PROMZ VAK 03-2021

Het onwrikbare kaartenhuis van Loes Daniels Er zijn afspraken met meer dan 300 vliegmaatschappijen, voor ruim 980 bestemmingen wereldwijd. En hoewel de marges op vluchten kleiner zijn dan op hotelboekingen, vertegenwoordigen deze aankopen wel meer massa. Daniels: “Ook de luchtvaart- maatschappijen werken graag mee, omdat we geen concurrent zijn, maar een soort reseller.” Met de toevoeging van Flightgift ontstond de overkoepelende naam Experiencegift. Intussen is er ook Activitygift, en Cruisegift is de volgende in de rij. “We zijn ook bezig met een groener alter- natief voor vluchten: cadeaukaarten voor treinreizen.” De overgrote meerderheid van de bestellingen komt van consu- menten. De zakelijke tak van Experiencegift maakt rond de 10 procent van de omzet uit. “Maar business-to-business is bij ons wel aan het groeien. Daar willen we ook meer op gaan focussen. Het is een perfect cadeau voor werknemers. Ze zien het als geld, en bijna iedereen gaat wel één of twee keer per jaar op reis. Een geldbonus gaat vaak op aan boodschappen of rekeningen, en je betaalt er ook nog belasting over.” Experiencegift werkt af en toe wel met tussenpersonen, maar de marges zijn erg klein, stelt Daniels. “We worden ook rechtstreeks benaderd. We werken nu met een grote Engelse supermarktketen samen die onze giftcard geeft aan iedereen die 25 jaar in dienst is. En twee Amerikaanse corporates hebben ons opgenomen in hun loyaltyprogramma voor medewerkers.” Je hebt veel te maken met organisaties in de reisbranche. Hoe kijk je naar de wereld van gifts en premiums? “Ik zie ons wel echt als een giftbedrijf; we bieden cadeaus aan. We willen ons ook onderscheiden van andere cadeaukaarten die je kunt personaliseren. We bieden fysieke kaarten die we vanuit Amsterdam de hele wereld oversturen. Er is ook nog een pdf- versie voor de last-minute koper, en een geanimeerde versie die je kunt e-mailen. De giftcardmarkt is in Nederland en wereldwijd nog sterk groeiende. Cadeaukaarten worden steeds meer geac- cepteerd en steeds meer mensen kennen het concept. Het is persoonlijker en leuker dan geld geven, want je weet dat het aan iets leuks opgaat. Daarin willen wij de ‘coolest gift of the party’ zijn. Als iemand onze card in de vorm van een gouden deurhanger uitpakt, moeten ze echt denken: wow, wat is dit?” Worden jullie al gekopieerd? “Ja, dat komt voor. Een paar jaar geleden kon ik daar nog veront- waardigd over zijn. Maar inmiddels denk ik: we zijn zo’n sterk team – ik zie het maar als een compliment.” Dat een grote speler in de reismarkt, Booking.com, met een eigen giftcard kwam, was ook even schrikken. “Ik dacht dat dat ons zou gaan raken, maar we hebben niks gemerkt in de omzet. Inmiddels zijn ze er alweer mee gestopt. Dat geeft wel aan dat het ingewikkelder is dan sommige partijen denken. Het was ook niet hun ‘core’; je moet het er niet naast doen.” Quote kopte boven een interview met jou: Business babe Loes Daniels verovert de wereld met cadeaukaarten. Ben je je bewust van je rol als vrouw in de zakenwereld? “Er zijn verschillen tussen mannen en vrouwen, maar ik geloof er niet in dat mannen of vrouwen beter zijn in de zakenwereld. Ik denk dat het aan de persoon ligt en aan de drive die je hebt. Maar het is wel een actueel onderwerp. Toen ik nog in consulting werkte, merkte ik wel dat mensen me niet direct serieus namen. Ik was als vrouw in de minderheid, ik was jong begonnen met werken en ik zag er ook nog eens jonger uit dan ik was. Maar als ik in een meeting met de klant drie zinnen had gesproken, dachten ze: o, die snapt het toch wel.” En hoe word je nu benaderd, als ondernemer? “Het kan ook in je voordeel werken. Er kan sprake zijn van posi- tieve discriminatie. Ik merk dat ik veel wordt gevraagd voor interviews, ook voor items over vrouwelijk ondernemerschap. Ik vind het wel goed dat dat meer in de spotlight komt en dat het hopelijk vrouwen inspireert om ook te gaan ondernemen. Over het algemeen gaan mannen het avontuur wat makkelijker aan, durven ze wat meer risico’s te nemen. Vrouwen zijn wat gecon- troleerder en wegen de risico’s af; ze besluiten dan misschien om maar niet voor zichzelf te beginnen. Ik wil ze meegeven om het 18

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5