PromZ Vak 03-2018
2018 - nummer 3 – promzvak.nl 51 z (advertentie) 9 Kerstpakketten en distributeurs. Een goede match? Sporten de jongere werknemers veel? Werken in het bedrijf relatief veel moslims? Koken de vrouwelijke werknemers graag? Met dat soort zaken rekening houden verhoogt de waarde die het kerstpakket voor de ontvanger heeft. In een pakket voor jongeren een sporttijdschrift, in een pakket voor moslims geen wijn en in een pakket voor vrouwelijke werknemers een kookboek. Personeelsleden zullen die oprechte interesse van de werkgever zeker waarderen, iets wat vandaag de dag belangrijk is nu in zoveel branches een enorm gebrek aan personeel is ontstaan. Voorstel op maat Het is voor u als distributeur dus belangrijk om een opdrachtge- ver te vragen naar de samenstelling van zijn personeelsbestand, alvorens u een voorstel op maat voor kerstpakketten kunt uitbren- gen. Onmiskenbaar is verder het groeiende belang van duurzame producten in een kerstpakket (en als het een keuzepakket is met bij- voorbeeld cadeaubonnen zouden het bonnen kunnen zijn die alleen voor duurzame producten kunnen worden ingewisseld). Opvallend bij duurzaamheid is overigens dat mannen dit belangrijker vinden dan vrouwen en verder kwam enigszins verrassend naar voren dat jongeren duurzaamheid minder belangrijk vinden dan ouderen. Een altijd weer terugkerende vraag is de vraag of een kerstpakket ‘royaal’ moet zijn, dus gevuld met veel, vaak eenvoudige, producten of dat het pakket wat kleiner moet zijn, maar wel gevuld met uitsluitend exclusieve en luxe producten. Ruim 40% van de respondenten kiest dan voor een klein exclusief en luxe pakket, 30% kiest voor een royaal pakket met eenvoudige producten, terwijl eveneens 30% geen voor- keur heeft. Het blijkt dat wat dit betreft de verschillen tussen mannen, vrouwen en verschillende leeftijdsgroepen erg gering zijn. Verrassend adviseren Het ziet er naar uit dat de komende jaren duurzame kerstpakketten met enigszins exclusieve producten het goed zullen doen. Daar kan een keuzeconcept bij zitten maar om het hele pakket te laten bestaan uit een bon of keuzecoupon lijkt een brug te ver te zijn. Dat geeft distributeurs ruime mogelijkheden om hun opdrachtgevers goed en verrassend te adviseren, zeker wanneer u de opdrachtgever ook helpt bij het segmenteren van het personeelsbestand en het personaliseren van kerstpakketten. Dat personaliseren heeft ook een mogelijke keer- zijde omdat opdrachtgevers wellicht wat huiverig zijn om onderscheid te maken tussen groepen personeelsleden. Aan de andere kant, een pakket dat voor iedereen iets heeft, wordt wel heel erg ‘middle of the road’. Aan u als distributeur dus de taak om dat bespreekbaar te maken met uw opdrachtgevers. Daarmee kunt u ook uw toegevoegde waarde als distributeur tonen. Een distributeur is immers meer dan een dozenschuiver, ook als het om kerstpakketten gaat. Of dat dit jaar nog lukt is de vraag want dergelijke discussies zullen de nodige tijd vergen. Dat is een prima reden om volgend jaar tijdig het gesprek met opdrachtgevers aan te gaan over het optimale kerstpak- ket dat in 2019 ook weer uitgereikt moet worden. Dat gesprek zal niet alleen moeten gaan over de inhoud van het kerstpakket, maar ook over de ontvangers van het kerstpakket en een aantrekkelijk presentatie.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5