek wel de uitdaging op’ 9 de verkoopstrategieën. Het bedrijf verhuisde naar Veenendaal en we bouwden stug door aan onze klantrelaties. In 2016 ging Van den Berg met pensioen en werd ik Sales Director van de Benelux. In 2019 werd ik uitgenodigd bij Eckhard Sohns en Rossana Porotti, het managementteam van het hoofdkantoor in Zwitserland, en ze vroegen mij of ik Head of International Sales wilde worden.” Had je zelf altijd een duidelijk plan voor je carrière? “Ik ben geen carrièretijger in de zin dat ik een doel in m’n achterhoofd heb en vervolgens regelmatig van job verander om dat doel te bereiken. Om uitgenodigd te worden om Head of International Sales te worden had ik ook niet zien aankomen... Maar ik vind het natuurlijk leuk om carrière te maken en de uitdaging aan te gaan. Ik vind het fantastisch dat ik nu samenwerk met alle internationale takken van Prodir.” Zijn er ook dingen die je liever afschuift? “Ik ben niet zo goed in afschuiven, want ik vind heel veel leuk.” Lacht. “Ik vind het heel belangrijk dat ik m’n bijdrage lever dus ik wil m’n werk goed doen. Ik heb nu eenmaal een dubbele rol gekregen; we hadden een International Head of Sales en een Sales Manager Benelux en uiteindelijk heb ik die twee taken op me genomen. Dus ik heb een vol bord. Tegelijkertijd kan ik veel aan m’n team overlaten.” Hoe zou je jezelf omschrijven: ben je een manager, of vooral ondernemer of meer gericht op de financiële kant van het bedrijf? “Het is eigenlijk de combinatie. Ondernemerschap moet je wel in je hebben want je bent in deze functie continu bezig met plannen maken, nieuwe ideeën bedenken, én de financiën te overzien. Ook praat je mee over de ontwikkeling en het design van nieuwe producten. Ik kan me verheugen op het sparren met klanten en nieuwe ideeën te pitchen. En de begeleiding van het team in de verschillende landen waar we vestigingen hebben is ook erg leuk om te doen. Dat alles in teamverband gebeurt, dat is heel belangrijk, en dat iedereen z’n creativiteit kwijt kan. Ik leer ook steeds beter delegeren. Het reizen is leuk maar ook het dagelijkse leven hier op kantoor vind ik fijn. Als salesman is het sociale aspect van het werk heel belangrijk voor me, het bij de mensen zijn. Dat heb ik in de corona jaren wel gemist.” Heeft de ‘corona tijd’ je ook iets gebracht? “Het klinkt gek maar ik ben eigenlijk nog nooit zo druk geweest. We zijn bezig gebleven met de ontwikkeling van producten maar ook van het bedrijf in z’n geheel. We hebben grote stappen gemaakt in de duurzaamheid van onze materialen maar ook in de bedrijfsvoering. De productie draait nu 100 procent op waterkracht energie. Onze product engineers hebben de True Biotic balpen met geperforeerde houder ontwikkeld. Dat was niet eenvoudig want als je iets weghaalt uit het materiaal, betekent het dat het kwetsbaar wordt. De pen, zonder de vulling, is ook nog eens biologisch afbreekbaar, dus die zet je in je groentetuintje en dan is het omhulsel binnen korte tijd weg. Het is op dit moment de enige balpen die van dit materiaal gemaakt wordt. Grote merken hebben al heel bewust voor dit product gekozen vanwege het design en duurzaamheidsaspect.” Dus als ik jou vraag of je in deze tijd nog wel balpennen als promoartikel mag gebruiken zeg je volmondig ‘ja’? “Absoluut. Pennen zijn nog altijd een enorm belangrijk onderdeel van de promotionele markt. Iedereen gebruikt ze nog steeds. Het zijn niet meer de volumes van vroeger; dezelfde bedrijven die vroeger 100.000 pennen van 20 cent per stuk bestelden, kiezen nu veel gerichter en denken er langer over na aan wie ze ze uitdelen. Dat kunnen er bijvoorbeeld 3000 zijn voor twee euro per stuk. Hierin ligt volgens mij de toekomst. We zijn misschien duurder dan sommige andere leveranciers, maar bedrijven die begrijpen waar wij mee bezig zijn zullen ons zeker blijven volgen.” Wat vind je leuk aan de branche? “Je hebt echt partners in deze branche! De gemoedelijkheid, de toegankelijkheid, de communicatie met klanten, het is allemaal vrij informeel. En er is altijd ontwikkeling en reuring. Tegenwoordig zijn veel van deze partners bijna reclamebureaus. Ook beurzen worden meer en meer een beleving, en dat lijkt me de goede aanpak: kort laten zien waar je als bedrijf voor staat.” Heb je een partner en een gezin? “Ik ben getrouwd met de vrouw waar ik al 21 jaar mee samen ben. Zij zorgt de meeste tijd voor onze kinderen en heeft wel een beetje moeten inleveren zodat ik nu mijn internationale rol kan vervullen… We hebben twee zoons van 12 en 10. Ik werk veel maar op maandag wil ik graag om 18.00 op het voetbalveld staan voor m’n zoon, en op zaterdag ben ik voetbalcoach van het team. Daar geniet ik van. Dat geeft me lucht, dus die tijd probeer ik te reserveren.” Heb je zelf hobby’s waar je tijd voor vrij maakt, of wil maken? “Mijn hobby is mijn huis. We zijn drie jaar geleden verhuisd naar Duiven en we hebben een heel leuk huis waar ook heel veel aan moest gebeuren… Dat vind ik leuk om te doen. Ik ben ook erg graag thuis.” Heb jij een droom voor de toekomst? “Ik leef heel erg in het nu. Ik ben nooit erg bezig met waar ik in de toekomst wil zijn. Ik ben niet zo bezig met dromen maar meer met de realiteit. Ik heb een fijn leven. Ik word graag gezond oud met m’n familie.” z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 13

