PromZ Vak 03-2018
z 2018 - nummer 3 - promzvak.nl 13 8 Promotioneel textiel: hoe haal je het maximale eruit? je de kennis in huis hebt of haalt. Zodat je de juiste vragen kunt stellen, en zodat je weet hoe je aan de verwachtingen van de klant kunt voldoen.” Reklatex is al dertig jaar vooral actief als aan- bieder en bedrukker van promotioneel textiel en bedrijfskleding. Veel evenementenorganisaties bestellen bij Reklatex, vertelt Seuntjens. Die komen geregeld een week voor een event tot de ontdekking dat ze nog shirtjes willen bestellen. De steeds kortere levertijden zijn volgens hem een belangrijke trend aan de kant van eindklanten. “Ik verwacht dat we zelfs naar drie dagen zullen moeten gaan. De klant is verwend geraakt.” Hij probeert klanten te helpen om een volgende keer wel wat eerder aan te kloppen, als er bijvoorbeeld een event in aantocht is. Klant teleurgesteld De verwachtingen managen is essentieel in promotioneel textiel, stelt directeur Hans Wermink van Profimex, dat zich ook speci- aliseert in promotioneel textiel en bedrijfskleding. Zijn bedrijf verzorgt veel custommade producties. “Daarbij is van groot belang dat je inventariseert wat het verwachtingspatroon van de klant is. Ik zie tal van voorbeelden in de markt waarbij de verwachtingen en het geleverde ver uit elkaar liggen. De klant is dan teleurgesteld, omdat de kleding erg krimpt of omdat de kleurstelling afwijkt. Dat moet je vooraf uitsluiten door helder met elkaar te communiceren.” Belangrijke beginvraag is volgens Wermink: wat is de toepassing? “Als kleding intensief gedragen wordt, zijn de kwaliteitseisen anders dan wanneer het voor een eenmalig event is. De klant kan zelf nauwelijks beoordelen welke kwaliteit het meest geschikt is. Die ziet een leuk T-shirt en denkt: wat kost mij dat? Maar er is veel verschil in prijs en kwaliteit. Je hebt de ‘one way use’-shirts, die veranderen bij wijze van spreken na één keer wassen in een naveltrui. Er zijn T-shirts van 1 euro tot 20 euro, maar het verschil is voor een leek bijna niet te zien.” Om goed te kunnen adviseren is het essentieel om op de hoogte te zijn en te blijven van de mogelijkheden op het gebied van textiel, stelt Wermink. “Dat is een continu proces van kennisver- garing, waarbij we ook onze eigen mensen bijpraten. Onze vaste ketenpartners helpen ons daarbij en we volgen de vakmedia.” Hij wijst ook op de rol van de supplier: “We beseffen heel goed dat we een ketenpartner zijn. We werken met suppliers die de lat heel hoog hebben gelegd. Je krijgt er value for money. Als distributeur ben je afhankelijk van je leverancier. Als zij niet leve- ren of als de kwaliteit niet oké is, hebben wij wat uit te leggen aan onze klanten.” Ontzorg de klant Wil je je als specialist profileren in promotioneel textiel, dan dien je de eindklant te helpen bij het maken van de juiste keuzes. Zo voorkom je teleurstellingen achteraf én je zorgt dat klanten bij je terugkeren voor herhaalorders. Communiceer ook een duidelijke planning en neem de klant mee in alle stappen van het proces, en zorg er – samen met de supplier – voor dat de klant een goed geïnformeerde beslissing kan nemen. Waar moet je op letten en welke vragen moet je stellen aan de klant: 1. Verdiep je in de behoefte van de klant: waar heeft hij de kleding voor nodig? 2. Wie gaan de kleding dragen: klanten en/of medewerkers? 3. Is het bedoeld voor eenmalig gebruik of voor een lange periode? 4. Welke maatvoering is er nodig? 5. Moet het waterafstotend zijn? 6. Is het voor sport bedoeld, en moet het dan ademen? 7. Waar moet de decoratie komen? 8. Is er overeenstemming over de kleurechtheid? 9. Is het te combineren met andere textielproducten? 10.Moet er voorraad worden aangehouden? Onestopshop Jos Schröer van Team Jos! biedt ook promotioneel textiel aan, als onderdeel van het assortiment. Hij is van mening dat een specia- list op dit gebied er meer uit zou kunnen halen. “Het kan zeker de moeite waard zijn om textiel als een aparte unit binnen je bedrijf te profileren. Dat hangt wel van de schaalgrootte van je bedrijf af. Wij zetten het niet als een specialisme neer, waardoor we vrijwel alleen textielorders scoren bij onze vaste klanten. Omdat er een goede relatie met klanten ligt, leggen ze promotionele kleding ook bij ons neer. Dat gebeurt vanuit het oogpunt van one- stopshopping en niet omdat we daar nou een bijzondere positie in hebben. Het heeft niet mijn speciale aandacht of focus – dat is logisch, want we hebben zo nog duizenden artikelen. We hebben er juist voor gekozen om ons niet te specialiseren maar om een onestopshop te zijn.” Desondanks maakt promowear toch tussen de 20 en 25 procent uit van de omzet van Team Jos!. Serge Mertens Henk Duijsters
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5