PromZ Vak 03-2018

2018 - nummer 3 – promzvak.nl 47 z (advertentie) 9 Duidelijke suppliersrol voor Clipper Van ’t Loo is ook verantwoordelijk voor de productranges bij Clipper. Ook is er een nieuw customer technology support team samengesteld. “omdat we zien dat customer demands steeds meer hun basis hebben in technologie”. Vanaf het begin van dit jaar zijn voor alle distributiemerken internati- onale marketingteams actief. Dit gebeurt vanuit een nieuw kantoor in Barcelona. Om de nieuwe visie binnen heel Europa goed te operatio- naliseren, zijn er vier regional leads aangesteld voor de regio’s Benelux (België, Nederland en Luxemburg), D.A.CH (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland), South (Frankrijk, Spanje en Portugal) en UK/IE & Nordics (Engeland, Ierland, Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen). De vier regional leads zijn verantwoordelijk voor de marktstrategie en -benadering binnen de betreffende regio’s. Boer vertelt dat IGO eigenlijk altijd heeft gefunctioneerd als een distributeur die zelf importeerde en binnen het bedrijf eigenlijk de inkopende partij was. Clipper verkocht aan distributeurs in feite het assortiment van IGO. IGO koopt nu in bij Clipper en ook bij andere suppliers. Clipper heeft zijn eigen sourcing, hanteert een eigen inkoop- beleid en prijsstructuur die past bij een supplier, en beschikt nu over een breder assortiment, waarmee vooral online distributeurs beter bediend kunnen worden. Waarom is deze verandering niet veel eerder doorgevoerd, gezien de kritiek die vele distributeurs al jaren hadden op het functioneren van IGO als inkoper van de groep? Boer: “Deze stap komt voort uit de nieuwe strategie waarin Plato de groep is voor verschillende distribu- tiemerken. Als je drie distributiemerken in huis hebt, moet je Clipper als een onafhankelijke supplier neerzetten. Dat is de logische stap in de verandering. Maar mensen, ideeën en werkwijzen veranderen niet zo snel. Je moet iedereen meekrijgen, en zo’n ommezwaai inzetten en continueren duurt even. De tijden en de markt zijn veranderd. In die tijd werkte het model uitstekend en het heeft ons gemaakt tot het bedrijf dat we vandaag zijn.” Overname Brabantia Asten Met ingang van augustus behoort Brabantia Asten tot de Plato Group. Brabantia Asten is al ruim 60 jaar actief op het gebied van decoratie van glas, porselein en aardewerk. De kans diende zich aan en Plato Group nam de kans om daarmee het dienstenaanbod van Clipper te kunnen uitbreiden. Brabantia Asten, ook een speler in de promotionele productenbranche, past goed bij Clipper. Tussen Plato Group en Brabantia Asten bestond al enige tijd een samenwerking: de overname vloeide daar uit voort. Plato Group heeft alle activiteiten van Brabantia Asten over- genomen en ook zijn alle medewerkers meegegaan naar Plato Group in Helmond.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5