PROMZ VAK 2022-02

C O M M E N T A A R D O O R P E T E R V A N G E S T E L ( P E T E R . V A N G E S T E L @ H E T P O R T A A L . C O M ) In dit nummer staat onder meer een artikel over PF Concept, dat via distributeurs eindklanten wil inspireren. En nu denken er ongetwijfeld weer een aantal mensen “alweer PF Concept?”. Laat mij voor eens en voor altijd deze mensen de mond snoeren. In dit vakgebied zijn er altijd innovatieve ‘voortrekkers’. En ja, PF Concept, maar ook Xindao en ook een specialist als Oxious zijn hiervan sprekende voorbeelden. Worden ze vaker vertegenwoordigd in dit vakblad? Ongetwijfeld, maar we schrijven er alleen over als het ook echt nieuwswaardig is. Overigens besteden we die aandacht ook aan nieuwkomers in de branche en bedrijven die nog niet de bekendheid hebben van een PF Concept. Tot zover mijn repliek op de kritiek die ik vaak in de wandelgangen hoor. Dan terug naar het inspireren van eindklanten via de distributeur. Iets in deze zin, ‘triggerde’ mij. Kan iemand mij uitleggen wat dan straks de toegevoegde waarde van die distributeur nog is? Ik besef me maar al te goed dat ik me met deze vraag op glad ijs begeef, maar het is wel een relevante vraag. De onderkant en het middensegment van de eindklanten (ik bedoel hiermee in bedrijfsgrootte) worden steeds meer afgedekt door de online spelers. En gezien de investeringen die hiermee gemoeid gaan, is het zo goed als onmogelijk om spelers als Maxilia, PinkCube, IGO Promo etcetera nog in te halen. De bovenkant wordt ingevuld door de printmanagementbedrijven en de grotere distributeurs die als USP’s creativiteit, kennis van duurzaamheid en compliance en ga zo maar door hebben. De laatste groep zijn ook vaak distributeurs die custom-made doen of zich richten op webshops voor eindklanten in combinatie met voorraad beheer. Distributeurs die in de ‘tang’ zitten zullen zich moeten heruitvinden. Een uitdaging die past bij een branche in transitie. In Duitsland is er bijvoorbeeld een beweging zichtbaar dat deze distributeurs samengaan om schaalgrootte te creëren. Een andere mogelijkheid is hyperspecialisatie, bijvoorbeeld op het onderwerp duurzaamheid. Ik kijk in ieder geval vol spanning uit naar de op handen zijnde ontwikkelingen in de branche. 9 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 5

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5