PROMZ VAK 03-2021

9 “We moeten serieus gaan nadenken over een circulaire economie” Leander Keizer Hypon Hoe gaat het zakelijk? “Met Hypon gaat het goed. We hebben de crisis overleefd door de hype van duurzame mondkapjes. Vanaf september wilde opeens iedereen mondkapjes met logo. We hebben toen in anderhalve maand onze halve jaaromzet gedraaid. Dit jaar begon matig tot slecht. In februari zag je doorschemeren dat de markt wel weer wilde. Er is veel vraag naar duurzame producten. Onze Seatowels, Goodtowels en Bottletowels – allemaal van gerecycled materiaal – deden het tot eind juli goed. Nu zie je dat mensen weer tasjes gaan bestellen, zoals de Bottlebag. Beurzen gaan weer beginnen, mensen willen weer iets weggegeven op een beurs; dat is ruim een jaar weggeweest.” Wat verwachten jullie van het laatste kwartaal van dit jaar? “Dit zijn de goede maanden. In Nederland merk ik dat iedereen weer wil opvallen. We zijn er allemaal weer klaar voor. Het blijft nog een beetje aanmodderen omdat de vaccinatiegraad nog niet is gehaald. Maar uiteindelijk krijgen we corona hier wel onder controle, denk ik, al zal er vast wel een derde en vierde keer gevaccineerd moeten worden. Ik denk dat dit een goed kwartaal wordt. De kerstpakketten gaan weer lopen. We komen ook met nieuwe duurzame producten, om te beginnen de gerecyclede hardloop- en wielrenkleding van ons eigen sportswearmerk Motivate. En daarna ook nog met een hoogwaardige koeltas- senlijn van Bottlebag.” Wat doen jullie ter voorkoming van leveringsproblemen tegen het einde van dit jaar? (hoge kosten containervervoer, dure grondstoffen, etc.) “Wij hebben niet zoveel voorraadartikelen. En we kunnen in Europa tot op een vrij laat moment custommade producties draaien. Een handdoek kunnen we in principe in vier weken maken, in Spanje. We vliegen ook nog producten in. Dat is nog wel te betalen. We produceren al veel meer in Europa. Het liefst zou ik de hele productie naar Europa verplaatsen. Klanten vragen er ook om. Je ziet een afkeer van China ontstaan, omdat ze een beleid voeren dat niet strookt met onze denkwijze en cultuur. En het duurzaamheidsvraagstuk speelt een belangrijke rol. Maar voor sommige handarbeid of machines voor spuitgieten kun je in Europa niet terecht.” Wat gaat dé trend worden voor komend jaar in de branche? “Duurzaamheid is alles. Ons assortiment is zo duurzaammogelijk. Daarin zijn we een voorloper. Iedereen doet het op zijn eigen manier, maar ik wil er volledig voor gaan. Er is nog veel winst te behalen. We moeten echt serieus gaan nadenken over een circu- laire economie. En niet doen alsof powerbanks met bamboe huls duurzaam zijn. Dan houden we elkaar voor de gek. Wat we gaan doen als straks iedereen volledig op duurzaamheid gaat zitten? In marketing en design zit ook onze toegevoegde waarde. Elk product dat we op de markt zetten is eigenlijk een merk; nu dus ook Motivate als sportmerk. Die merken kan je allemaal laden. Dat is onderscheidend vermogen.” Zonder welk merk kun je niet? “Apple. Als je het hebt over onderscheidend vermogen: zij zijn echt het toonbeeld van innovatie en design. Apple heeft steeds technische innovaties gecreëerd. Ik heb in één rechte lijn alles gekocht: iPod, iPhone, iPad, Apple Watch, Earpods. Op het gebied van duurzaamheid zouden ze nog stappen kunnen zetten. Het zou mooi zijn als dat soort grote bedrijven ook een statement gaat maken dat ze alleen maar gereyclede materialen gaan gebruiken. Ik heb zelf in 2007 voor Ikea refurbished iPods gere- geld als kerstpakket. Dat zou meer mogen gebeuren.” z 2021 - nummer 3 - promzvak.nl 25

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5