PromZ Vak 03-2018
z 2018 - nummer 3 - promzvak.nl 41 9 Zijn er eigenlijk niet te veel suppliers in Nederland? Zou een samenwerking tussen een aantal niet beter zijn voor de distributeurs? “Er is veel overlap in assortiment. Het onderscheidend vermogen is kleiner aan het worden. Dat is niet zo vreemd: er zijn meer data voorhanden. Suppliers weten wat de hardlopers zijn en die nemen ze allemaal op in het assortiment. Clustering is al deels aan de gang en dat zal in de toekomst nog wel doorgaan. Volgens mij hebben een aantal bedrijven dat ook in hun strategie opgenomen. Het is onvermijdelijk.” Brussel kondigt aan maatregelen te gaan nemen om het gebruik van plastic in producten te verminderen cq geheel tegen te gaan. Hoe denk je dat de promotionele productenketen hierop gaat reageren? “Het verbod op gratis plastic tasjes heeft onze industrie geen wind- eieren gelegd. Er worden veel andere tasjes verkocht die een hogere waarde vertegenwoordigen. Andere producten, zoals bal- lonnen – die vast ook verboden gaan worden – zullen moeilijker te vervangen zijn. Dat vraagt kennis van materialen en grondstoffen. Het is ook een samenspel met de klant. Een belangrijk aspect is de praktische toepasbaarheid van artikelen. Er wordt al meer gekeken naar of het product langer te gebruiken is. Het draait veel minder om leuke impact voor één keer, al moet ik eerlijk zeggen dat je daar ook niet altijd aan ontkomt. Mijn persoonlijke visie is dat we een verantwoordelijkheid hebben. Het eenmalig gebruik van plastic zou moeten worden teruggedrongen. Het kan niet langer zo doorgaan. Kijk alleen al naar wat je thuis in de vuilnisbak gooit.” Zit er voldoende vernieuwing (nieuwe visies, ideeën etc) bij suppliers? “Suppliers zijn de drijvende kracht in de keten. Zij zorgen voor vernieuwing en de distributeurs dragen het aan bij de klant. Er wordt snel geacteerd op trends en er worden zeker dingen uitge- probeerd. Ze zijn alleen ook wel erg bezig met het kopiëren van elkaars successen. Op de top van een hype profiteren meerdere suppliers daarvan mee. Daardoor zal het minder profijtelijk zijn om iets nieuws te ontwikkelen. Op de lange termijn staat dat de innovatie in de weg. Ik heb het idee dat er vroeger meer gentle- men’s agreements waren; dat lijkt te zijn losgelaten.” Wat vind je op dit moment de belangrijkste ontwikkeling in het vak? “We zijn nu zestien jaar actief met het bedrijf. We zijn nog steeds een van de laatste nieuwkomers. Dat heeft de industrie natuurlijk wel nodig. Je zou kunnen zeggen dat er sprake is van vergrijzing. Dat gaat leiden tot consolidatie. Iemand van eind twintig stapt niet zo snel meer de branche in. Ik denk dat de interesse meer ligt bij de mogelijkheden van internet. De meer traditionele aanpak, zoals wij het ook doen, vergt veel inspanningen op de lange termijn. Je moet meer investeren in een netwerk. Op internet gaat dat vaak sneller.” Als je opnieuw distributeur zou worden – met de kennis van nu – noem één punt wat je dan op een andere manier zou hebben aangepakt. “Dan zou ik meer focus aanbrengen. Dat is volgens mij de valkuil van menig jonge ondernemer. Wij hebben alles gedaan; we heb- ben een tijdje in de website geïnvesteerd om echt een webspeler te worden, we hebben een kerstpakkettenshowroom gehad, we hebben van de bakker op de hoek tot multinationals bediend. Maar door keuzes te maken en bepaalde dingen niet te doen, groei je sneller.” “Ik heb het idee dat er vroeger meer gentlemen’s agreements waren” André Noordwijk
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5