DOOR ALLARD FREDERIKS Supplier en distributeur. Vijf dezelfde vragen. Aan een distributeur en een supplier, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Jan Hazejager (Promo Concepts) en André Plug (Metrie). Wat is je zakelijke verwachting voor de tweede helft van het jaar? “Voor de economie in het algemeen zie ik het niet heel rooskleurig in, maar mijn inschatting is wel dat de tweede helft van dit jaar heel goed gaat worden voor onze branche. Na de pandemie van de afgelopen twee jaar zie ik dat de aandacht voor promotionele artikelen sterk is toegenomen. Dat heeft denk ik te maken met het feit dat we relaties en sociale contacten in het algemeen meer dan ooit waarderen en dat ook willen laten zien door de inzet van geschenken.” Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “Over een aantal jaren zal een heel groot deel van de promotionele producten duurzaam zijn en opnieuw gerecycled kunnen worden. Verder zal de digitalisering verder toenemen, waardoor er ook meer aanbieders zullen komen van promotionele items. Lever je producten aan de retail, dan is het eenvoudig om mede dankzij de digitale bedrukkingstechnieken een online tool te ontwikkelen waarbij bedrijven een uniek ontwerp kunnen uploaden op het product. Op die manier pakken steeds meer partijen een graantje mee. Daarom zal iedereen wat extra moeite moeten doen om zich te onderscheiden in de toekomst. Het is verder ook belangrijk dat we startups die mooie producten ontwikkelen al vroeg laten inzien dat de promotionele branche meerwaarde heeft als professionele wederverkoper.” Wie of wat is een belangrijke inspiratie(bron) voor je (geweest) en waarom? “Heel veel mensen zijn voor mij een inspiratie(bron), maar ik heb vooral veel geleerd van mijn pa. Mijn vader heeft 28 jaar als manager bij de Yskoning gewerkt en daarna bij Bruynzeel Parket. Op zijn zestigste is hij nog begonnen met het bedrijf De Vloerenkoning. Daar heeft hij inmiddels vijf jaar later een mooi bedrijf van gemaakt. Een businessplan had hij niet, maar hij weet heel goed wat hij wil en hoe hij dat moet bereiken. Ik heb veel fantastische businessplannen voorbij zien komen die in schoonheid zijn gestrand toen het op de uitvoering aankwam. Een combinatie van een goed plan, lef, aanpakken, experimenteren, de juiste mensen om je heen verzamelen en leren van je fouten zal vrijwel altijd een mooi resultaat en veel werkplezier opleveren.” Zonder welk merk kun je niet? “Eigenlijk ben ik niet zo gevoelig voor merken, meer voor de kwaliteit die daar vaak garant voor staat. Ik zou niet zo goed meer zonder Apple kunnen. Vaak schrik ik een beetje van de schermtijd aan het einde van de dag op mijn mobiele telefoon. Vind het heerlijk om te scrollen door mijn social media-accounts, blogs te lezen, foto’s te maken…” Wat moeten we over je weten, wat we nog niet weten? “Dat ik eigenlijk helemaal niet zelfstandig ben. Altijd zijn er andere personen in mijn omgeving die me inspireren, motiveren en laten reflecteren. Daarom ben ik mijn familie, vrienden, (ex)-collega’s, klanten, leveranciers en sociale contacten dankbaar voor de tijd die we hebben doorgebracht in de afgelopen jaren en alles wat we van elkaar hebben kunnen leren.” ‘De aandacht voor promotionele artikelen is sterk toegenomen’ Jan Hazejager Promo Concepts 14

9 ‘Onze kracht is een echt origineel Europees product’ André Plug Metrie Wat is je zakelijke verwachting voor de tweede helft van het jaar? “De tweede helft van het jaar ziet er goed uit. Ik hoor ook wel in de markt dat het de laatste weer goed loopt, ondanks gestegen kosten en de actuele problemen in de wereld. Bedrijven willen echt wel. We hebben ook in de coronatijd aardig kunnen doorwerken. Natuurlijk is er wel sprake geweest van een krimp, maar ik moet zeggen dat het voor ons is meegevallen. Onze levertijden zijn nog steeds vrij kort. En ik verwacht dus nog wat animo in de rest van het jaar.” Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “Ik denk dat duurzaamheid een ontwikkeling is waar we niet omheen kunnen. Dat zie je overal terug en wij merken het ook. Wij letten er ook steeds meer op, bijvoorbeeld doordat we alleen nog werken met ecologische verf. Klanten vragen ook meer naar certificaten – ze willen weten of je zaken qua duurzaamheid op orde hebt. Dat is een ontwikkling die de laatste anderhalf, twee jaar sterker is geworden.” Wie of wat is een belangrijke inspiratie(bron) voor je (geweest) en waarom? “Ik heb niet zozeer een inspiratiebron, maar mijn drijfveer is altijd geweest dat ik het heerlijk vind om te verkopen. Dat hangt samen met het persoonlijk contact dat ik graag heb met mijn klanten. Met klanten ontstaat vaak ook een vriendschappelijke band. Ik vind het belangrijk dat je – zeker in deze branche – altijd bereikbaar bent. En als je klant nog iets wil wijzigen, dan moet je daar altijd in meedenken. Metrie is