PROMZ VAK 03-2021

9 Hoe kan de bezoeker jullie visie op de beursvloer terugvinden? “We proberen op de beursvloer zo in te richten dat de beurs de bezoeker helpt om te begrijpen waar hij een bepaald merk kan kopen en waarom hij juist dat merk moet kopen. We heb- ben strikte regels hoe de standhouders zich presenteren aan de bezoekers. Op C!Print zijn de verschillende merken van de machines bijvoorbeeld dichtbij elkaar gebracht en makkelijk te vinden voor de distributeurs. We zijn groot voorstanders van samenhang en efficiëntie. In het centrum van onze beurzen is de business bar en zijn ook de seminars, de content dus.” “Een beurs is veel meer dan een representatie van de markt, het is een hulpmiddel ten behoeve van de markt. Je staat in dienst van de markt. De markt bepaalt dus hoe de beurs eruit moet zien. Het is de taak van de organisator om dichtbij de klanten te staan zodat suppliers en distributeurs kunnen laten weten wat ze willen. Dat is een filosofie die wij altijd voor ogen houden. We zeggen soms ‘nee’ tegen mensen die bijvoorbeeld groter willen. Er moet een balans zijn in de groei. Natuurlijk willen we verkopen maar het gaat ons niet om het verkopen van beursop- pervlak, we willen mensen helpen om zo goed mogelijk zaken te doen en de markt te bereiken. We moeten zorgen dat de markt niet vervreemdt van de beurs.” “We zijn heel erg marketing gericht, een groot deel van mijn team is ermee bezig. Wij denken ook echt vanuit de bezoeker, en wat belangrijk is is dat de bezoekerservaring overgedragen wordt op de exposant. Vaak wordt andersom gedacht, vanuit het standpunt van de standhouders. Ons doel is om alle shows geïnspireerd te laten zijn, zowel wat betreft de content als de marketing, en niet zozeer sales gericht: je expertise is als het ware je verkoper.” Waarom hebben jullie de stap naar Duitsland gemaakt? “De promotionele industrie heeft in Duitsland een stevige basis. Deze markt denken wij goed te kunnen bedienen met onze beurs, en dat geldt voor de hele Benelux. Wij geloven erg in nationale beurzen. ‘We think global but we act local’. CTCO is een nationale beurs, dus in de nabijheid van de klanten. Duurzaamheid speelt daarin ook een belangrijke rol, veel vliegen om beurzen te bezoeken is niet goed en niet meer nodig. Het Covid virus heeft de wereld veranderd en dat maakt het belang van de nabijheid tot de markt nog belangrijker.” De eerste CTCO in Messe Essen staat voor 11 tot 13 januari 2022 op de agenda, wanneer ook de PSI plaatsvindt op een half uurtje rijden afstand. Waarom hebben jullie daarvoor gekozen? “Januari en februari zijn natuurlijk heel belangrijke maanden voor de industrie om nieuwe producten te laten zien. In de coronatijd wilde de organisatie van de PSI de beurs uitstellen tot in mei 2021. Wij twijfelden wat we zouden doen maar na overleg besloten we de CTCO af te blazen, omdat de lente gewoonweg te laat is voor deze beurs. De PSI was onduidelijk over een nieuwe datum in 2022 en wij hebben deze datum toen vastgelegd, natuurlijk waren ook niet alle data meer vrij. Dus eigenlijk waren wij eerder met deze datum dan de PSI. Duitsland is een grote en interessante markt. En wij hebben met CTCO iets toe te voegen, we kunnen bedrijven en de markt met onze aanpak ondersteunen. We hebben 5 mensen die er fulltime mee bezig zijn en twee van hen wonen in Duitsland.” Hoe zijn je verwachtingen voor de Duitse show? “In het algemeen kan ik zeggen dat we efficiëntie willen brengen, support voor de industrie in deze moeilijke tijden, en ‘a sense of community’. Wij zorgen voor al onze klanten. We hechten waarde aan transparantie en respecteren de value chain van de branche. Om een voorbeeld te noemen: toen PSI de deuren opende voor de eindklant, was dat een grote stap. Ik zit in het bestuur van de branchevereniging in Frankrijk, en daar werd er natuurlijk over gepraat. We hebben toen de mogelijkheden om dat eventueel ook te doen geanalyseerd. Na uitgebreid overleg hebben we toch besloten om dat niet te doen, juist uit respect voor de waardeke- ten van de industrie. Wat betreft de verwachtingen in cijfers: ‘starting small is not a big issue’. We mikken op 100 tot 150 exposanten en 3500 tot 5000 bezoekers. Er is natuurlijk nog veel wat dit kan beïnvloeden.” “Covid heeft heel veel veranderd. Het gaat natuurlijk om business, maar niet alleen maar. Het gaat meer over samenwerking, hoe gaan we gezamenlijk een nieuwe manier vinden? Mensen verwach- ten iets anders van de wereld na deze periode. Ze zijn veranderd. Niemand kon voorspellen dat beurzen werden uitgesteld en afge- blazen. De bezoekers en exposanten zijn weer deel van een verhaal geworden, ze nemen deel aan de besluiten die genomen worden ten behoeve van de branche. Hoe kan ik iets bijdragen aan mijn community? 656 Editions is daarin als het ware de katalysator.” z 2021 - nummer 3 - promzvak.nl 33

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5