PromZ Vak 03-2018
z 2018 - nummer 3 - promzvak.nl 53 9 P romidata ontwikkelde zijn eigen online ERP sys- teem Promotional Office. Vanaf 2010 begonnen ook Duitstalige distributeurs en leveranciers geïnteresseerd te raken in de software van Promidata. Halverwege 2012 nam Sourcing City het initiatief om Promotional Office in de UK uit te rollen. Ook de laatste ontwikkelingen binnen Promidata, zoals de activiteiten in de workwear branche (met partner Texodata) en de productpersonalisatie projecten bij diverse voetbalclubs (waaronder Ajax Amsterdam, Borussia Dortmund en Schalke04), loyaliteitsprojecten en marketingcampagnes lopen heel goed, aldus Roy Kemmerling van Promidata. Hoe ziet de samenwerking met Sourcing City er uit? “Sourcing City is onze exclusieve partner voor de UK en Ierland. Ze nemen bij ons licenties af en verkopen onze ERP software zelfstan- dig. Ze willen hun klanten binden met behulp van ERP software. Nu, 5 jaar later, hebben ze inmiddels 729 licenties verkocht.” Er was enige jaren geleden sprake van een samenwerking met de PSI. Dat zou voor jullie toen al een sprong voorwaarts zijn geweest richting de Duitstalige landen. “Het plan was ommet de PSI te gaan samen werken op het niveau van het verzamelen en verwerken van product informatie. Wij hadden de kennis en zij hadden de markt, was het idee. Na twee jaar samenwerken werd het ons steeds duidelijker dat hun focus lag op het verkopen van beursmeters. De PSI wilde een tegenhan- ger worden van European Sourcing en daarom een zoekmachine hebben, meer niet. Dus dit zou voor ons geen toekomstig strate- gisch partner zijn. Wij hebben die twee jaar in feite de basis gelegd voor hun sourcing tool. Ook vanwege grote cultuurverschillen zijn onze wegen toen, in goed overleg, gescheiden. En wat betreft de Duitstalige landen: wij zijn daar zelf zeer actief. We gaan steeds verder Europa in.” Promidata bestaat 12,5 jaar. Wat begon met een promotionele producten-zoekmachine voor de websites van distributeurs in combinatie met een uit Duitsland geïmporteerd order administratie pakket, is uitgegroeid tot een organisatie die distributeurs en suppliers in diverse landen bedient. Promidata verder Europa in TEKST: KARIN SCHAPER Enige jaren geleden zouden jullie fuseren met PromoCat, maar dat is er niet van gekomen. “De gesprekken verliepen over en weer heel goed. Maar we heb- ben te vroeg over de samenwerking gecommuniceerd. Want toen bleek ineens dat de externe adviseur van PromoCat toch vond dat PromoCat zijn eigen weg moest gaan inslaan. Het is gewoon wat onhandig geweest dat dit advies niet werd gegeven voor- dat we met onze plannen naar buiten traden. Maar we zijn op vriendelijke voet uit elkaar gegaan en hebben ieder onze eigen wegen vervolgd.” Even vooruitkijken? “Wij denken dat binnen een aantal jaar de promo verkopen via de digitale drukwereld in de buurt gaan komen van de promo verko- pen die traditioneel via de tampon en zeefdrukmachines bedrukt zijn, en dat de supply chain in elkaar schuift: suppliers, distribu- teurs en zakelijke eindklanten krijgen andere rolverdelingen. We denken ook dat er een aantal grote online spelers dominant gaat worden en dat er daarnaast bedrijven zullen ontstaan die het klantcontact actief onderhouden, heel specialistisch werk gaan verrichten, fullfillment doen, advies en marketing geven en mee- denken in concepten voor klanten. De rol van de distributeur zal nog meer een adviserende rol worden waarbij het uitwerken van marketing concepten belangrijker zal worden.” "Voor ons als Promidata zit de groei in het buitenland, vooral gericht op ERP en de webshops gekoppeld aan de ERP software. Veel bedrijven in Nederland kennen ons als een bedrijf dat pro- duct data verzamelt en webshops maakt, maar dat is verleden tijd, wel 12,5 jaar geleden. Met onze software en services kunnen we niet alleen de kleinere bedrijven servicen, maar inmiddels ook de grotere bedrijven bedienen, ongeacht of het distributeurs of suppliers zijn. Onze klantenkring groeit, reden waarom we eind dit jaar ons team uitbreiden met een consultant en een developer.” Roy Kemmerling
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5