PromZ Vak 03-2018
30 De Spanjaarden komen er aan! De van oorsprong Spaanse supplier Makito wil West-Europa veroveren, en met name Nederland is in die strategie een belangrijk land. Een reden is dat Nederland – in vergelijking met andere Europese landen – voorop loopt op het gebied van e-commerce en IT. De jacht op de distributeurs, vooral online distributeurs, is geopend! TEKST: KARIN SCHAPER Makito wil Nederlandse distributeurs voor zich winnen M akito, dat al ruim twee decennia bestaat, heeft in Nederland, maar ook in andere Europese landen, niet een uitgesproken goede naam. Men vindt de kwaliteit van de promotionele producten en de service nogal eens onder de maat. Dat was wel eens zo, maar dat is inmid- dels niet meer terecht, zeggen ze bij Makito. Het offensief om ook in West-Europa een goed imago te krijgen is inmid- dels in gang gezet. Stap voor stap wil Makito groeien en de Nederlandse distributeurs voor zich winnen. Twee broers Makito is 22 jaar geleden opgericht door de twee Spaanse broers Lopez, nog steeds de eigenaren van het bedrijf. Sinds de oprichting is Makito gevestigd in het in Zuid-Spanje gelegen Pulpi. Zo’n 500 mensen werken daar in de magazijnen, drukkerijen (300 m/v) en de back office. Volgens hun eigen opgave gaan er elke dag een miljoen bedrukte promotionele producten de deur uit. In Spanje, Portugal en Italië is Makito een gerenommeerd bedrijf. In Nederland werd er binnen het vak kritischer tegen de supplier aan gekeken. Men vond wel dat de promotionele producten van Makito er net zo goed uitzagen als die van andere suppliers, ze kwamen zelfs vaak uit dezelfde fabrieken, maar de kwaliteit was toch niet zelden minder, iets wat op het oog meestal niet is te zien. En men vergeleek Makito ook wel met een goedkope airline: je komt van A naar B, en niet zeuren. Maar als er een probleem is duurt het wel even voordat je bij de juiste persoon bent die het kan oplossen. PV: Waarom zouden distributeurs zaken moeten doen met Makito? Wat zijn de usp’s? Office manager Paco Berbel: “Dan kan ik meteen ook de positieve punten noemen: Makito stond en staat bekend om zijn scherpe prijzen en enorme voorraden, waardoor snelle leveringen, ook van grote aantallen tegelijk, mogelijk zijn. Het assortiment telt 3100 producten, elk jaar komen er 400 nieuwe bij. Het inkopen van de enorme volumes in combinatie met de lage(re) lonen in Zuid-Spanje dragen bij aan de lage prijsstelling van de producten bij Makito. Daar komt bij dat Makito vanaf zijn start een familiebe- drijf is. Alle beslissingen en investeringen die nodig zijn, kunnen worden uitgevoerd zonder toestemming of inmenging van ban- ken of investeringsmaatschappijen. Dat komt de prijs, snelheid en flexibiliteit ten goede. Zo'n constructie kan eenzelfde artikel procenten goedkoper maken dan dat van de concurrentie." PV: Wat is de ambitie van Makito, ook hier in Nederland? Makito, dat volgens eigen zeggen met een omzet van 120 miljoen euro en een voorraad tussen de 60 en 70 miljoen euro de op één na grootste supplier is in Europa, heeft de ambitie om de omzet in Omzet in 5 jaar verdubbelen
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5