PROMZ VAK 03-2021

DOOR ALLARD FREDERIKS Supplier en distributeur. Vijf dezelfde vra- gen. Aan een distributeur en een supplier, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de bran- che? In deze aflevering: Silvia Bruin (Silvia Bruin Reclame Advies) en Leander Keizer (Hypon). Hoe gaat het zakelijk? “Het gaat zeer goed. We hebben vorig jaar onze kerstpakketten uitgebreid met thuisbezorging en brievenbuspakketten. Dat is zeer goed ontvangen. Daarmee hebben we veel nieuwe klanten bin- nengehaald. Beschermingsmiddelen deden we altijd al, maar dat heeft ook een boost gekregen. Klanten van mij in de zorg waren heel blij dat ik in de tijd van grote schaarste nog gezichtsmaskers kon leveren. Ik vroeg ook een redelijke prijs, want ik wilde graag nog langer zaken met ze doen. Vorig jaar hebben we uiteindelijk veertig procent meer omzet gedraaid. Het was wel hard werken, soms zeven dagen per week – klanten hadden soms dezelfde dag al spullen nodig.” Wat verwachten jullie van het laatste kwartaal van dit jaar? “Ik ga ervan uit dat het weer lekker druk gaat worden. We wijzen klanten er wel op dat het verstandig is om tijdig aan de slag te gaan met de kerstpakketten. De economie komt weer op gang en door oplopend personeelstekort zal de waardering van mede- werkers nog belangrijker worden. Er zijn nog een hoop mensen die thuiswerken. Daardoor zijn er meer geefmomenten gecreëerd. Werkgevers geven meerdere keren per jaar een attentie aan hun personeel, als blijk van waardering. Voor ons is het vierde kwartaal de belangrijkste periode van het jaar. Ik verwacht dat de omzet dit jaar ook weer iets gaat stijgen.” Wat doen jullie ter voorkoming van leveringsproblemen tegen het einde van dit jaar? (hoge kosten containervervoer, dure grondstoffen, etc.) “We houden de prijzen goed in de gaten. Wat erg lastig is, is dat we al een paar keer de prijzen op onze website hebben moeten aan- passen, omdat leveranciers deze steeds verhogen. Dus we hopen dat het snel weer stabiliseert. Het is wel spannend of kerstpakket- tenleveranciers genoeg voorraad hebben. We zijn wel meer om ons heen aan het kijken en we hebben nu meer Europese leveranciers. Die niet hun spullen uit China halen. Ik hoop ook echt dat het gaat veranderen dat iedereen zo gefixeerd is op China. Ik denk dat het niet goed is dat we zo afhankelijk zijn van zo’n groot land. Ik merk wel dat als je aan klanten uitlegt waarom we meer artikelen uit Europa halen, dat ze dan ook bereid zijn om er iets meer voor te betalen.” Wat gaat dé trend worden voor komend jaar in de branche? “Duurzaamheid gaat nu echt doordringen op de werkvloer. Eerst speelde het meer bij promoties, met duurzame relatiegeschenken voor klanten. Maar het breidt zich ook uit naar de medewerkers. Usb-sticks en usb-hubs, bekers en mokken; ze moeten allemaal steeds meer aan duurzame eisen voldoen. Voor de kerstpakketten geldt dat de kleur goud dit jaar de trend wordt. En de kleur groen blijft ook populair.” Zonder welk merk kun je niet? “Ik ben niet zo merkgericht. Ik ga meer voor praktisch en gebruiks- vriendelijk. Maar ik gebruik wel graag speakers van Xoopar voor in huis. Dat is een leverancier van me. Je kan ze met je telefoon verbinden en dat zorgt voor een supergeluid.” “Het is niet goed dat we zo afhankelijk zijn van China” Silvia Bruin Silvia Bruin Reclame Advies 24

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5