PROMZ VAK 03-2021

8 Ze wil niet minder dan de wereld veroveren. Ze is flink op weg. Loes Daniels bouwt met Experiencegift vanuit Amsterdam aan een internationaal cadeaukaarten-imperium. Ondernemen is de kunst van het loslaten – Daniels werkt hard om die kunst tot in de punt- jes te beheersen, hoe moeilijk ze het ook vindt om dingen uit handen te geven. Het onwrikbare kaartenhuis van Loes Daniels O nvergetelijke waarde toevoegen aan het leven. Het is de missie van Loes Daniels met haar bedrijf Experiencegift. De wereld is haar markt. Nederland ver- tegenwoordigt maar enkele procenten in de omzet. Daniels is met haar 32 jaar het jonge, ambitieuze boegbeeld van de onderneming. Ze staat in de top 100 van The Next Women, de jaarlijkse lijst van de honderd meest succesvolle vrouwelijke ondernemers in Nederland. En ze is een van de slechts vier vrouwen in de Quote Top 100 Jonge Miljonairs. De andere drie zijn Doutzen Kroes, Nikkie Plessen en Lara Stone. “We zijn hard gegroeid”, vertelt Daniels in het kantoorpand aan de Amsterdamse Herengracht. “In 2019 hebben we de Deloitte Technology Fast 50 gewonnen. We hadden in drie jaar tijd een groeipercentage van – uit m’n hoofd – 7.628 procent behaald.” Ze wil doorgroeien naar een omzet van 100 miljoen euro. In 2014 begon Daniels met Hotelgift. Haar motivatie om een eigen bedrijf te beginnen was – zoals bij wel meer ondernemers – persoonlijke frustratie. Toen ze zelf voor iemand op zoek was naar een cadeaubon voor een hotelovernachting, ontdekte ze hoe weinig aanbod er was. Een giftcard voor hotels in New York, Londen of Parijs was zoeken naar een speld in de hooiberg. Ze besloot haar baan bij een consultancy op te zeggen om in het gat in de markt te kunnen springen. Dag en nacht meekijken Het begin was niet eenvoudig, vertelt ze. “Ik heb de website eerst Experiencegift is de wereld aan het veroveren helemaal in Powerpoint uitgetekend, want dat kon ik goed als consultant.” Ze wist een aanbod van 270.000 hotels op te bou- wen. Negen maanden na het eerste idee stond alles live – maar toen moest die eerste verkoop komen. “Ik zat dag en nacht op Google Analytics te kijken. Ik zag steeds mensen die op de website kwamen en daar aan de slag gingen, in Engeland, in Amerika… Van de homepage naar ‘create giftcard’ en dan zou- den ze naar de uitcheckpagina moeten gaan om af te rekenen. Maar dan haakten ze toch af. Ik weet het nog precies: de eerste aankoop kwam na een paar dagen, van iemand in Australië. Toen heb ik wel even gejuicht.” De vrijheid en de uitdaging vindt Daniels het meest inspirerend aan ondernemen. “Er zit geen plafond aan. Je kunt constant door- gaan en je komt steeds in een nieuwe fase, waardoor je blijft leren.” De andere kant daarvan is dat ze het moeilijk vindt om los te laten. “Soms moet je accepteren dat je even geen grip op iets hebt. Of je moet even afwachten. Ik heb graag controle over dingen. De onzekerheid rond corona vond ik heel lastig. Tegelijkertijd maakt dat het ook weer leuk, want ondernemen is voortdurend brandjes blussen.” Volgende stap In 2017 maakte het bedrijf een volgende grote stap. Jorik Schröder sloot zich aan als compagnon. Hij stortte zich op een nieuwe tak: Flightgift, een cadeaubon voor vliegreizen. Zoiets bestond nog niet. De technologie hierachter is een stuk complexer dan bij de hotelboekingen, maar het principe is vergelijkbaar met Hotelgift. St e rke v rouwen z 2021 - nummer 3 - promzvak.nl 17

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5