PROMZ VAK 03-2021

Het is een van de meest populaire promotionele producten: de paraplu. En in tegenstel- ling tot in de retail, is de meest verkochte promotionele paraplu een ‘lang’ model. Wellicht omdat de ‘gever’ het idee heeft dat hij of zij meer geeft dan bij een ‘opvouwbare’ paraplu? Een gesprek over promotionele paraplu’s met Wali Zia, Sonny Walraven en eigenaar René Valkhoff van IMPLIVA. I MPLIVA bestaat sinds 1963. De vader van René Valkhoff is het bedrijf gestart. Hij was vertegenwoordiger in leder- waren. Op een gegeven moment kwamen er paraplu’s in het assortiment en dat zag zijn werkgever, eigenaar van de lederwaren agentuur helemaal niet zitten. De vader van René zag dat wel en zei ‘schrap mijn commissie maar, ik ga die para- plu’s zelf doen en dan neem ik het mee als extra product als ik jouw lederwaren verkoop’. Zo gezegd, zo gedaan en zo is IMPLIVA geboren. René kwam zelf in 1996 in het bedrijf. Toen lag de focus van het bedrijf vooral op de retail. Echt op het lederwarenbedrijf als verkooppunt. Met zijn komst kwam daar verandering in en werd de promotionele wereld ontgonnen. Dat bracht nogal een cul- tuurschok binnen het bedrijf teweeg. “Als je retail gewend bent en je krijgt klanten die zeggen ‘ik heb nu samples nodig’, dan is dat lastig”, zo legt René uit. “Ik werd binnen IMPLIVA verantwoor- “Het mag best wat meer regenen” DOOR PETER VAN GESTEL delijk voor de promotionele markt en toen werd het veel meer core-business. Ik had zelf 10 jaar bij Heineken in de marketing gezeten en zei ‘we doen het goed of we doen 't niet’. Onze focus kwam toen veel meer op de promotionele markt te liggen. Op dit moment is de omzetverhouding ongeveer 50/50. Dus 50% retail en 50% promotionele markt.” Wat zijn de trends in paraplu’s? Wali Zia: “De grootste trend die breed in de markt merkbaar is, is duurzaamheid. Dat heeft voor ons twee kanten. We willen dat een paraplu zo lang mogelijk meegaat en we zijn bezig met materialen die duurzaam zijn, ofwel die bijvoorbeeld minder belastend zijn voor het milieu om te maken. Maar die twee duur- zaamheidsdoelstellingen, kunnen met elkaar in tegenspraak zijn. Baleinen van een paraplu kun je bijvoorbeeld niet van bamboe maken, want dat zou veel te snel stuk gaan. Dus gebruiken we 42

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5