PromZ Vak 03-2018
z 2018 - nummer 3 - promzvak.nl 37 8 Gewoon doen wat je al weet, dat maakt ’t verschil! ik gebruik maken van de diensten van een re-integratiecoach, iemand die mijn energieprobleem uit eigen ervaring kende en ook wist hoe moeilijk mensen veranderen. Energie We gingen als eerste goed in kaart brengen wat energie kostte en wat energie opleverde. Ik had een ‘normale’ leefstijl, sportte regelmatig, ik rookte niet, was niet te zwaar, dronk weleens een wijntje en ik at ‘normaal’. Ik dacht dat er op dat vlak voor mij niet veel winst meer te behalen zou zijn. Toch spraken we af dat ik in de eerste maand heel bewust zou leven. Ik maakte zelf een maandplan met de volgende opdrachten aan mezelf: Ik ga een maand lang elke dag minimaal acht uur slapen op vaste tijden. Ik drink een maand lang helemaal geen alcohol. Ik eet een maand lang meer eiwitten, meer groente en fruit en minder koolhydraten. Ik ga de komende maand ook wat aan krachtsport doen en ga fietsen in verschillende hartslagzones. Les geleerd Ik hield mijn energieniveau goed bij en de resultaten waren ver- bluffend. Inmiddels is die maand al twee jaar geworden en ik ben veel fitter dan voordat ik ziek werd. Maar het belangrijkste resultaat is dat ik mijn energiebalans onder controle kreeg. De les is dat ik eindelijk had toegepast wat ik als tiener al van mijn moeder geleerd had. Ik had in feite niets nieuws geleerd, maar boekte fantastische resultaten door eindelijk te doen wat ik al wist. Want wie weet er nou niet dat je fitter bent als je op tijd naar bed gaat, gezond eet en verstandig sport? Waarom deed ik het dan niet? Simpel, ik hoefde nooit volgens een ‘perfecte’ levensstijl te leven. Ik was altijd weggekomen met de levensstijl die had. Totdat ik kanker kreeg. Ditzelfde geldt nadruk- kelijk ook in de verkoop! Irritant Veel bedrijven komen er ook mee weg als ze klanten niet op tijd terugbellen, niet doorvragen in verkoopgesprekken, geen actief contact onderhouden met weggebleven klanten, geen after- salesgesprekken voeren, standaard offertes maken, een website vol cliché-verkooppraatjes hebben en ga zo maar door. En als de resultaten tegenvallen? Dan ligt het aan internet, of aan klanten die tegenwoordig niet meer loyaal zijn, of aan een concurrent die de markt kapot maakt. Irritant hè? Ja, het is heel irritant om je overtuigingen bij te stel- len. Toch is dat een voorwaarde om te veranderen. Is dat erg? Nee, want de meeste overtuigingen die mensen hebben kloppen helemaal niet. Daar kom je pas achter als je aan jezelf durft te vragen ”Klopt dat echt?” Deze fase is in trainingen altijd spannend, als ik laat zien wat er op iemands website staat of dat er niets over de vraag van een klant in een offerte staat of dat aanvragen veel te laat opgevolgd worden. De deelnemers gaan dan zwaar in de verdediging en de sfeer is even wat minder. Maar zonder wrijving komt er geen glans! Doe eens gek en kijk eens echt naar je verkoopaanpak! • Ben je echt met je tijd meegegaan? • Ben je echt proactief aan het meedenken met je klanten? • Kijk je nog steeds op dezelfde frisse originele manier naar je bedrijf als toen je begon? • Je weet zelf wel welke confronterende vragen je nog meer aan jezelf kunt stellen. Goudmijn Breng eerst in kaart waar het meest te halen valt. Blokkeer een paar uur in je agenda en bedenk welke acties het meeste effect zullen hebben. Moet je zichtbaarder worden? Heb je een goudmijn aan weggebleven klanten die al een tijd niets van je gehoord hebben? Krijg je bijna nooit aanvragen van nieuwe klanten? Gaan er te veel offertes niet door? Dat is het laaghangende fruit. Pluk dat eerst. Daarna beschrijf je drie of vier focus punten voor het komende jaar. Met kleine stapjes verander je ‘ik moet’ in ‘ik wil’! Ik hoefde van mijn re-integratiecoach maar een maand lang heel bewust te leven. Dat is duizend keer makkelijker dan de rest van je leven heel bewust leven. Maar de grap is dat je door wilt gaan met iets dat succes heeft. Na een maand zei ik zelf dat ik dit nog een maand wilde doen. Dus maak gewoon een paar actiemaanden! Maak een maand van de aandacht, een maand van de acquisitie, een maand van de zichtbaarheid enz. Na zo’n themamaand doe je weer een paar maanden normaal en dan plan je weer een themamaand. De grap is dat elk thema onbewust inslijt en dat je vanzelf doorgaat met wat resultaat heeft!
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5