PromZ Vak 03-2018
10 Promotioneel textiel is een vak apart, zou je zeggen. Het aanbod van kleding is overweldi- gend, eindklanten zien vaak door de bomen het bos niet, en er komt de nodige emotie bij kijken. Toch ‘doen’ veel distributeurs ook in promowear. Kun je succesvol zijn, als je geen textielspecialist bent? Waar haal je de kennis vandaan? Hoe kun je klanten zo goed moge- lijk adviseren? Kortom: hoe geef je promotioneel textiel een boost? D e markt voor promotioneel textiel is zeer omvang- rijk. Alleen al in Amerika is kleding als grootste catego- rie met 28,8 procent goed voor 6,7 miljard dollar van de totale verkopen van promotionele producten (23,3 miljard dol- lar), volgens onderzoek van Promotional Products Association International. Zowel bij leveranciers als bij distributeurs zien we specialisten op het gebied van textiel. Daarnaast bieden veel generalisten onder de distributeurs ook promowear aan. En natuurlijk hebben de pure online spelers ook kleding in het assortiment opgenomen. Maar hoe succesvol kun je eigenlijk zijn met promotioneel textiel? De ontwikkelingen gaan snel. Alleen al een T-shirt is er in oneindig veel kwaliteiten, materi- alen en uitvoeringen. Kun je een rol van betekenis spelen in dit productsegment, als je niet een echte specialist bent? Trends Promotioneel textiel volgt steeds meer de fashiontrends, stelt directeur Serge Mertens van PF Concept. Collecties wisselen vaker TEKST: ALLARD FREDERIKS Promotioneel textiel: hoe haal je het maximale eruit? Succes met promowear vraagt om focus en kennis en sneller, net als materialen, kleuren en pasvormen. PF Concept bedient distributeurs met de textielmerken Elevate en Slazenger. Mertens begon zijn carrière ooit in het promotioneel textiel, bij Eumacc, een van de eerste bedrijven in België die promowear importeerde uit Amerika en Zuid-Europa. Daarna was hij een van de mensen die bij PF Concept de textieltak opzette, die bekend werd met het merk US Basic. In de tussentijd is er veel gebeurd. Er zijn veel meer verschillende materialen beschikbaar, de levenscyclus van collecties is veel korter geworden en het aanbod is enorm toegenomen, vertelt Mertens. De eindklant heeft ook meer mogelijkheden gekregen om producten naar zijn hand te zetten. “Promotionele textiel- merken blijven hun toegevoegde waarde behouden, maar we zien een groeiende vraag naar white label- of no-labelvarianten. Bij deze producten kan de eindgebruiker volledig personaliseren, tot het label aan toe.” Voer voor specialisten? Mertens ziet juist dat de omzet van promo- tioneel textiel via aanbieders van relatiegeschenken bezig is aan foto: iStock
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5