Winkelen als een 'oudje' - Promzvak

Winkelen als een ‘oudje’

Nederland vergrijst dus de gemiddelde bezoeker van een supermarkt of drogist is ook steeds ouder. Volgens het CBS is in 2020 één op de vijf shoppers boven de 65 jaar en vanaf 2030 groeit dat aantal door naar één op de vier supermarktbezoekers. SCA Hygiene Products (Edet, Plenty, Tena, Libresse en Tempo) biedt retailers de kans zelf te ervaren hoe het is om als oudere boodschappen te doen.

Door middel van een zogeheten ageing experience kunnen retailers een bezoek aan een supermarkt of drogisterij te ervaren als oudere. SCA komt bij retailers langs met een uitschuifbare truck waarin de schappen van een supermarkt zijn nagebouwd. Met behulp van een simulatiepak, ontwikkeld door de Duitse ergonomist Wolfgang Moll, kunnen retailers zelf voelen hoe lastig het kan zijn voor een 75-plusser om boodschappen te doen. 

Simulatiepak
Het simulatiepak bestaat uit verschillende onderdelen. Door samenwerking tussen deze onderdelen wordt het effect nagebootst van aandoeningen die voorkomen op een oudere leeftijd zoals een slechter gezichtsvermogen, slechter gehoor, moeilijk het hoofd kunnen bewegen, stijve gewrichten, minder kracht, minder grip en coördinatieproblemen.