Dit jaar werden tegelijkertijd met de PSI in naastgelegen hallen ook twee andere, aanpalende beurzen, namelijk PromoTex Expo en viscom, georganiseerd. Deze combinatie luidde een nieuw tijdperk in, stelde de beursdirectie van Reed Exhibitions Deutschland. “Een powerpack voor Werben & Verkaufen.”
De PSI 2019, die plaatsvond van 8 tot en met 10 januari 2019 in Düsseldorf, trok 17.602 bezoekers, aldus opgave van de PSI, iets meer dan vorig jaar (nu 17.602, in 2018 17.342). De bezoekers waren afkomstig uit 81 landen.
In totaal waren er 1084 exposanten uit 38 landen, waarvan meer dan de helft afkomstig was van buiten Duitsland, aldus de PSI. De PSI telde 772 exposanten, vorig jaar waren dat er 925. Dat er op het PSI-deel minder exposanten waren, lag aan het feit dat een deel van hen in plaats van op de PSI nu was te vinden bij PromoTex Expo. Die beurs telde 127 exposanten en de viscom 185 exposanten.
Industriedag
Volgens het bericht van de PSI waren er onder het aantal bezoekers 1012 eindklanten die de Industriedag (Klantendag) bezochten, vorig jaar waren dat er nog 1200. Naar verluidt is het nog niet zeker of er volgend jaar weer een Industriedag wordt georganiseerd.
Europese marktanalyse
Over de vorig jaar voor het eerst door Techconsult uitgevoerde Europese marktanalyse (in opdracht van de PSI en een tiental suppliers en nationale brancheorganisatie) werden – tegen de verwachting in – weinig mededelingen gedaan. De jaaromzet in Europa van promotionele artikelen in de eindgebruikersmarkt is in totaal 14,9 miljard euro, liet brancheorganisatie PPP op basis van dit onderzoek eerder al weten. Het mkb neemt daarvan een aanzienlijk deel voor zijn rekening.
Nederland is met een totale omzet van 636 miljoen euro één van de top-10 landen in de Europese promotionele productenindustrie, aldus de studie. Ons land vertegenwoordigt daarmee ruim 4% van het totale Europese volume, aldus het PPP.