PromZ Vak 03-2018
z 2018 - nummer 3 - promzvak.nl 11 8 een opmars. “Daarbij is de nodige kennis van textielmaterialen en decoratiemogelijkheden wel gewenst,” tekent hij aan. “Je hoeft geen textielwetenschapper te zijn om succesvol te zijn,” vult directeur Henk Duijsters van supplier New Wave Textiles aan. “Het gaat erom dat je de eindklant de juiste beleving geeft en zo goed mogelijk zijn behoefte invult. Natuurlijk worden de bedrijven die honderd procent kleding verkopen – al dan niet in combinatie met persoonlijke beschermingsmiddelen – gezien als specialist. Maar ook als de verhouding in omzet tussen textiel en relatiegeschenken gezond is, kun je spreken over een spe- cialist. Dat betekent dat hierin ook de juiste marketingkeuzes moeten worden gemaakt. Een goed geoutilleerde showroom helpt natuurlijk wel. En basiskennis van textiel is essentieel; weten welk product en welke stofsamenstelling het beste past bij het gebruik.” “Het gaat de eindklant vaak niet eens om de technische samen- stelling, maar vooral om continuïteit, snelle beschikbaarheid, zorgvuldige levering en perfecte nazorg,” vervolgt Duijsters. “En het allerbelangrijkste is en blijft de prijs-kwaliteitverhouding en het inzicht wat de investering van de eindklant behelst over een periode van bijvoorbeeld vijf jaar. Ga niet alleen voor de korte klap. Kleding is emotie, business is gunnen. En vergeet niet dat verkoop van promotionele kleding iets is wat zich in de regel herhaalt; de eindklant komt vaak terug met herhaalorders.” Het ‘erbij doen’ Promotioneel textiel ‘erbij’ doen; het kan wel, maar dan gaat het meer om de ‘basics’. Dat vindt directeur Joost Seuntjens van Reklatex. “Maar wil je meer bieden, dan is het wel belangrijk dat Focus op promotioneel textiel Hoe haal je als distributeur maximaal profijt uit promotioneel textiel? Waar moet je op letten als je aan de slag wilt gaan met promotionele kleding? Tips om meer te halen uit de verkoop van promotioneel textiel: • Wil je het maximale eruit halen, dan moet je promo- tioneel textiel er niet een beetje bij doen. Maak een bewuste keuze en durf erin te investeren; • Maak promotioneel textiel tot het visitekaartje van je bedrijf, een uithangbord, zodat klanten ook wéten dat ze daarvoor bij jou moeten zijn; • Zorg dat de eindklant jou ziet als specialist op basis van je kennis – haal een textielspecialist in huis en/of train je medewerkers op het gebied van promotioneel textiel; • Manage de verwachtingen: vraag de klant naar het gebruiksdoel van de kleding – het maakt veel verschil of een polo bedoeld is voor een eenmalig event of voor dagelijks gebruik; • Help de klant om inzicht te krijgen in zijn investering – promotionele kleding is eigenlijk een relatiegeschenk aan klanten en medewerkers, met het doel om het bedrijfsimago te profileren; • Ga niet alleen voor de korte klap. Business is gunnen en de verkoop van promotionele kleding zorgt vaak voor terugkerende orders (vanwege aankleding nieuwe medewerkers, nieuwe voorraad, of een nieuwe huisstijl).
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5