PromZ Vak 03-2018

48 T wee op de drie Nederlandse bedrijven gaf in 2017 een kerstpakket cadeau aan zijn medewerkers. Het is een groeiende markt want in 2014 gaf nog maar ruim de helft van de bedrijven een kerstpakket aan de medewerkers (tabel 1). Natuurlijk zijn er op de aanbiederskant van deze markt grote partijen actief, met name uit de hoek van levensmidde- lengroothandel zoals Makro en Sligro. Zij bieden vooral volume maar nauwelijks maatwerk. Personaliseren, segmenteren en custom made kan deze markt ook heel interessant maken voor u als distributeur. Wat moet erin? Al jarenlang wordt er, ook in PromZ Vak, gesproken over de vraag wat het ideale kerstpakket is en wat daar in moet zitten. Met een kerstpakket kun je als opdrachtgever alle kanten op en dat geldt ook voor distributeurs. Het jaarlijks verstrekken van een kerstpakket zien veel werkgevers als een van de leukere aspec- ten van het personeelsbeleid. De indruk bestaat dat de keuze voor een bepaald kerstpakket vaak gemaakt wordt hetzij op basis van de persoonlijke smaak van de inkoper van kerstpakketten, hetzij op basis van het goede verkoopverhaal van de leveran- cier. Maar wat er eigenlijk idealiter in het pakket zelf moet zitten zou het beste beoordeeld kunnen worden door de ontvangers. Levensmiddelen? Moet er een leuk non-food item bij? Of moet het een bon zijn? Of een A-merk voedingsproduct? Moet er wel of niet een fles wijn in? Wie het weet mag het zeggen. Kerstpakketten en distributeurs. Is dat een goede match? Enkele tips & tricks: persona- lisering en custom made. TEKST ED VAN EUNEN Kerstpakketten en distributeurs. Een goede match? Kerstpakkettenexperiment Op PromZ.live 2018 hield marktonderzoekbureau One Question in opdracht van Het Portaal Uitgevers, organisator van de beurs PromZ.live,een interessant experiment waarbij met behulp van een aantal leveranciers van kerstpakketten een achttiental ver- schillende kerstpakketten uitgestald werd, verdeeld naar drie prijsklassen ( € 30,-, € 40,- en € 50,-). Voor de goede orde, de gemiddelde waarde van een kerstpakket is de laatste jaren licht groeiend, maar beweegt zich op dit moment rond de € 47,- (tabel 2). Een bedrag dat ongetwijfeld mede beïnvloed is door de fiscale regelgeving rondom kerstpakketten. Aan de bezoekers van PromZ.live 2018 (vooral marketeers en inkopers uit het bedrijfsleven, overheden en non-profit organisa- ties) is gevraagd om enerzijds aan te geven aan welke van deze pakketten ze, per prijscategorie, de voorkeur zouden geven om uit te reiken aan het personeel. Anderzijds is aan hen gevraagd om aan te geven welk pakket zij het liefste zelf zouden ontvan- gen. De meeste deelnemers aan deze test konden een goede scheiding aanbrengen tussen datgene wat ze zakelijk als kerst- pakket zouden weggeven en datgene wat ze zelf als potentiële ontvanger van een kerstpakket zouden willen krijgen. Geen winnaar Uit deze test kwam geen duidelijke winnaar naar voren: zoveel mensen, zoveel wensen. Maar toch kunnen er wel enkele, voor distributeurs belangrijke conclusies getrokken worden: pakket- foto: iStock

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5