PromZ Vak 03-2018
2018 - nummer 3 - promzvak.nl 5 C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) C O L O F O N PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman. Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-53166484 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Meryem Lasance-Karakus Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-41960718 E-mail: meryem.karakus@hetportaal.com Arjan Woortman Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-31773589 E-mail: arjan.woortman@hetportaal.com Productie/traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43004479 E-mail: traffic@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V. Beeldmateriaal: BC Fotografie, Hollandse Hoogte, iStockphoto, Hans Tak, Luzan Veenendaal, Herbert Wiggerman. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever. VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË oktober2018 - nummer3 PROMOTIONEEL TEXTIEL: FOCUS EN KENNIS Makito, de Spanjaarden komen er aan! Kerstpakketten en distributeurs: een goede match? Vakprijzen 2018 merken SUPPLIERS bedrijfsprofielen 9 Gezocht: creativiteit en guts Wie in zijn branche in de top-5 staat, moet wel hele rare fratsen uithalen om uit die top te vallen. Wie goed is, blijft meestal goed, ook in de promotionele productenbranche. Dat zien we ook al jaren terug bij de toekenning van de vakprijzen. Dezelfde namen wisselen elkaar af in de onderscheidingen, soms komt er een naam eens een jaar niet terug. We schreven al eens eerder, en dit jaar ook weer, dat alleen de branche zelf voor een andere ranking kan zorgen. Eerlijk gezegd hadden we deze ‘doorbraak’ wel verwacht, een opvallende nieuwkomer of nieuwe combinatie die met een award naar huis zou gaan. Want de economie gaat goed, bij opdrachtgevers stijgen de marketing- en communicatiebudgetten, en het is de tijd van consolidatie: samen verder gaan om sterker te worden, of dat nu gebeurt door het overnemen van (bijna) identieke bedrijven of juist door het deelnemen in nieuwe, andere bedrijven, producten en/of activiteiten. Zie hier, een aantal belangrijke ingrediënten om nieuwe, kansrijke initiatieven te lanceren en de boel op te schudden. Er zijn er een paar te noemen, maar we hadden méér verwacht. Hoe traditioneel is de branche? Hoe lang duurt het bijvoorbeeld (nog) voordat suppliers meer naar voren schuiven, en suppliers een hechtere samenwerking aandurven met distributeurs, of andere combinaties? Alles gaat weer beter, we leven in een periode van hoogconjunctuur: is dat nou juist een remmende factor voor veranderingen en buiten de box denken? Of moeten we wachten tot het weer wat minder gaat, omdat iedereen nu rustig achterover zit omdat het zo goed gaat? Ook bij ondernemers zie je in goede tijden vaak dat ze ingrijpende veranderingen juist niet aandurven en liever in hun comfort zone blijven, en eerder weer in zijn voor veranderingen als omzetten en marktaandelen weer onder druk komen. Zo blijft de branche in een cirkel ronddraaien. Waar blijven de enthousiaste verhalen over nieuwe productlijnen en initiatieven? Het gaat nu zo veel en vaak over techniek, logistiek, printfabrieken, snelheid van leveren: ze zijn prioriteit nummer 1 geworden. De magic, die (eind)klanten aanspreekt, lijkt naar de achtergrond te zijn verdwenen. Wat is er nodig om patronen te doorbreken? In ieder geval creativiteit en guts. En juist dat zijn zaken waarover ondernemers, zeker in onze branche, ruimschoots moeten beschikken. Met name de jonge ondernemers, nieuw bloed, kunnen toch voor nieuw elan zorgen?
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5