PromZ Vak 03-2018
40 TEKST: ALLARD FREDERIKS Zijn er eigenlijk niet te veel distributeurs in Nederland? Zou een samenwerking tussen een aantal niet beter zijn voor de suppliers? “Wat ons betreft niet – hoe meer distributeurs er zijn, hoe meer mensen ons leren kennen. Maar voor de distributeurs zelf is het niet heel prettig dat er zoveel concurrentie is. Vaak zie je dat iemand lang is beziggeweest met een offerte, en dan hengelt een ander de opdracht op het laatste moment binnen. Er vindt natuurlijk al wel clustering plaats. En in de crisis is er al hard aan de boom geschud. Inmiddels zijn er wel weer nieuwe bedrijven bijgekomen, maar bij een nieuwe recessie zullen die het ook zwaar krijgen. Uiteindelijk gaat het om creativiteit en niet om de standaardproducten.” Brussel kondigt aan maatregelen te gaan nemen om het gebruik van plastic in producten te verminderen cq geheel tegen te gaan. Hoe denk je dat de promotionele productenketen hierop gaat reageren? “Ik denk dat de klap harder wordt dan de meeste mensen denken. Sommigen denken: het zal mijn tijd wel duren. De promobran- che gaat het eerder merken dan de retail. In onze branche is het verhaal achter het product heel belangrijk. Beursgenoteerde ondernemingen vragen nu al aan distributeurs om iets groens en een product met een verhaal. Sowieso willen wij al geen producten aanbieden die nutteloos zijn. Daarnaast bieden we distributeurs een groeiend assortiment van duurzame promoti- onele producten. Als iemand een notebook ontvangt, en hoort dat het gemaakt is van afvalresten van koffie, verschijnt er bij de ontvanger een smile op het gezicht. Daar was een give away ook ooit voor bedoeld. Zo breiden we het aantal labels voor circulaire producten steeds verder uit, met zeepjes gemaakt van sinaasap- pelschillen en rietjes van riet. Ik denk dat eind volgend jaar al meer dan zestig procent van onze omzet uit gerecyclede produc- ten komt. En over drie tot vier jaar is het vrijwel geheel circulair.” Supplier versus distributeur. Vijf dezelfde vragen. Aan een distribu- teur en een supplier, die van tevo- ren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Maurice Stoevenbeld (Interall Group) en André Noordwijk (BeGlobal). Zit er voldoende vernieuwing (nieuwe visies, ideeën etc) bij distributeurs? “Dit sluit wel aan bij de vorige vraag. Een aantal distributeurs is hier al hard mee aan de slag gegaan. Dat zijn de voorlopers, de creatievelingen. Die denken: over vijf jaar koopt niemand meer kunststof mokken. Wij spelen daar op in. De afgelopen twee jaar zijn we beziggeweest met de nieuwe richting die we willen inslaan. We leggen nu naar buiten uit welke kant we opgaan. Een jaar of twee geleden hoorde je nog: give aways zullen uiteindelijk wel verdwijnen, omdat ze vervuilend zijn. Maar bedrijven komen nu weer terug bij distributeurs omdat ze zien: hier zit een verhaal achter – het lost op in de natuur of het kan bij het compost. Het is dus eigenlijk een superpositief verhaal. Er liggen nog veel kansen.” Wat vind je op dit moment de belangrijkste ontwikkeling in het vak? “Het bovenstaande. De verschuiving naar give aways met een duurzaam verhaal. Wij zijn daarbij ook heel blij dat we werken met distributeurs. Dat we met nieuwe lijnen en nieuwe manieren van productontwikkeling ook weer creatief kunnen zijn. Wat dat betreft is het in elk vak hetzelfde: als je op je gat blijft zitten, word je ingehaald door de realiteit.” Als je opnieuw supplier zou worden: met de kennis van nu; noem één punt wat je dan op een andere manier aangepakt zou hebben? “Dan had ik al veel eerder meer uitbesteed aan andere bedrijven, zoals automatisering, boekhouden, en opmaak. Zodat we ons, net als nu, al in een eerder stadium volledig hadden kunnen richten op waar we goed in zijn: vernieuwing.” “Het is eigenlijk een superpositief verhaal. Er liggen nog veel kansen” Maurice Stoevenbeld
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5