PROMZ VAK 03-2021

8 C reativiteit is een breed begrip dat niet in één defini- tie is te vangen. Toch weet iedereen wat het is. En ook: hoe frustrerend het is als de briljante ingevingen weg- blijven. De hele dag door creatief pieken is onmogelijk. Dat zou immers betekenen dat we doorlopend nuttige en nieuwe dingen bedenken die we ook nog te gelde kunnen maken, om maar eens één definitie van creativiteit te volgen. “In de prak- tijk zien we eerder dat bedrijven pas een beroep doen op de creativiteit als de nood aan de man is”, zegt de Belgische Karl Raats van Pinching the Ostrich. Hij is coach en gastspreker over het thema zakelijke creativiteit. “Er is een probleem, dus moet er een creatieve meeting worden georganiseerd. De zoektocht naar creativiteit wordt dus eigenlijk getriggerd door ongemak. Het is noodzaak.” Druk is killing Toch is koortsachtig zoeken naar een briljante vondst eigenlijk geen goed idee. Sterker nog: druk is killing voor creativiteit volgens Erik Kessels. Hij is creatief directeur van het communica- tiebureau KesselsKramer en onder meer schrijver van het boek Een idee AUB, creativiteit op commando. Dat misère een goede voedingsbodem is voor creatieve uitingen en de beste ideeën tot stand komen als het slecht gaat, is wat hem betreft een mis- verstand. “De meest baanbrekende vondsten in design en mode kwamen er juist toen alles meezat, en eerder in hoogconjunctuur dan tijdens een recessie. Het is het mooist als alles klopt en kan. Je bent ook het meest creatief als je lekker in je vel zit. Dat is vaak een stuk minder het geval als je die ochtend ruzie hebt gehad met je partner. Er is rust nodig.” Druk zo veel mogelijk wegnemen kan dus nuttig zijn. Het is een Creativiteit is lastig af te dwingen. Toch kan niemand zonder. Zo ook bij de inzet van het promotionele product. Gelukkig zijn er wel manieren om deze te boosten. De creatieve flow stimuleer je zo instrument waarvan dirigent Benjamin Zander in de VS zich bedient. Hij gebruikt het volgens Raats om de creativiteit van zijn leerlingen een zetje te geven. “Met de mededeling dat zij allemaal een ‘A’ voor hem zijn neemt hij de eerste prestatie- druk al weg. Vervolgens laat hij hen elke dag werken aan een nieuw muziekstuk. De stelregel is dat ze van die dagelijkse ses- sies elk eerste kwartier móeten besteden aan het maken van de grootst mogelijke baggermuziek. Echt het slechtste wat ze op dat moment kunnen bedenken. Slim. Na dat kwartier ellende heeft elke leerling zich verlost van de druk om te presteren en iets fan- tastisch te componeren. En dan ontstaat er ruimte om te creëren.” Ontregelen Ook in branches en op bedrijfsvloeren op eigen bodem kan het nuttig zijn om de druk weg te nemen. Soms is het nodig en interessant om het eens in een heel andere hoek te zoeken. “Bijvoorbeeld door het probleem of de vraag uit te vergroten. In plaats van je de perfecte situatie voor te stellen, neem je juist het worst case scenario. Denk: een furieuze klant en het faillissement van je bedrijf. Samen met de medewerkers moet vervolgens worden benoemd welke vreselijke dingen je kunt uithalen om Tip! De kans is groot dat inspiratie en goede ideeën niet voortko- men uit het eigen vak. Juist andere vormen kunnen zorgen voor een explosie aan creativiteit. Reden waarom het soms heel verfrissend is om je te laven aan andere disciplines, zoals kunst en muziek. z 2021 - nummer 3 - promzvak.nl 39

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5