PROMZ VAK 04-2021

9 “Wanneer noemen we iets duur- zaam of verantwoord en wan- neer is het greenwashing?” Jeroen Sölner EcoGiving Wat is je motivatie om duurzame promotionele producten te verkopen? “Wij willen mensen en de wereld wat beter maken. Inmiddels zijn we echt specialisten op het gebied van duurzaam ondernemen binnen de promotionele sector en hebben we een enorm groot netwerk van leveranciers en klanten opgebouwd. Ook steeds vaker gaan we met onze klanten op zoek naar hun afvalstromen en bekijken we of we van hun afval nieuwe producten kunnen maken. Hiervoor werken we samen met houtwerkplaatsen, textiel-ateliers, metaalbewerkers en allemaal op sociaal gebied. Op deze manier zijn we echt circulair bezig. Een goed voorbeeld hiervan zijn alle vlaggen en banners van het Songfestival in Rotterdam. Na het event hebben we deze opgehaald in de stad, zijn ze gereinigd en hebben we er picknickkleden, tassen, caps en vlaggenlijntjes van gemaakt. Deze worden dan weer verkocht via de website Goodiesforgoodness.nl. Naast dat de echte fan iets kan kopen van het Songfestival, gaat ook nog een deel van de opbrengst naar het goede doel: Muziek in de klas. Dit geeft zo’n onwijs gaaf gevoel en dit inspireert ook weer anderen om hierover na te denken.” Wat moet er volgens jullie veranderen om onze wereld nog duurzamer te maken? “Wanneer noemen we iets duurzaam of verantwoord en wanneer is het greenwashing? Dat is best moeilijk te zien voor iedereen. Daarom werken we graag samen met partners waarvan je weet dat die hetzelfde in de wedstrijd zitten. Verder wordt er nog altijd veel plastic gebruikt; is het niet in het product zelf, dan is het wel in de verpakking. Als branche kunnen we dit zeker veranderen, maar dan moeten we dit wel met z’n allen willen. Alleen dan kun je grote stappen maken. Ook op het gebied van transport valt er nog veel te verbeteren. Natuurlijk proberen we ook de klant steeds bewuster te maken van de impact die ze kunnen maken als ze verantwoord gaan inkopen. Als we zien hoeveel mooie bedrijven zich al bij ons hebben gemeld, dan is duurzaamheid geen trend meer maar een echte verandering. Dit is onomkeer- baar en zal de komende jaren alleen nog maar verder groeien.” Wie inspireert je op het gebied van duurzaamheid? “Mooie vraag. De mensen met wie we samenwerken, daar krijg ik inspiratie van. Als ik op de sociale werkplaats ben en ik zie al die mensen heel hard en met plezier werken, dan inspireert mij dat zeker. Op het gebied van productontwikkeling word ik vaak geïnspireerd door de leden van Social Enterprise Nederland. Hier zijn wij lid van. Binnen dit netwerk zitten veel creatieve onder- nemers die echt heel gave dingen doen.” Waar lig je wakker van? “Gelukkig lig ik nergens wakker van. Natuurlijk gaat ondernemen ook gepaard met een gezonde dosis spanning, maar dat maakt het juist heel tof. En met ons als bedrijf gaat het goed – dan heb je een ander soort spanning dan wanneer je maandelijks moet kijken hoe je de salarissen gaat betalen. Misschien heb ik afgelo- pen jaar wel wakker gelegen van de vraag of we PromZ Start-up van het Jaar zouden worden, maar ook dat is gelukt!” Wat wens je voor 2022? “Ik wens iedereen veel gezondheid toe. In deze tijd is dat niet meer vanzelfsprekend, maar het is toch het allerbelangrijkste. En dan zou het ook wel heel mooi zijn als we in 2022 de moeilijke periode van corona achter ons kunnen laten en weer onbezorgd met elkaar kunnen leven. Dat gun ik iedereen en ik hoop dat we elkaar weer snel ontmoeten in het nieuwe jaar.” 2021 - nummer 4 - promzvak.nl 31 z

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5