de ideale plek voor mij. Ik woon en werk in Tsjechië. Metrie is een echt Tsjechisch familiebedrijf. Ze zochten in 2019 iemand die de verkoop verder kon oppakken. We bestieren de hele Europese markt.” Zonder welk merk kun je niet? “Ik heb niet echt een merk waarvan ik denk: dat moet ik hebben. Maar hier in Tsjechië maak ik vaak gebruik van NL Ziet. Dat is voor mij belangrijk om op de hoogte te blijven van wat er in Nederland speelt. Verder kijk ik in m’n vrije tijd vaak naar Netflix en HBO. Een serie die ik heel goed vond en kan aanraden? Fauda.” Wat moeten we over je weten, wat we nog niet weten? “Dit jaar bestaat Metrie honderd jaar. Dat is een bijzondere mijlpaal en ik ben heel trots dat ik voor dit familiebedrijf mag werken. De grootvader van de huidige directeur is Metrie honderd jaar geleden begonnen. Het is echt een houtproducent en ze hebben vanaf het begin duimstokken gemaakt. Dat is nog steeds 80 procent van wat we doen, naast linealen en timmermanspotloden. We doen alles in Tsjechië. We importeren niks. Van de boom in het bos, die gehakt wordt, dan naar onze zagerij, dan naar de fabriek en dan het hele proces tot eindproduct; we doen alles zelf van A tot Z. We hebben een eigen drukkerij en een eigen grafische afdeling. Dat is onze kracht: een echt origineel Europees product.” z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 15

9 Het kan natuurlijk mijn perceptie zijn - of misschien is het al zo gewoon dat het vanzelfsprekend is -maar ik mis in de hele discussie over “groen” eigenlijk glas. Mijn eerste baantje was het helpen van de melkboer in de straat. Lege flessen halen bij de voordeur en naar de melkkar brengen en de volle weer neerzetten bij de klanten. Zes in een rekje, recycling pur sang, toen al, in de zestiger jaren. Natuurlijk is een fles wat zwaarder dan tetra pak of plastic fles, maar wel 100% recyclebaar, deels door het retour systeem; een fles kan tot wel 40 keer hergebruikt worden en bij onverhoopte breuk maken we er gewoon weer een nieuwe van, de glas bak doet al sinds 1972 dienst. En zeg nou eerlijk, zou je ooit overwegen een mooie wijn te kopen in een PET fles? Toegegeven, het is dan hip om een mooi craft bier in blik te kopen, maar bedenk wel dat de houdbaarheid aanzienlijk korter is dan in glas; bewaar blikken voor “mooie” bieren bestaan nog niet. Daarnaast is er ook nog steeds die liner aan de binnenzijde, wat het recyclen, zoals bij tetra pack, een stuk minder groen maakt. Steeds meer zien we, vooral bij zuivelproducten in het wat hogere segment, dat er weer gebruik wordt gemaakt van een glazen verpakking. Het geeft het product een luxere uitstraling en de verpakkingen zijn meestal herbruikbaar. En wat betreft drinkglazen: heeft niet elk zichzelf respecterend biermerk een eigen glas? Deze glazen gelden nog steeds als de meest waardevolle en verzamelbare premiums in de markt. Toch is er in de hele promowereld niet bijster veel te vinden op het gebied van glas. Met hier en daar wat wijn- of waterglazen al dan niet te voorzien van een bedrukking, een karaf, en wat sports-bottles, hebben we het wel zo’n beetje gehad. Wellicht speelt de vergankelijkheid van glas een rol, het is breekbaar. Maar als je een beetje oppast gaat het soms vele levens mee, in tegenstelling tot de meeste kunststoffen met beperkte houdbaarheid. Wat betreft CO2 footprint: glasfabrieken en hun toeleveranciers zitten altijd dicht bij hun markt. Natuurlijk wordt er wel eens wat geïmporteerd uit het Verre Oosten, maar zo’n 90% wordt hier in Europa geproduceerd. Het is één van de weinige oude industrieën die wel zijn behouden. Zijn er dan helemaal geen nadelen? Jawel. Ondanks het feit dat glas eeuwig herbruikbaar is, er altijd zo’n 60% scherven worden gebruikt bij elke productie en recycling van glas op gemiddeld 85% van al het gebruik zit, zijn de energiekosten hoog. Een glasoven staat 365 dagen, 24 uur aan. Maar ook hier gaan de ontwikkelingen snel. Elektrische ovens die deels op zonne-energie draaien bestaan al, mede gedreven door de onzekere situatie rond de beschikbare energiebronnen. Bij een volgend voorstel aan je eindklant: denk eens aan glas. De mogelijkheden zijn veel groter dan je misschien denkt. René Los Zo groen als glas COLUMN RENÉ LOS z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 17

DOOR PETER VAN GESTEL Ruben van ’t Loo 18

