PROMZ VAK 03-2021

25 jaar The Gift: een kwart eeuw doen wat je belooft 9 en sinds begin 2021 is The Gift gestart met KUMAI, een merk bestaande uit 100% vegan verzorgingsproducten. Volgens Poel is dit merk bij uitstek geschikt om groei te kunnen realiseren in de markt voor promotionele producten en eindejaarsgeschenken. “Veel merkaanbieders op dit gebied die groot zijn in de retail, wil- len alleen nog via selectieve distributie de promotionele markt bedienen waarbij er moet worden geconformeerd aan door het merk gestelde normen aangaande presentatie. Dat is voor ons een kans om deze markt te betreden. De verzorgingsproducten hebben zeker in coronatijd ook een belangrijke functie gekregen. Door de veel gebruikte uitspraak ‘was je handen stuk’ is handzeep overal te vinden en door het vele wassen is het prettig je han- den te beschermen met een lotion. Ook combineren we de items van KUMAI vaak met een badjas of badslippers, voor het ultieme wellness-gevoel. Voorlopig is hiermee ons merkenportfolio wel redelijk compleet.” Kom je afspraak na Volgens Poel staat een stelregel centraal in de bedrijfsvoering: doen wat je belooft. “Het klinkt zo simpel, maar dat is het niet altijd. Kerst verplaats je niet even. Dus op tijd leveren, tegen de afgesproken voorwaarden is gewoon belangrijk. Vinden er onver- hoopt toch wijzigingen plaats in een planning informeren wij hier direct over. Verrassingen wanneer er strakke deadlines gelden zijn voor niemand wenselijk. Deze tijd is ingewikkeld voor bedrijven als de onze. En dan heb ik het natuurlijk over de enorm hoge con- tainerprijzen, langere productie en transittijden, grondstofprijzen, het tekort aan materialen en ga zo maar door. Wij hebben ons laatste inkoopmoment zo’n 6 weken vervroegd en onze voor- raad extra op peil gebracht om onze vaste partners ondanks de uitdagingen, zo goed mogelijk te kunnen blijven bedienen. Dat is een natuurlijk een groot risico, maar een risico dat past bij onze bedrijfsvoering. Verder hebben we ons wat minder geconcen- treerd op de ‘groot volume producten’ als poefjes en trolleys. Deze zijn dit jaar in veel gevallen simpelweg te kostbaar geworden om binnen het beschikbare budget aan te kunnen bieden. Het risico op te dure restvoorraden als containerprijzen stabiliseren is daarnaast groot.” Prijsverhoging “Er gaan 1848 cabin size trolleys in een 40 foot high cube con- tainer”, legt Poel uit. “Bij de containerprijs van begin 2020 zit je dan op ongeveer 1 euro per trolley vervoerskosten. Nu is dat tussen de 8 en de 10 euro. Een flinke prijsverhoging is in dit geval onvermijdelijk geweest. We hebben er bewust voor gekozen om één prijsverhoging door te voeren per 1-06-2021. Eerlijkheid gebied te zeggen dat we dit gezien de stijgende kosten nogmaals hadden moeten doen. Wij hebben er ech- ter voor gekozen onze klant niet nogmaals te belasten met het opnieuw uit moeten brengen van lopende offertes en het opnieuw moeten prijzen in showrooms. Datzelfde geldt voor onze klanten in de (online) retail.” Toekomst Wanneer je kijkt naar de kerstmarkt, dan zie je dat veel suppli- ers en distributeurs het zelfs in coronatijd goed hebben gedaan. Hoe zit dat bij The Gift? Poel: “Mede door de verruiming van de werkkostenregeling, de toenemende druk binnen organisaties en het vele thuiswerken hebben we gezien dat bedrijven waar geld beschikbaar was, personeel in de kerstperiode, maar ook daarbuiten, extra gingen belonen. Daarnaast zijn er buiten de financieel hard getroffen sectoren ook voldoende voorbeelden van bedrijven waar de druk is toegenomen en waarbij de afgelo- pen 1,5 jaar wel winstgevend zijn geweest. Neem als voorbeeld de supermarkten, zorg, online retail en de IT waar regelmatig een attentie als waardering vanuit de werkgever is verzorgd. Met name op extra ‘geefmomenten’, is de vraag toegenomen. Ik denk ook dat een deel van de extra geefmomenten zullen blijven. Dat is dus echt een uitbreiding van de markt. Daarnaast verwacht ik dat Kerst, meer dan ooit gevierd gaat worden nu er meer kan en mag als gevolg van de hoge vaccinatiegraad wat door zal werken op de branche. Op het gebied van inkoop verzorgen wij steeds meer producties in Europa en wordt hier ook op grotere schaal gesourced. Door de huidige marktomstandigheden en reisbeperkingen in het Verre Oosten is dit in een stroomversnelling gekomen. Dit zal richting de toekomst verder toenemen.” Erik Poel z 2021 - nummer 3 - promzvak.nl 31

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5