PromZ Vak 03-2018
2018 - nummer 3 – promzvak.nl 15 z (advertentie) 9 Promotioneel textiel: hoe haal je het maximale eruit? Eigenlijk speelt bij textiel hetzelfde als wat voor alle zaken geldt die de branche doet, vindt Schröer. “We weten van alles een beetje. Dat is niet hetzelfde als van iets heel veel. Zolang het om promotioneel textiel gaat, kunnen we ons prima redden, ook dankzij de deskundige hulp van suppliers en bewerkers.” Distributeur BeGlobal biedt als generalist ook textiel aan. Promotioneel textiel maakt er maximaal een kwart van de omzet uit. “We schreeu- wen het niet van de daken, maar we maken ook custommade lijnen voor klanten, tot aan ontwerpen voor wielerkleding,” zegt Marco Horneman, partner bij BeGlobal. “Promotioneel textiel vraagt wel specialistische kennis en daarvoor schakelen we dan ook de hulp in van specialistische partners.” BeGlobal trekt normaal gesproken een scheidslijn bij werkkleding, omdat je daar te maken kunt krijgen met wettelijke eisen op het vlak van veiligheid, vertelt Horneman. Medewerkers moeten allemaal voldoende kennis van textiel hebben om klanten te adviseren over de mogelijkheden, stelt hij. “Eén of twee keer per jaar komt er een leverancier bij ons langs om te vertellen over de nieuwe ontwikkelingen. We trainen onze mensen wel geregeld.” Ondersteuning door supplier Kennis moet onderhouden worden, beseft ook Duijsters van New Wave. Distributeurs kunnen bij de gespecialiseerde supplier terecht voor ondersteuning bij beurzen en trainingen voor salesteams, inhouse en in de showroom van New Wave. Daarnaast kunnen ze terugvallen op digitale en papieren brochures en catalogi. Voor custommade-projecten kunnen ze een beroep doen op een speciaal designteam dat de distri- buteur ondersteunt in het verkooptraject naar de eindklant. Duijsters: “Ik zou daarnaast iedere distributeur adviseren om ter versterking van zijn business samen met eindklanten de showrooms van suppliers te bezoeken. Dit onderstreept de kracht naar de eindklant en is opnieuw een moment van kennisverrijking.” Ook PF Concept biedt product- en salestrainingen aan, zowel bij de distributeur als intern bij PF Concept, vertelt Mertens. Ook is op de webportal van de supplier veel productinformatie te vinden en zijn er factsheets en productvideo’s beschikbaar, waarin van alles over het product wordt uitgelegd, ook over de passende decoratiemogelijkhe- den. Samplepakketten moeten distributeurs daarnaast helpen om hun klanten professioneel te adviseren. Bewuste keuze Het kan dus, promotioneel textiel meenemen in een breed assortiment. Maar wil je ermee beginnen en sta je al jaren bekend als primair rela- tiegeschenkenleverancier, dan is een bewuste keuze en investering onvermijdelijk, stelt Duijsters van New Wave. “Hiervoor hoef je geen separate business-unit op te zetten, maar het helpt wel om een of meer goede medewerkers te hebben met kennis over textiel. Alles heeft te maken met focus en de wil om ook met dit segment binnen je totale bedrijfsvoering succesvol te zijn. Dat betekent dat je het er niet incidenteel bij moet doen; durf te investeren en zorg voor een evenwichtige verhouding tussen relatiegeschenken en textiel.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5