8 Stap voor stap bouwen aan het merk Clipper Ben je bewust een tijd op de achtergrond gebleven? “Ik ben vier jaar geleden begonnen bij de Plato Group. In eerste instantie voor Plato zelf en later bij Clipper. Toen ik daar begon was ik commercieel verantwoordelijk en sinds een maand of vijf ben ik eindverantwoordelijk voor het merk Clipper. Heel bewust heb ik niet eerder de publiciteit opgezocht, omdat ik eerst zaken intern op orde wilde hebben. Voorheen was alles bij Clipper gericht op groei. Groei kan een doel zijn, maar ik wil op een gezonde manier groeien en geld verdienen.” Er was wel omzet maar tegen een te lage marge? “Wij gaven in het verleden veel weg. Van transport- tot instelkosten en ga zo maar door. Wij produceren in Nederland en door hoort ook een bepaald kostenpatroon bij. Als je vervolgens zoveel weggeeft, kun je wel hoog van de toren blazen dat je zoveel omzet hebt, maar als je geen geld verdient heb je er in mijn ogen helemaal niks aan. De eerste jaren zijn we alle klanten afgegaan en hebben we het reële verhaal verteld. We hebben dus een hele bewuste stap teruggedaan in omzet, maar dat was wel een hele gezonde stap. Ik heb geen waarde oordeel over de strategie die in het verleden gevoerd is. Er zijn heel veel bedrijven die eerst marktaandeel kopen om pas in een later stadium op marge te In vergelijking met een aantal jaren geleden, kun je stellen dat Clipper het goed doet. PromoTron, dat nauwkeurig bijhoudt hoe suppliers online presteren, meldde recentelijk een groei in traffic naar de producten van Clipper van meer dan 400%. En je hoort het vaker in de markt “Clipper is goed bezig”. Hoog tijd dus voor een vraaggesprek met de man die eindverantwoordelijk is voor dit succes: Ruben van ’t Loo. gaan sturen. Ik wilde gewoon een gezonde bedrijfsvoering. Een distributeur moet met onze producten geld kunnen verdienen, maar wij moeten er zelf ook gewoon een gezonde marge op kunnen maken. Dat moet ook wel, wil je bijvoorbeeld kunnen investeren in duurzaamheid en in digitale oplossingen. Dat zal naar je klanten toe geen gemakkelijke boodschap geweest zijn… “Het waren een pittige twee jaar, want het is inderdaad niet de leukste boodschap om te brengen naar je klanten. Bovendien zijn we ook intern keihard aan de gang gegaan. We hebben letterlijk het bedrijf anders ingericht. Het hele bedrijfsproces hebben we geoptimaliseerd volgens het zogenaamde ‘go-to-market’ model. Te beginnen bij product development en category management en eindigend bij sales. Elk proces is onder de loep genomen. Kan het beter, efficiënter, klantvriendelijker en ga zo maar door? Maar wel vanuit de gedachte dat we een gezond bedrijf moeten zijn, met een gezonde marge. Vervolgens zijn we gaan kijken naar wie we zijn en hoe we in de markt gepositioneerd willen worden. We hebben strategische sessies gedaan en kwamen er al heel snel op dat duurzaamheid een thema zou moeten worden. Zowel intern als extern.” z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 19

Stap voor stap bouwen aan het merk Clipper 9 En toen kwam Interall op je pad? “Toen hebben we heel lang nagedacht over hoe we zouden moeten doen. Uiteindelijk hebben we besloten om Interall over te nemen, maar daarmee sloegen we wel een paar stappen over. Want we waren nog geen sustainable organisatie. Dit zien we ook echt als start om een sustainable organisatie te worden. We moeten nu de inhaalslag gaan maken en daar zijn we heel druk mee bezig. De organisatie heeft bijvoorbeeld besloten dat we allemaal elektrisch moeten gaan rijden. En we zijn nu ook heel druk bezig om te bekijken hoe we op een objectieve manier duidelijk kunnen maken hoe duurzaam onze producten nu werkelijk zijn. Het zou mooi zijn als we dat branche gezamenlijk zouden kunnen doen, maar dat lukt op dit moment gewoon nog niet. We zijn ons nu echt aan het oriënteren hoe we dit kunnen optuigen. En heel eerlijk, daar zijn we nog niet helemaal uit. Het is ook echt een groeiproces. We zijn nog lang niet bij de finish. Ik vergelijk ons wel eens met de Wehkamp. Die kwamen er als grootste postorderbedrijf opeens achter dat het bedrijfsmodel geen toekomst meer had en dat ze online moesten. Dat konden ze natuurlijk niet met de mensen en middelen die ze op dat moment hadden. Nu zeg ik echt niet dat ik mijn hele team ga vervangen, maar ik wil wel mensen om me heen verzamelen, die de weg kunnen wijzen naar een meer sustainable toekomst. Zowel klanten als leveranciers. Nogmaals, die overname van Interall zien we echt als start van een nieuwe periode. We willen samen met onze klanten en leveranciers meer impact gaan maken. Dat kan niet van vandaag op morgen. Laat ik met Clipper nu eerst maar eens alles dat onder de WoW-collectie valt sustainable maken en zorgen dat we daar met zijn allen voor de volle 100% achter kunnen staan. Ik kan niet in één keer mijn gehele collectie om turnen. Het moet stap voor stap.” Kun je nog wel blijven concurreren als Nederlands bedrijf? “Ja dat kan, maar je moet wel keuzes maken die soms best moeilijk zijn. Zo hebben we onder meer de keuze gemaakt om te snijden in ons productaanbod. We willen wat we doen heel goed doen, maar we willen niet meer alles verkopen. En de focus komt daarbij volledig te liggen op digitale verdeling. Het probleem is dat we in Nederland qua arbeidsloon gewoon te duur zijn om de concurrentie aan te kunnen met bijvoorbeeld Roemenië, Servië of Polen. Als het gaat om een item dat met tampondruk (vlakdruk) geproduceerd moet worden, zijn we hier zo’n vier keer duurder. Dat kunnen we ons gewoon niet veroorloven. Aangezien we de strategische beslissing hebben genomen om in Nederland zoveel mogelijk te produceren, moeten we onze focus wel leggen op digitale technieken. Dus daar investeren we nu ook enorm in. We zijn er trots op dat we Nederland gevestigd zijn en zullen er alles aan