PromZ Vak 03-2018
z 2018 - nummer 3 - promzvak.nl 19 8 verstand van alle ins & outs van het vak? Zij weten toch als geen ander welke bedrijven een outstanding performance leveren en kunnen doorgaan voor ‘een visitekaartje’ van het vak, of het nu om suppliers of distributeurs gaat? De vakjury’s hebben een doorslaggevende stem, maar voor alle prijzen geldt dat vakge- noten (dus alle suppliers en distributeurs uit de promotionele productenindustrie) aangeven welke spelers naar hun mening een award verdienen en die stemmen tellen zwaar mee. Ook de stemmen van de eindklanten (die ze konden doorgeven op een speciale votingsite) telden mee in de beoordeling van de beste distributeurs. Maar het ‘wachten’ is op die supergoede nieuwkomer of de nieuwe combinatie van bestaande spelers die voor de verras- sing zorgen en de pikorde overhoop halen. Serieus en professioneel Toen Het Portaal Uitgevers (PromZ) het initiatief voor de vakprijzen nam, kreeg dat al snel ondersteuning van de brancheorganisatie PPP. Want elk zichzelf respecterend vak heeft zijn eigen vakprijzen: om naar buiten toe te tonen dat de branche bestaat uit serieuze en professionele spelers, en om collega’s voorbeelden te geven van professionaliteit. Er gaan honderden miljoenen euro’s om in de markt van premiums en relatiegeschenken, zowel on- als off- line. Suppliers, distributeurs en opdrachtgevers ‘verdienen’ dan ook professionele bedrijven met kennis van zaken en inzet voor hun klanten. De awards waar we het hier over hebben staan voor die kennis en inzet. De winnaars, maar ook de eervolle ver- meldingen en de winnaars van de publieksprijzen noemen we daarom dan ook wel eens ‘de visitekaartjes’ van het promotionele productenvak. “Ik ben trots op ons vak,” zei Miklos Markovits van Interimage een paar jaar geleden eens. “Als suppliers en distributeurs mogen we creatieve promotionele producten ontwikkelen en daarmee de omzet van merken helpen verhogen. We mogen met zijn allen best wat meer die positieve kanten van ons vak zien en aan de buitenwereld laten zien.” Suppliers en distributeurs die in de afgelopen jaren zijn onderscheiden, hebben ook wel eens gezegd dat de award voor het bedrijf net dat extra duwtje in de rug was richting bestaande en potentiële klanten en de eigen medewerkers. Hete hangijzers De jurydiscussies waren zo nu en dan best pittig, en zowel bij sup- pliers als bij distributeurs werden hete hangijzers, als compliance, certificaten, prijsvechten, kwalitatief bedrukken en op tijd leveren, betrokkenheid bij de klant en voldoende toegevoegde waarde niet geschuwd. Dit jaar is dan ook goed gekeken in welke mate de genomineerden c.q. winnaars, zowel gevraagd als spontaan, bijdragen aan de verdere professionalisering en vernieuwing van het vak. Hoe ondersteunen ze hun klanten, hoe uiten en delen ze hun meningen, opvattingen en ervaringen om verder te bouwen aan innovatie en professionalisering? Hoe klant- en vakgericht Belangrijke criteria voor de vakjury bij het toekennen van de award voor Supplier of the Year zijn assortiment, betrouw- baarheid, communicatie & presentatie, vakkennis, financiële stabiliteit, accountmanagement en verdere ondersteuning van het handelskanaal, vernieuwing & innovatie en de voor- beeldfunctie voor de promotionele productenbranche. Belangrijke criteria voor de Leverancier van het Jaar zijn o.a. vernieuwend, creatief, adviserend, kennis, zichtbaarheid en uitstraling naar de markt, website, financiële stabiliteit, samenwerking met suppliers en aandacht voor MVO. Criteria bij de Best Online Performance zijn o.m. vindbaar- heid, functioneren en overzichtelijkheid van de website, snelheid van reageren, financiële stabiliteit, assortiment, samenwerking met suppliers en de bijdrage aan de posi- tieve beeldvorming van de promotionele productenmarkt bij eindklanten. Supplier of the Year 2018 specialist Intraco Supplier of the Year generalist PF Concept
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5