PROMZ VAK 03-2021

8 F ashion4Wellness is het zomerse textielmerk van ont- werpster Lidy de Roos. Met haar wellnesscollectie bewijst ze dat jemet slow fashion ver kunt komen. Fashion4Wellness verkoopt hamamdoeken, strandlakens, dreamtowels, beachbed- covers, pareo’s, plaids en meer. Elk item uit de collectie is oog- strelend, superzacht, comfortabel en uniek. Want: met de hand gemaakt door mensen bij wie het weven, borduren en knopen al generaties lang in de familie zit. De producten zijn ideaal voor op het strand, in de sauna, op vakantie, aan het zwembad, in de wellness of natuurlijk gewoon thuis. Op slag verliefd Volgens De Roos waren twee gebeurtenissen doorslaggevend voor het ontstaan van haar bedrijf. “In 1995 was ik op vakantie in Turkije”, vertelt ze. “Op een dag kwamen mijn man en ik in een klein dorpje waar een weverijtje was gevestigd. Daar wer- den traditionele hamamdoeken vervaardigd. De doeken waren zó mooi, ik was op slag verliefd. Ik besloot: ‘ooit ga ik iets met die doeken doen’. Dertien jaar later nam ik samen met een compagnon een webshop over, hetcadeau.nl . We verkochten relatiegeschenken, kerstpakketten en… badtextiel! Toen wist ik: dit is mijn kans om die prachtige doeken uit Turkije te gaan verkopen.” De beachbedcovers, dreamtowels en hamamdoeken van Fashion4Wellness veroveren de wereld. Logisch: wie wil nu niet geweldig voor de dag komen met zo’n prachtige doek en tegelijkertijd iets goeds doen? H-eerlijke Beachbedcovers, dreamtowels en hamamdoeken Fashion4Wellness Eigen merk “En ja, van het één kwam het ander”, blikt De Roos terug. “Langzamerhand begon de focus steeds meer op textiel te lig- gen en begon ik zelf dessins en producten te ontwerpen. Dit resulteerde in 2015 in de oprichting van ons eigen merk. Vorig jaar hebben we daarnaast het merk Balyy gelanceerd met prach- tige producten uit Bali. We verkopen onze producten via onze groothandel aan retailers en via onze websites direct aan de con- sument. Daarnaast zijn we druk doende onze promotionele tak verder vorm te geven.” Reizen De oprichtster van Fashion4Wellness reist tegenwoordig de hele wereld over - als de coronatoestanden het toelaten - op zoek naar nieuwe producten, leveranciers en technieken. Alle producten worden zoals gezegd op traditionele wijze geweven door kleine familiebedrijfjes uit Turkije, Tunesië, Bali en Kenia, waar dit al eeu- wenlang gedaan wordt. “Het ambachtelijke weven wordt vaak van vader op zoon doorgegeven”, vertelt ze. “Ook de vrouwen zijn nauw betrokken. Zij regelen - naast de zorg voor de kinderen en het huishouden - vaak de handel en wandel van het bedrijf. Dat zou je misschien niet verwachten, maar de vrouwen regelen vaak het zakelijke gedeelte.” z 2021 - nummer 3 - promzvak.nl 35

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5