PROMZ VAK 03-2021

9 Rotterdammers in de jetset van Hongkong: ‘wij zijn east meets west in persona’ Wat is het stukje van jullie Aziatische achtergrond dat jullie helpt bij het zaken doen? Ethan: “Geduld en discipline. En we zijn iets minder direct.” James: “In India weet je bijvoorbeeld nooit precies of de order nu echt komt of niet. Daar komt veel geduld bij kijken. We hadden een aanvraag en de Indiase klant belde ons en zei dat hij die order al verkocht had. En ook dat hij ervan uitging dat hij korting kreeg omdat hij het voor een lager bedrag aan zijn klant verkocht had. Toen keken we naar de offerte en vertelden hem dat het voor dat bedrag niet eens door ons geleverd zou kunnen worden. Dat hij het misschien eerst even met ons had moeten overleggen! In Israël zitten bikkelharde onderhandelaars die doorgaan tot je er bijna geen zin meer in hebt, maar opnieuw, heb geduld. Het is wat dat betreft zo anders! In Azië draait het alleen maar om relaties, eten en drankjes… en in het Midden-Oosten is het echt een circus, ze willen je alles laten zien, en maar een heel klein stukje draait om zaken.“ Ethan: “James is daar heel creatief in, hij vindt altijd oplossingen. Hij kan dan even afstand nemen. ‘We’ll find it,’ zegt hij dan tegen me. We staan nooit met onze rug tegen de muur.” Is het ook wel eens lastig om als broers samen te werken? Ethan: “Ja, we hebben ook wel eens ruzie. Er zijn hier boeken door het kantoor gevlogen. Niet vaak hoor…We zijn broers maar ook gewoon heel goede vrienden. Als kind waren we al heel close. We kunnen dat goed scheiden. Zakelijke kwesties moet je ook in een zakelijke omgeving oplossen en privé is privé. We trekken buiten werktijden ook heel veel met elkaar op.” James: “We hebben ook dezelfde vrienden en dezelfde interes- ses. We houden van motoren en boten en om op het water te vertoeven. Als er klanten komen dan nemen we ze mee om de skyline van Hongkong vanaf onze boot te bewonderen. In Hongkong speelt het jetset leven een belangrijke rol. Het is niet te vergelijken met Nederland. Alles gebeurt buiten, mensen blij- ven niet thuis zitten. Het was voor ons wennen maar we vinden het heel erg leuk. Het geeft een andere dimensie aan je leven.“ Chief Entertainment Officer Je (James – red.) bent net vader geworden van dochter Alexandra, deel je je tijd nu anders in? James: “Ik zal een stapje terugdoen maar het zal mij niet gebeu- ren dat ik me met het vaderschap terugtrek uit het sociale leven. Als klanten naar Hongkong komen neem ik de rol van CEO op me, chief entertainment officer, en dan gaat er veel alcohol doorheen en gaan we naar de leukste clubs en dansen we door tot in de ochtend. Zakendoen gaat hier echt samen met feesten.” En dan de volgende dag weer presteren …? Ethan lacht: ”Dat wordt steeds moeilijker. Je leert ook wel iets beter omgaan met een drankje, je neemt eens een glas water tussendoor.” James: “We hadden een meeting in Moskou bij een grote distri- buteur. Ik ging meteen naar het restaurant waar we afgesproken hadden. Ik had het contract al bij me. Maar we gingen eerst drinken: wodka uit longdrink glazen. Omdat mijn vlucht wat later was geland moest ik ook nog een inhaalslag maken. Ik weet niet meer hoe ik in mijn hotelkamer ben teruggekomen, maar er was nog geen con- tract ondertekend. Uiteindelijk is er getekend, maar niet toen ik in Moskou was.” Ethan: “Je moet er een beetje doorheen prikken. In Amerika zijn er mensen die hun hand uitsteken en zeggen ‘we’re going to do busi- ness, we’re going to get rich together.’ De eerste keer dacht ik ‘goh dat is leuk’, maar op een gegeven moment zie je dat het een spel is. We weten nu beter wat we kunnen verwachten. In het begin had dat natuurlijk ook z’n charme, dat alles nieuw was en dat je alles geloofde, en je ging ervoor.” Er komt een hond een kijkje nemen, die door James even op schoot wordt genomen. Ze zitten in het kantoor van James, het kantoor van Ethan ligt ernaast. Het kantoorgebouw staat in Kwai Chung, op een industrieterrein waar vroeger de textielindustrie zetelde, welke nu verplaatst is naar China. Omdat bedrijfsruimte in de stad ongelooflijk duur is, vooral als je opslagruimte nodig hebt, zijn veel internatio- nale promo spelers zoals Sweda en BrandCharger hier neergestreken. Bovendien zijn de loodsen in dit gebied groot, met hoge plafonds en er zijn grote liften zodat ook een vrachtwagen naar binnen kan rijden. Hoe is het Covid jaar voor jullie geweest? Ethan: “De lockdown was net aangekondigd toen we in Amerika waren. Toen we in Hongkong landden waren de straten leeg en de mensen die er waren, liepen met een mondkapje. Wij hadden geen mondkapjes, alles was uitverkocht! Toen zagen we pas de ernst van de situatie.” James: “Het is als bedrijf een test hoe je ervoor staat. Wij hebben er altijd op gehamerd om geen gekke dingen te doen en dat heeft ervoor gezorgd dat wij soepel 2020 doorkwamen. We hebben ver- lies gedraaid maar we hadden een goede buffer. Het is een soort natuurlijke selectie en je houdt de beste mensen over. We zitten nu met een kleiner team maar we krijgen meer gedaan. Het is wat dat betreft goed voor ons geweest. We doen het nu zelfs beter dan vlak voor Covid.” “We blijven focussen op kwaliteit, op een wat hoger segment. Wij geven ook een jaar garantie op onze producten en dat is vrij uniek. Als we iets doen willen we het goed doen. Onze drie pilaren zijn: kwa- liteit, design, en dat het product ontworpen is voor de promotionele industrie. We zijn wel de Rolls Royce van de giftindustrie genoemd.” z 2021 - nummer 3 - promzvak.nl 15

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5