PromZ Vak 03-2018

2018 - nummer 3 - promzvak.nl 55 Wilt u op de hoogte blijven van wat er in de branche speelt? Word lid van het PPP! Ontdek de voordelen! www.ppp-online.nl - n i e uws GESCHREVEN ONDER VERANTWOORDING VAN HET PPP 9 MVO biedt kansen “We laten nog veel kansen liggen op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen,” zegt Joop van Veelen, voorzitter van het Platform Promotional Products. “Dat is zonde, want het is goed voor het imago van onze branche, sti- muleert de omzet en biedt concurrentievoordeel. “Het thema MVO staat hoog op de internationale politieke agenda. Er zijn legio voorbeelden van initiatieven om de klimaatverande- ring een halt toe te roepen door onder andere klimaatneutraal te bouwen en CO2-uitstoot te verlagen. Over het belang van MVO bestaat geen discussie, ook niet binnen onze branche van promo- tionele producten en relatie- en kerstgeschenken.” Kansen Van Veelen vervolgt: “Waar echter minder aandacht voor is, is dat MVO juist kansen biedt, ook voor onze branche. Daar zouden wij met z’n allen denk ik meer uit kunnen halen door actiever in te spelen op het feit dat dit maatschappelijk thema steeds breder gedragen wordt. Hoe? Door duurzame producten pro-actiever aan te bieden aan de eindklant. Ook als deze er zelf niet om vraagt. Waarschijnlijk heeft elke klant wel een latente behoefte om ver- antwoorde producten in te kopen. Komt er een aanbieder voorbij die wel een duurzaam product aanbiedt, dan ben je straks je vaste klant kwijt of sta je op zijn minst met 1-0 achter. ‘Dat kan ik ook’ is altijd een zwaktebod en dan loop je achter de feiten aan. Biedt de klant dus een keuze. Daar is veel winst te halen. Het komt sowieso je imago als aanbieder van duurzame en verantwoord geproduceerde promotionele producten ten goede. Dat geldt niet alleen voor je eigen organisatie, maar ook voor de branche als geheel. Het is immers onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om onze branche als een branche, waar eerlijk en verantwoord zakendoen standaard is, te profileren.” Extra omzet “Daarnaast kan de keuze van een klant voor duurzaam gepro- duceerde producten extra omzet genereren,” weet bestuurslid Lex van den Bosch, binnen PPP verantwoordelijk voor MVO. “Doorgaans zijn duurzame producten duurder. Klanten nemen dat mee in hun afweging. Als de keuze voor MVO het zwaarst weegt, zijn zij bereid meer te betalen. Dat genereert in dat geval hogere omzet. Daarnaast kun je je in onze branche met MVO relatief gemakkelijk onderscheiden. Dat komt omdat nog (te) weinig dis- tributeurs en leveranciers zich profileren als professionals met oog voor MVO. Vaak wordt het excuus: ‘mijn klant vraagt er niet om’ aangedragen, maar dat is in feite achterhaald. Wij moeten met elkaar het voortouw nemen en nog serieuzer met MVO omgaan. Aanbieders die dat op dit moment wel doen hebben een duidelijk concurrentievoordeel. Als het goed is, verdwijnt dat voordeel als meer partijen zich gaan inzetten voor MVO. Niet alleen in woorden, maar ook in concrete daden.” CSR certificering “Een relatief simpele manier om je als leverancier te onderschei- den is, om je te laten certificeren voor CSR,” vult Van Veelen aan. “Deze CSR certificering is exclusief verbonden aan het PPP lidmaat­ schap. Onze branche telt inmiddels bijna 10 CSR gecertificeerde bedrijven.” Van Veelen: “Op het moment dat commercie en MVO samen gaan worden er pas meters gemaakt.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5