PROMZ VAK 03-2021

8 Op 16 november bestaat The Gift 25 jaar. Een gesprek met Erik Poel over het verleden, het heden en de toekomst van deze steeds bekender wordende supplier. 25 jaar The Gift: een kwart eeuw doen wat je belooft O prichter Arjen Kalisvaart is The Gift begonnen met het inkopen van tassen die verkocht werden in de kerstpakkettenmarkt. Hij begon het bedrijf in 1996 direct uit de schoolbanken met een toenmalig compagnon. Na enkele jaren besloot Arjen het bedrijf echter alleen voort te zetten. In eerste instantie nog steeds als tassenspecialist in de kerstpakkettenmarkt. Hij zag al snel het belang in van merkdenken en ontwikkelde het merk Norländer voor alle producten in het segment ‘travelwear’. Dus tassen, trolleys en verdere reisbenodigdheden. Vanaf 2007 startte The Gift met eigen import, ontwikkeling en productie. Arjen houdt zich voornamelijk bezig met productontwikkeling en het samenstellen van de collecties. De dagelijkse operatie is in handen van het management team. Guus Tesselaar (operatie) Sander Bakker (inkoop) en Erik Poel (marketing en verkoop). Zo’n tien jaar geleden kwam Erik Poel in dienst bij de zaak. Meer dan een specialist In de markt staat The Gift vooral nog bekend als tassen en trolley specialist. Maar inmiddels is het bedrijf veel breder dan dat. “We kwamen er op een gegeven moment achter dat ons assortiment te beperkt was in de promotionele en geschenken markt om onze klanten ieder jaar opnieuw te kunnen verrassen”, zo stelt Poel. “Immers, als je het ene jaar een trolley van je bedrijf krijgt, krijg je het volgende jaar doorgaans niet weer een trolley of een tas. We zochten naar gaten in de markt en in 2017 zijn wij begonnen met ons eigen merk SENZA. Het eerste jaar voorzichtig om de markt te peilen, maar in het tweede jaar telde deze collectie reeds 160 artikelen. Zo’n 80% van onze markt is nog steeds kerst. En de vraag naar home & living producten in die markt is groot. Vandaar dat we ook heel veel geïnvesteerd hebben in dit segment voor wat betreft productontwikkeling, design maar ook merkbouw. Met SENZA hebben we een enorme stap gemaakt. Zowel in omzet als in mensen. Zo’n zes jaar geleden zaten we hier met negen mensen, inmiddels met 18.” Private label/custom made The Gift heeft een eigen design afdeling die met distributeurs cre- atief meedenkt in aanvragen. Binnen 48 uur ligt er een concept. Niet alleen een logo’tje op een product, zo vertelt Poel, maar echt een uitgedacht voorstel. “Met name in travelwear doen we veel private label. Al vanaf 250 stuks bij trolleys en vanaf 300 stuks bij tassen, kunnen we eigenlijk ieder onderdeel personaliseren. Tot en met de voering aan toe. Die drempel is dus relatief laag. Wij willen het als supplier de distributeur zo makkelijk mogelijk maken. Dus met complete presentaties, maar ook met foto’s, commerciële teksten en data welke direct kan worden gebruikt in offertes. Op die manier proberen wij ons te onderscheiden van andere suppliers. Met name voor de creatieve distributeurs gaan we met private label een stapje verder en werken we samen concepten uit, omdat we dat ook gewoon heel leuk vinden om te doen. We hebben dus steeds vaker een adviserende rol, in plaats van dat we een alleen product leveren voor de beste prijs. Nee zeggen doen wij niet graag maar hebben we dit jaar vaker moeten doen dan ons lief is. Wij zijn bijvoorbeeld dit jaar zes weken eerder gestopt met het verzorgen van maatproducties voor kerst. Het was volgens ons geen verantwoord risico hier mee om te gaan als andere jaren. Met de kennis van nu ben ik blij met deze keuze.” Nieuw merk Inmiddels heeft The Gift een aantal merken, waaronder een lijn aan producten verkocht wordt. Norländer voor travelwear, SENZA voor de home & deco markt, BRAINZ voor elektronica z 2021 - nummer 3 - promzvak.nl 29

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5