doen om hier ook zoveel mogelijk te blijven, maar we zullen onze focus wel moeten verleggen om te kunnen blijven concurreren met suppliers die veel in lage lonen landen doen. Daar komt bij dat we hier ook een tekort aan goed personeel hebben, maar daar hebben natuurlijk meer bedrijven last van.” Kun je me tot slot vertellen hoe het zit met alle bedrijven binnen de Plato Group, hoe gescheiden is dat? “Tegenwoordig is er een zeer strikte scheiding tussen de diverse bedrijfsonderdelen van de Plato Group. In het verre verleden is dat wel eens anders geweest, maar nu steek ik daar mijn handen voor in het vuur. Het kan ook niet anders. IGO Promo en Compacon zijn interne klanten van ons en hebben echt dezelfde voorwaarden als alle overige klanten. Natuurlijk zit er een holding boven en maken we gebruik van shared service centers maar de bedrijven zijn echt volledig gescheiden. Ik kan je melden dat we binnen Compacon echt niet de supplier zijn die het grootste aandeel leveren. En Ik kan je ook best vertellen dat ik er dan enorm van baal als ze voor hun klant een waterfles leveren, die ik ook in het assortiment heb, maar die dus niet bij mij vandaan komt. Maar dan is het aan ons om ook voor de interne klant scherp te zijn!” “De overname van Interall zien we echt als een eerste stap om een sustainable organisatie te worden.” z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 21

8 “Als je nu nog een catalogus verstuurd moet je je echt afvragen of je goed bezig bent”, zo vertelt Serge. “Sustainability is bij alle eindklanten een onderwerp en ik ken echt bedrijven die distributeurs op de zwarte lijst plaatsen als ze nog een papieren catalogus sturen. We moeten zoeken naar manieren om digitaal te inspireren. Onze digitale tools zijn niet alleen bedoeld om zo snel mogelijk een order te verwerken, maar ook om de distributeur en de eindklant te kunnen inspireren. Daar zetten we de komende tijd op in.” Van data naar content Jeroen werkt aankomende augustus 10 jaar bij PF Concept. Hij begon als project manager op IT projecten maar is nu verantwoordelijk voor de marketing afdeling en de ontwikkeling van de website van PF. In zijn eerste jaren lag zijn focus op de samenwerking met de online klanten. “Met de opkomst van dit toen nieuwe klant segment moesten wij ineens een totaal nieuwe service De markt is sterk aan het veranderen. Was vroeger beursdeelname en een catalogus genoeg om je product voor het voetlicht van die eindklant te brengen, nu moet je naar andere manieren zoeken om de aandacht van zowel de distributeur als de eindklant te vangen. Serge Mertens (general manager) en Jeroen Nikkelen (vice president digital sales) van PF Concept vertellen hoe ze geloven dat 3D content de sleutel tot inspiratie en conversie gaat zijn. concept ontwikkelen”, vertelt Jeroen. “De sales organisatie van PF was goed in klanten bezoeken en product presentaties geven. Maar de opkomende online klanten wilden vooral over data feeds praten, een onderwerp dat voor een traditionele accountmanager niet gemakkelijk was. We hebben toen besloten om een centraal team op te bouwen dat moest zorgen dat we continu onze data konden aanleveren in de meest optimale structuur en volgens de laatste protocollen. We wilden een standaard neerzetten wat zeker gelukt is.” “De laatste jaren is een goede data feed of systeem integratie niet meer de enige voorwaarde voor een succesvolle samenwerking met de online distributeur. In toenemende mate eist deze groep klanten goede ‘content’. Foto kwaliteit, goede product beschrijvingen en attributen zijn allemaal voorwaarden geworden bij de product selectie van online distributeurs. Zij waren de eerste klantgroep die zagen dat je met de soms beperkte product informatie in onze markt moeilijk conversie te halen is, DOOR PETER VAN GESTEL PF Concept wil inspireren met 3-D Links Serge Mertens, rechts Jeroen Nikkelen z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 23

9 PF Concept wil inspireren met 3-D geeft Jeroen aan. Het was deze klantgroep die onze markt een spiegel voorhield: suppliers moeten meer investeren in digitale inspiratie om hun producten te kunnen wederverkopen. PF is toen gaan nadenken over hoe we aan dit verzoek konden voldoen, maar op zo’n manier dat investeringen ook bruikbaar zijn voor alle klanten en kanalen. En als snel bleek dat 3D content hier een hele belangrijke rol in zou kunnen gaan spelen. “ 3-D in diverse moods PF Concept heeft sinds enkele jaren een logotool in de website geïntegreerd. Klanten gebruiken dit voor elke order en kunnen continu een plaatje van hun ‘design’ dowloaden om aan hun eindklant te sturen. Het blijft echter een ‘plat plaatje’. Daarom heeft PF Concept begin dit jaar de ‘catalogus creator’ gelanceerd, zodat klanten online een catalogus kunnen maken gebaseerd op hun eigen product selectie mét de logo van de eind klant op elk product. De tool wordt ondertussen honderden keren per week gebruikt door klanten van PF Concept. “Wat je vaak terugkrijgt van distributeurs is dat ze echter producten van meerdere suppliers willen gebruiken in een presentatie