PROMZ VAK 2022-02

Stap voor stap bouwen aan het merk Clipper 9 En toen kwam Interall op je pad? “Toen hebben we heel lang nagedacht over hoe we zouden moeten doen. Uiteindelijk hebben we besloten om Interall over te nemen, maar daarmee sloegen we wel een paar stappen over. Want we waren nog geen sustainable organisatie. Dit zien we ook echt als start om een sustainable organisatie te worden. We moeten nu de inhaalslag gaan maken en daar zijn we heel druk mee bezig. De organisatie heeft bijvoorbeeld besloten dat we allemaal elektrisch moeten gaan rijden. En we zijn nu ook heel druk bezig om te bekijken hoe we op een objectieve manier duidelijk kunnen maken hoe duurzaam onze producten nu werkelijk zijn. Het zou mooi zijn als we dat branche gezamenlijk zouden kunnen doen, maar dat lukt op dit moment gewoon nog niet. We zijn ons nu echt aan het oriënteren hoe we dit kunnen optuigen. En heel eerlijk, daar zijn we nog niet helemaal uit. Het is ook echt een groeiproces. We zijn nog lang niet bij de finish. Ik vergelijk ons wel eens met de Wehkamp. Die kwamen er als grootste postorderbedrijf opeens achter dat het bedrijfsmodel geen toekomst meer had en dat ze online moesten. Dat konden ze natuurlijk niet met de mensen en middelen die ze op dat moment hadden. Nu zeg ik echt niet dat ik mijn hele team ga vervangen, maar ik wil wel mensen om me heen verzamelen, die de weg kunnen wijzen naar een meer sustainable toekomst. Zowel klanten als leveranciers. Nogmaals, die overname van Interall zien we echt als start van een nieuwe periode. We willen samen met onze klanten en leveranciers meer impact gaan maken. Dat kan niet van vandaag op morgen. Laat ik met Clipper nu eerst maar eens alles dat onder de WoW-collectie valt sustainable maken en zorgen dat we daar met zijn allen voor de volle 100% achter kunnen staan. Ik kan niet in één keer mijn gehele collectie om turnen. Het moet stap voor stap.” Kun je nog wel blijven concurreren als Nederlands bedrijf? “Ja dat kan, maar je moet wel keuzes maken die soms best moeilijk zijn. Zo hebben we onder meer de keuze gemaakt om te snijden in ons productaanbod. We willen wat we doen heel goed doen, maar we willen niet meer alles verkopen. En de focus komt daarbij volledig te liggen op digitale verdeling. Het probleem is dat we in Nederland qua arbeidsloon gewoon te duur zijn om de concurrentie aan te kunnen met bijvoorbeeld Roemenië, Servië of Polen. Als het gaat om een item dat met tampondruk (vlakdruk) geproduceerd moet worden, zijn we hier zo’n vier keer duurder. Dat kunnen we ons gewoon niet veroorloven. Aangezien we de strategische beslissing hebben genomen om in Nederland zoveel mogelijk te produceren, moeten we onze focus wel leggen op digitale technieken. Dus daar investeren we nu ook enorm in. We zijn er trots op dat we Nederland gevestigd zijn en zullen er alles aan doen om hier ook zoveel mogelijk te blijven, maar we zullen onze focus wel moeten verleggen om te kunnen blijven concurreren met suppliers die veel in lage lonen landen doen. Daar komt bij dat we hier ook een tekort aan goed personeel hebben, maar daar hebben natuurlijk meer bedrijven last van.” Kun je me tot slot vertellen hoe het zit met alle bedrijven binnen de Plato Group, hoe gescheiden is dat? “Tegenwoordig is er een zeer strikte scheiding tussen de diverse bedrijfsonderdelen van de Plato Group. In het verre verleden is dat wel eens anders geweest, maar nu steek ik daar mijn handen voor in het vuur. Het kan ook niet anders. IGO Promo en Compacon zijn interne klanten van ons en hebben echt dezelfde voorwaarden als alle overige klanten. Natuurlijk zit er een holding boven en maken we gebruik van shared service centers maar de bedrijven zijn echt volledig gescheiden. Ik kan je melden dat we binnen Compacon echt niet de supplier zijn die het grootste aandeel leveren. En Ik kan je ook best vertellen dat ik er dan enorm van baal als ze voor hun klant een waterfles leveren, die ik ook in het assortiment heb, maar die dus niet bij mij vandaan komt. Maar dan is het aan ons om ook voor de interne klant scherp te zijn!” “De overname van Interall zien we echt als een eerste stap om een sustainable organisatie te worden.” z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 21

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5