De premiumactie met de regenlaarsjes van Sourcy is uitgeroepen tot de PromZ PremiumPromotion of the Year 2017. Jaarlijks verkiest PromZ Magazine een premiumpromotie die het label PromZ Premium Promotion of the Year krijgt, de beste premiumpromotie die de ‘power van het premium’ benadrukt.
De award is er niet om de actieresultaten te belonen (hoewel die best goed zullen zijn), maar om onder de aandacht te brengen hoe de combinatie van een kwalitatief en bij het merk/product passend premium en de actiecommunicatie het succes van een actie als geheel kan versterken.
AH schoolvoorbeeld
Een panel van promotie- en communicatiedeskundigen boog zich over de premiumacties van 2017. Een groot aantal passeerde de revue, niet in de laatste plaats de acties van AH die bijna altijd een schoolvoorbeeld zijn voor andere bedrijven en promotiespecialisten. Het panel vindt veel van AH (écht) goed! En dan juist de basis spaaracties: pannen, wijnglazen, BBQ-servies. Albert Heijn: nuttige, kwalitatieve foodgerelateerde premiums, met steeds meer de inzet van eigentijdse middelen als AR en VR, die consumenten willen hèbben! AH krijgt dan ook van het PromZ-panel bij uitzondering een nieuwe prijs: de allover award voor premiumpromoties.
Niet ingewikkeld maken
Maar de nr 1 is dus Sourcy met zijn laarsjes, op de voet gevolgd door Heineken met zijn Coolbag. Ed van Eunen: “Bij Sourcy zijn ze gewoon rechttoe rechtaan gaan denken: we verkopen water, wat kun je nog meer met water doen? Als je er van uitgaat dat gezinnen met kinderen de doelgroep van Sourcy zijn, zijn regenlaarsjes voor kinderen een heel logische en voor de hand liggende keuze. Hoe vaak gebeurt het niet dat men zoiets té voor de hand liggend vindt en het daarom maar niet doet? Je moet het qua promotioneel thema nooit ingewikkelder maken dan het is en dat weten ze bij Sourcy.”
Biermerk kanshebbers
Biermerken als Heineken, mannen-weten-waarom Jupiler (BBQ) en Leffe (Bierbrood) werden vaak genoemd als kanshebbers. Vooral Heineken met zijn Coolbag (en ook de recente Feestrik, ‘de officiële opener van de feestdagen’). Het panel over de bijna-winnaar: “De Coolbag is een inventief en functioneel premium. Functioneel om met je blikjes Heineken naar buiten te gaan. De Coolbag speelt ook in op de huidige grote populariteit van de rugzak. Daarnaast ziet het premium er goed uit. Mooie, ingetogen branding, 100% Heineken-kwaliteit!”
Panel
Het panel dat de acties beoordeelde bestond uit Ed van Eunen (Van Eunen Marketing), Charles Borremans (Redmint), Kees-Jan Rozestraten (de Combinatie van Factoren), Frank de Bruin (Activate&co), Allard Frederiks en Karin Schaper (beiden PromZ ).