PromZ Vak 03-2018

z 2018 - nummer 3 - promzvak.nl 49 8 ten met (veel) merkartikelen doen het bepaald niet beter dan pakketten waarin geen merkartikelen zitten. Wat ook opvalt is dat de voorkeur voor een pakket met een keuze-element zeker niet groter is dan de voorkeur voor andere soorten pakketten. Dit laatste sluit aan bij een van de bevindingen uit het PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2017 waarin werd vastgesteld dat, als het om online codes en cadeaubonnen in kerstpakketten gaat, de groei er wel zo’n beetje uit is (zie tabel 3). Waardering merkartikelen Het experiment tijdens PromZ.live 2018 maakte ook duidelijk dat als je wil werken met wat in de branche een ‘luxepakket’ wordt genoemd, zo’n pakket ook echt luxe moet uitstralen. En dat rea- liseer je uiteraard in veel mindere mate met een pakket van € 30,- dan met een pakket van € 50,-. Er kwamen meer best boeiende uitkomsten naar voren. Vrouwen zijn meer gesteld op A-merken in een kerstpakket dan man- nen, ongeacht de waarde van het kerstpakket. Overigens scoren merkartikelen ten algemene wat lager bij de waardering van kerst- pakketten dan niet-merkartikelen. Themapakketten (bijvoorbeeld outdoor, Italiaans, sport, culinair) doen het beter bij mannen dan bij vrouwen. Niet alleen als men zo’n pakket weg moet geven maar ook als men het zelf ontvangt. Het zijn vooral de wat oudere respondenten die een hogere waardering aan dergelijke pakket- ten geven. Keuzeconcepten worden met name gewaardeerd door jongere respondenten als zij zo’n pakket aan de medewerkers moeten weggeven. In het algemeen lijkt het erop dat ook de wijze van presentatie van een kerstpakket invloed heeft op de waardering van dat pakket. Het is dus belangrijk voor u als distributeur om hier aandacht aan te geven en uw opdrachtgevers daarop te wijzen. 2017 2016 2015 2014 2013 n= 198 198 326 266 243 % % % % % Ja 66 61 53 52 57 Nee 34 39 47 48 43 Totaal 100 100 100 100 100 2017 2016 2014 2013 n= 124 114 137 138 % % % % Geschenk / geen keuze 54 48 65 53 Code voor online 12 13 nvt nvt Cadeaubon 7 12 24 12 Combinatie 27 27 11 38 Totaal 100 100 100 100 Tabel 1: Het verstrekken van kerstpakketten aan medewerkers Tabel 3: Samenstelling kerstpakket 2017 Bron: One Question 2013-2017 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 Bedrag in euro 47,18 44,38 42,80 42,25 44,07 41,59 43,35 Tabel 2: Gemiddelde waarde kerstpakket voor medewerkers Bron: One Question 2011-2017 Bron: One Question 2013-2017 N.B. In 2015 is deze vraag niet aan de opdrachtgevers voorgelegd Het perfecte kerstpakket? Komt hier nu het ideale kerstpakket uit naar voren? Nee. Je zou natuurlijk kunnen zeggen: doe er van alles wat in, dan zit je altijd goed. Het is maar de vraag of dat de beste oplossing is. Er spelen ook andere zaken. Op PromZ.live 2018 is tevens gevraagd naar een aantal algemene aspecten met betrekking tot kerstpakketten en daaruit komen interessante conclusies naar voren die u als distributeur kunt gebruiken bij de adviezen aan uw opdrachtgevers. De meeste respondenten gaven aan dat zij veel heil zien in ‘gepersonaliseerde’ kerstpakketten, dat wil zeg- gen dat bijvoorbeeld jongere medewerkers een pakket met een andere samenstelling krijgen dan de wat oudere medewerkers of dat er een verschil in inhoud wordt gemaakt tussen mannen en vrouwen. Zo zou u een bedrijf met veel jongere werknemers kunnen adviseren om te kiezen voor een keuzepakket voor die jongere werknemers in plaats van een pakket gevuld met A-merk producten. Deze A-merk producten zouden wel weer goed inge- zet kunnen worden in kerstpakketten voor wat oudere, vooral vrouwelijke werknemers. Je kunt daarin nog verder gaan door je zo goed mogelijk in te leven in die groepen personeelsleden.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5