naar de eindklant”, zo vertelt Jeroen. “Daardoor geven sommige klanten aan dat de nieuwe tool van PF niet altijd past bij hun behoefte. Distributeurs die zichzelf als merk zien willen consistentie in hun output en dat snappen we ook. Vanuit die behoefte werd eigenlijk de 3-D tool geboren. Wil je niet onze catalogus creator gebruiken maar houd je vast aan je eigen template? Dan gaan wij wel super gave content maken voor presentaties die distributeurs zelf opmaken. Content die een glimlach op het gezicht van een eind klant geeft.” Foto realistisch Volgens Jeroen en Serge zijn daar een aantal ingrediënten voor nodig: klanten willen van alle kanten hun product bekijken, een product wil je in de context van het gebruik zien, op een product moet het logo van de eindklant getoond worden en je wil zo veel als mogelijk ‘download’ opties aan de distributeur geven. Jeroen: “Met die specificaties hebben we onze programmeurs op weg gestuurd, met wel een hele belangrijke focus: de output moest echter wel foto realistisch zijn. Ik ben er trots op te kunnen melden dat onze tool nu op zo’n 90% fotorealisme zit. De 3-D tool staat nu een paar weken live en heeft duizenden views en downloads per week. Meer dan we ooit hadden durven dromen, geeft Jeroen aan. Na de zomer wordt er een extra functionaliteit van de tool gelanceerd: je geselecteerde product mét logo in verschillende contexten zien. Dus naast het simpel tonen van een logo op bijvoorbeeld een tas, kunnen we ook laten zien dat de tas om een model hangt, op het strand staat of vol met boodschappen achter in de auto. Voorheen was een grafisch designer soms wel een half uur bezig om één logo op een ‘mood shot’ te photoshoppen. Onze tool maakt er straks in 1 klik 5 tegelijk, voor zoveel logo’s als je wilt.” Een nieuwe manier van marketing De eerste paar dagen dat de tool online stond, werd de 3D tool dus al duizenden keren gebruikt. Volgens Serge is dit fenomenaal. “Dit bewijst dat er echt behoefte is aan dergelijke tools en we verwachten hier in de toekomst nog veel meer van”. Jeroen valt hem bij. “Dit is inderdaad pas maar het begin. Nu werken al deze tools alleen als de distributeur er zelf mee aan de slag gaat. Maar het is onze ambitie om er ook pro-actieve marketing tools van te maken. Onze visie is dat je straks maar een vinkje hoeft aan te zetten bij het plaatsen van orders, waarbij je aangeeft dat je over ‘3 maanden graag een cross-sell campagne van deze order wil hebben’. Dan krijg je van PF een complete presentatie met 3D content en moodscenes van diverse producten die passen bij het eerder bestelde product – en allemaal met het logo van je eindklant. Als we deze flow hebben gebouwd kunnen we oneindig veel presentaties en content beschikbaar stellen op order level. Dit is een totale nieuwe manier van marketing doen voor ons. Alles aan te passen Jeroen laat zien wat er allemaal mogelijk is met het 3-D systeem. In principe kan de distributeur elke mogelijke output downloaden en ziet de eindklant niet dat het bij een supplier vandaan komt. Het systeem werkt prima op elke mobiel, maar ook in bijvoorbeeld powerpoint. Ook de digitale catalogus tool is volledig aan te passen naar de huisstijl van de distributeur en te exporteren naar bijna elk format. “In 3-4 minuten kunnen distributeurs een complete digitale catalogus maken, helemaal in eigen huisstijl maar met de logo’s van hun klant levensecht op de producten afgebeeld”, besluit Serge. “Het scheelt die distributeur heel veel werk en het geeft hem of haar de mogelijkheid om die eindklant echt te inspireren met producten, die passen binnen een bepaald thema. En we blijven continu zoeken naar zo flexibel mogelijke download opties zodat het bruikbaar is voor elke distributeur” Bekijk hier een voorbeeld van de 3-D tool van PF Concept z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 25

9 Lekker zitten op een Porsche UBG is een van de weinige bedrijven ter wereld die het voor elkaar krijgt om vaten in kleinere hoeveelheden voor promotionele doeleinden te maken. Heel veel bier- en drankmerken maken gebruik van UBG en ik zie onder meer vaten voor Alfa Bier en Coppa Cocktails die op het punt staan afgeleverd te worden. Nu is Porsche een uitzondering met een eigen bestickering op ruim 7.500 vaten, die krukken moeten worden en die uiteindelijk verkocht worden als merchandise in een webshop. Normaal gesproken worden de vaten gewrapt, maar het automerk, wil dat de vaten handmatig bestickerd worden, zodat ze qua look en feel heel dicht bij de autosport liggen, Wie vaker op een van onze beurzen komt kent ongetwijfeld de bedrukte of bestickerde ‘olievaten’ van UBG. Inmiddels zijn de vaten er voor allerlei gebruik. Van een BBQ tot een terrastafel (al dan niet met draadloze telefoonlader), kruk, prullenbak, terrasafzetting en nu ook als parasolvoet. Op het moment dat ik bij UBG in Breda binnenkom, zijn ze net met een monsterklus bezig voor Porsche. Gerd Nieuwboer laat zien hoe ze deze klus aanpakken. DOOR PETER VAN GESTEL waar auto’s ook nog handmatig bestickerd worden. “Deze klus vergt heel veel