PROMZ VAK 04-2021

Supplier en distributeur. Vijf dezelfde vra- gen. Aan een distributeur en een supplier, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de bran- che? In deze aflevering: Helga Nederhoed (Green Earth Products) en Jeroen Sölner (EcoGiving). Wat is je motivatie om duurzame promotionele producten te verkopen? “Ruim dertig jaar ben ik inmiddels actief in de relatiegeschenken- business en ik heb weerstand gekregen tegen een groot deel van het productaanbod. Producten die goed bedoeld zijn, maar mor- gen in de prullenbak terechtkomen. Doordat zulke producten niet duurzaam zijn of überhaupt niet bruikbaar, roept dat de associatie op met de spiegeltjes- en kraaltjeshandel van vroeger. Wij vonden en vinden dat we van dat negatieve imago van onze handel af moeten. Daarom zijn we een initiatief begonnen om de promo- handel te vergroenen en te verduurzamen. Dit initiatief is dertien jaar geleden uitgemond in Green Earth Products: een groothandel voor duurzame, ecologisch verantwoorde en sociaal geëngageerde producten.” Wat moet er volgens jullie veranderen om onze wereld nog duurzamer te maken? “Het besef moet indalen dat ieder individu in deze wereld beter zal moeten leren omgaan met het ter beschikking gestelde stukje aarde. Toegespitst op onze handel zullen we eerst afscheid moeten nemen van de goedkope troep. Je geeft immers een visitekaartje van jouw bedrijf weg. Dat visitekaartje is qua return on investment veel interessanter als het lang meegaat. Gelukkig zien steeds meer bedrijven in dat het mes van de duurzaamheid om die reden aan twee kanten snijdt.” Wie inspireert je op het gebied van duurzaamheid? “Er zijn veel voorbeelden van mensen die al vroeg doorhadden dat we verkeerd bezig zijn. In de jaren tachtig is het Ed Nijpels bijna gelukt een historisch wereldwijd CO2-akkoord te sluiten in Noordwijk. Als dat gelukt was, waren er nu veel minder proble- men geweest. Nijpels heeft er in zekere zin voor gezorgd dat een bredere groep in Nederland doordrongen raakte van de noodzaak een andere weg in te slaan. Al Gore heeft in 2006 een prachtige documentaire gemaakt die nog steeds boekdelen spreekt; voor iedereen een ‘Inconvenient Truth’. Ook de documentairemakers Kip Andersen en Keegan Kuhn hebben in 2014 met ‘Cowspiracy’ en in 2021 met ‘Seaspiracy’ een heel goed statement gemaakt dat we met z’n allen de aarde naar de Filistijnen helpen.” Waar lig je wakker van? “Ik kan wakker liggen van de gedachte dat dagelijks containers de haven binnenkomen, gevuld met allemaal Alibaba- en Action- spullen. Ik word ook ongerust van het idee dat grote delen van de wereld de ontwikkeling nog moeten doormaken die wij al achter de rug hebben. India en Afrika staan grotendeels nog aan het begin van hun consumptie. Wat gaat dit in de toekomst voor onze kinde- ren betekenen? In wat voor wereld groeien zij en hun kinderen op…” Wat wens je voor 2022? “Graag willen wij weer ons steentje kunnen bijdragen. Dat er in onze business een zetje wordt gegeven aan de gedachte dat een betere wereld begint bij ons eigen bestedingspatroon en ons gedrag. Wij willen voor de derde keer het Ecovadis Platina-certificaat behalen. Omdat we recent ook CO2-neutraal zijn geworden, nemen we aan dat dat wel gaat lukken. Om de distributeurs goed te blijven bedie- nen met productvernieuwing komen we in 2022 met een prachtige lijn met gecertificeerde vegan-lederen producten.” “We moeten af van het negatieve imago van onze handel.” Helga Nederhoed Green Earth Products 30 DOOR ALLARD FREDERIKS

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5