De onlangs van 9 tot en met 11 januari gehouden PSI 2018 zat op een aantal belangrijke punten in de min ten opzichte van de PSI 2017. Minder exposanten, minder bezoekers en nu al minder eindklanten die de laatste dag van deze Europese beurs voor promotionele producten bezochten.
De vakbeurs telde dit jaar 925 exposanten (988 in 2017) en 17.342 bezoekers (dat waren er in 2017 18.094). Volgens opgave van de PSI bezochten 1200 eindklanten de Klantendag, terwijl dat er vorig jaar beduidend meer waren (1700 volgens opgave), en dat is een forse teruggang te noemen. Ook de uitstraling was minder uitbundig, dit jaar sprak men vaker van een wat rustige sfeer.
Food for thought
De PSI is ontegenzeggelijk de grootste beurs voor de Europese promotionele productenindustrie, maar deze editie is voor de organisatie ‘food for thought’ voor de opzet van de editie die komen gaat in 2019. Wat veroorzaakte de teruggang bij exposanten, bezoekers en met name ook bij de eindklanten? Worden ze uitgenodigd door hun distributeurs? Willen de eindklanten wel naar zo’n beurs als de PSI? En wat verwachten exposanten en bezoekers van een PSI in een steeds transparantere en digitalere wereld?
Ruim 5% marktgroei
Volgens de PSI Industry Barometer (een onderzoek onder zo’n 1000 Europese distributors) mag worden verwacht dat de promotionele productenmarkt in Europa in 2018 met 5,3% groeit. Volgens de PSI zijn duurzaamheid, high quality products, retro (als reactie op de digitalisering) en promotioneel textiel de groeiers en trends van 2018.
De volgende PSI vindt plaats van 8 tot en met 10 januari 2019, ook in Düsseldorf, dan voor het eerst tegelijkertijd met de Viscom, de Europese vakbeurs voor visuele communicatie.