handwerk”, zo begint Gerd trots te vertellen in de enorme hal, waar UBG de productie tegenwoordig doet. “Bij binnenkomst worden eerst alle vaten handmatig gecontroleerd op oneffenheden, stof en andere kleine foutjes. Die herstellen we en als dat niet mogelijk is gaan de vaten terug. Vervolgens worden de vaten stuk voor stuk handmatig geplakt, worden de kussentjes bevestigd en vindt er een strenge eindcontrole plaats. Tot slot worden ze gestapeld op pallets voor diverse landen en gaan ze de wereld over. Je ziet hier staan ze klaar voor Japan en daar voor Brazilië.” Zo komen de vaten voor Porsche binnen. Ze zijn al wit gespoten. Alle vaten worden handmatig geplakt. Kussentjes komen op de vaten, zodat het krukje compleet is. De vaten worden op elk punt gecontroleerd, zodat ze foutloos op transport gaan. Alfa bier tonnen voor in de horeca. Een hele opvallende ton voor Coppa Cocktails De parasolvoet is één van de nieuwe producten van UBG. z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 27

DOOR JUDITH MUNSTER Emile Corre 28

8 Als het aan de fruitslagers ligt zijn de dagen van de grote frisdrankboeven geteld. Tot ziens chemische troep in plastic flessen! Hallo lokaal, biologisch, eerlijk en circulair gebrouwen frisdrank! Het hoofdkwartier van Roze Bunker bevindt zich - waar anders - midden in het bekendste fruitgebied van Nederland, de Betuwe. Op een gemoedelijk fabrieksterrein in Culemborg ontmoeten we Roze Bunker frontman Emile Corre en zijn mede-fruitslagers. De 28-jarige Emile vertelt dat hij als veertienjarig jongetje zijn eerste onderneming startte. “Horloges repareren: toen hield ik al niet van verspilling. Maar mijn passie was koken. Op mijn achttiende reisde ik de hele wereld over om in de beste restaurants te werken. Maar de keuken als speelveld was me te klein. Ik wilde verder. Meer leren, meer ontdekken en vooral: meer impact teweegbrengen.” Problemen tackelen Terug in Nederland stortte Emile zich op productdesign. Al tijdens zijn studie startte hij een collectief om de problemen in de voedselindustrie te tackelen. “We begonnen vanuit het idee: welke problemen zijn er in de samenleving? Frisdrank is één van de vervuilendste dranken die er is. Er zit niks goeds in, alleen maar suiker en vage extracten, het wordt verkocht in plastic flessen, de productie vergt enorm veel water, het transport is zwaar en vervuilend… We vroegen ons af hoe we van zoiets negatiefs iets positiefs konden maken. We besloten een frisdrank te maken van puur fruit en zonder water. We gingen langs bij winkeliers en de voedselindustrie om afgedankt fruit op te halen. Hiervan brouwden we onze eerste siroop die we op het Dutch Design Event presenteerden.” Tien smaken De frisdrank en het verhaal vielen meteen in de smaak. Inmiddels heeft Roze Bunker tien smaken ontwikkeld: Smoked Lime, Gekke De fruitrevolutie is on! Met frisdrank van puur fruit en verse kruiden geven de fruitslagers van Roze Bunker de term frisdrank een nieuwe betekenis. Elke slok Roze Bunker-frisdrank maakt de aarde een stukje schoner, mooier en fairder. De fruitslagers van Roze Bunker ontketenen frisdrankrevolutie Bessen, Magnolia, Estragon Sour, DHR. Peer, Wilde IJsthee, Bloesem Power, Citrus Movement, Madame Gember en, net vers van de pers, Dorstige Tulp. “Met elke smaak pakken we weer een ander probleem uit het voedselsysteem aan”, vertelt Emile. “Je kunt onze smaken onderverdelen in drie productsoorten. In de eerste categorie vallen de smaken waarbij we fruit redden van de afvalberg, zoals Smoked Lime en Madame Gember. Normaal gesproken worden te groene limoenen - die duizenden kilometers hebben afgelegd om in Nederland te komen! - weggegooid. Wij roken de limoenen, voegen er kruiden aan toe en voilà, (bruis)water erbij en je hebt een heerlijke frisdrank. Hetzelfde doen we met gember.” “De tweede categorie zijn de smaken waarbij de hele vrucht wordt verwerkt. Als echte fruitslagers verwerken we de vrucht van kop tot staart. Van bessen die niet ‘mooi’ genoeg zijn maken we Gekke Bessen siroop en bessenazijn. Het sap van citroenen gebruiken we voor de Citrus Movement-siroop. Een ander bedrijf maakt limoncello van de schillen en ook van de citroenpulp wordt van alles gemaakt: zeep, snoep, jam, likeur... Kortom, we doen er alles aan om de weggooimeter op nul te krijgen.” Samen met boeren “Bij de derde categorie gaan we zelfs nog een stap verder”, vertelt de jonge ondernemer. “Hierbij zitten we aan het begin van de voedselketen en werken we samen met de boeren. Veel boeren zijn afhankelijk van de voedselindustrie. Ze zitten vast aan contracten, het land wordt (te) intensief bewerkt, er worden bestrijdingsmiddelen ingezet… Om hier een positieve draai aan te geven, hebben we onder andere de Wilde IJsthee en de Dorstige Tulp ontwikkeld. De Wilde IJsthee-siroop wordt gemaakt van kruiden die door de boer worden aangeplant. De kruiden verbeteren de biodiversiteit en de boer wordt minder afhankelijk van één partij. Voor de Dorstige Tulp werken we samen met tulpenkwekers. De tulpenkoppen die anders worden weggegooid z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 29

De fruitslagers van Roze Bunker ontketenen frisdrankrevolutie 9 geven de kleur aan de siroop. De koppen moeten natuurlijk wel onbespoten zijn. Zo stimuleren we kwekers om biologisch te gaan boeren en geen bestrijdingsmiddelen meer te gebruiken.” Winst voor boer en planeet Een positieve impact maken, dat is de belangrijkste drijfveer bij alles wat de fruitslagers doen. “Het is niet zo dat we zelf boomgaarden of kruidenvelden hebben. We helpen de boeren om anders te denken en beter om te gaan met hun land. Grote supermarktketens bieden wat dat betreft geen oplossing. De politiek en het kapitaal helaas ook niet. Wij doen dat wel. We denken mee over nieuwe businessmodellen waarbij winst wordt behaald voor de boer én de planeet. Zo willen we voor elk negatief voedselprobleem een positieve oplossing bedenken. Frisdrank is pas het begin.” Zo’n traject om problemen aan te kaarten en op te lossen verloopt traag, geeft Emile toe. “Maar als het product eenmaal staat, dan kun je er alle kanten mee op. Zoals met de Dorstige Tulp, je kunt mensen verleiden om een boeketje tulpen te drinken… hoe tof is dat? Het verhaal eromheen is ontzettend belangrijk en het mooie is dat al onze producten zo’n mooi verhaal hebben.” Eén fles is één krat Het grootste deel van de omzet komt uit de horeca en festivals. De aantrekkelijk vormgegeven Roze Bunker-siropen zijn al bij ruim vierhonderd horecagelegenheden in Nederland te verkrijgen, en ook vanuit België en Duitsland beginnen aanvragen te komen. Emile: “In de horeca worden vaak kleine flesjes frisdrank geserveerd. Moet je eens nagaan hoeveel glas daar in zit en hoeveel transport dat met zich meebrengt. Ons credo is dan ook: één fles is één krat. Uit één fles siroop kun je minimaal 24 consumpties halen. Dat scheelt enorm in transport en opslag. Denk ook aan de marges die het voor de horeca interessant maken. We hebben een hele leuke watertap die we erbij kunnen leveren, met bubbels, en dan heb je dus gewoon echte frisdrank. Je kunt er ook de tofste cocktails en mocktails van maken. Serveer je ze vervolgens ook nog in onze eigen Roze Bunker-glazen, dan heb je zeker stof voor een goed gesprek.” Roze Bunker glaswerk De hippe Roze Bunker-glazen worden gemaakt van de siroopflessen die door een aantal grotere afnemers worden ingezameld. Het bedrijf Rebottle maakt er vervolgens glaswerk van. “Uiteraard hebben we onderzocht of we de flessen opnieuw konden gebruiken. Maar wat blijkt? Het spoelen en schoonmaken van de flessen is, door het gebruik van veel water en schoonmaakmiddelen, minder duurzaam dan de flessen in de glasbak gooien. Door ons eigen glaswerk te laten maken, hebben we toch een mooie duurzame bestemming voor de flessen gevonden. Veel mensen vinden het leuk om een pakket met siroop en glazen cadeau te geven.” Naast de horeca en voor particulieren, die op de webshop terecht kunnen, produceert Roze Bunker veel voor cadeaupakketten. Emile: “In coronatijd hebben we bijvoorbeeld samen met andere sociale bedrijven ‘Support Your Locals’ opgezet, waarbij mensen pakketten konden bestellen. Ook zitten we bij ‘Verspilling is Verrukkelijk’, een samenwerkingsverband van zo’n twintig ondernemers die producten maken van ingrediënten die anders verloren zouden gaan, zoals koek van oud brood, soep van overgebleven groenten en kaasspread van onverkochte kazen.” Zakelijke giftmarkt De afgelopen zes jaar is Roze Bunker uitgegroeid tot een stabiele onderneming. “We hebben het productieproces helemaal in de vingers. We zijn goed in het bedenken van nieuwe smaken en hebben een groot netwerk opgebouwd met ketenpartners. Het bedrijf en de producten staan dus als een huis, ook qua marketing. Op het gebied van sales valt er echter nog een wereld te winnen. We zijn er klaar voor ons product breder in de markt te zetten. De zakelijk giftmarkt zou heel geschikt zijn, maar ook de souvenirbranche. Ik zie de Dorstige Tulp bijvoorbeeld wel op Schiphol liggen. Dat is toch een prachtig cadeau om mee naar huis te nemen? Dat geldt eigenlijk voor al onze siropen. Elke smaak lost een probleem op, daar zijn zoveel leuke dingen mee te doen. Zeker ook in de zakelijke markt. Dus die kant willen we wel op. We merken dat steeds meer bedrijven interesse krijgen in duurzame producten, in cadeaus met betekenis. In plaats van een mooie fles wijn geven ze net zo lief een fles frisdranksiroop met een mooi verhaal. En het werkt aan twee kanten: de gever doet iets goeds, maar de ontvanger ook. Met elke slok van onze frisdrank wordt de wereld een stukje beter.” Personaliseren Op dit moment kan Roze Bunker tot zo’n tienduizend flessen uit voorraad leveren. Voor klanten die er op tijd bij zijn, is natuurlijk veel meer mogelijk. “We kunnen nieuwe smaken ontwikkelen of een oplossing bedenken voor een probleem waar een bedrijf tegenaan loopt. Uiteraard is het ook mogelijk om de etiketten of de verpakking te personaliseren… de mogelijkheden zijn eindeloos. We denken graag mee.” z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 31

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5