PROMZ VAK 03-2021

8 Rotterdammers in de jetset van Hongkong: ‘wij zijn east meets west in persona’ Hoe kwamen jullie toen ‘definitief’ in Hongkong terecht? Ethan: “Hongkong voelde gezien onze afkomst toch als een tweede thuis. De groei en de handel fascineerden me en ik wilde dat graag met eigen ogen zien. Ik heb toen fabrieken bezocht en kwaliteits- controles gedaan in Zuid-China, het Silicon Valley van Azië. We waren toen al een klein beetje op weg als promotionele supplier voor onze klanten, maar onze focus was nog om uren te verkopen als reclamebureau.“ Cowboy jaren James: “We hadden al snel ook een aantal awards gewonnen in Amerika en openden daar ook een kantoor. Het was een heel bijzondere tijd. We deden zo’n twintig beurzen per jaar. Het waren onze cowboy jaren. We hadden een heel jong team - de salesma- nager was 26 jaar en wij waren begin dertig - en we hadden maar één product. We zagen geen belemmeringen. Je gaat er gewoon voor… je bent wat brutaler en je ziet geen gevaar. We zijn gelukkig wel iets veranderd nu.” De broers lachen instemmend. Ze lijken erg goed op elkaar inge- speeld en vullen elkaar makkelijk aan. Ethan: “In Las Vegas vertelde iemand mij dat er ook een Zuid- Amerikaanse beurs in Mexico was. Eigenlijk waren we daar nog helemaal niet klaar voor. Er was nog zoveel in Europa te doen en te ontdekken. Je bent opeens overal bezig en je kunt de focus nog niet houden. Maar toen gingen we wel en zaten we dus opeens in Mexico.” Lachend. “Met de Mexicaanse buikgriep! Eigenlijk hadden we iemand nodig die al zo’n twintig jaar in de branche zat en dus wat ouder en wijzer was dan wij toen waren, en die soms tegen ons had gezegd ‘nu nog niet, jullie gaan te snel’.“ Het klinkt toch dat de bravoure die jullie hadden, jullie ook ver heeft gebracht… Hadden jullie überhaupt iets als een plan? James: “De eerste drie jaar niet. Het draaide er voornamelijk om om zoveel mogelijk van dat ene product te verkopen. Dat lukte en bovendien zat er een heel goede marge op omdat we de enige waren met dit product. We verzamelden veel goede contrac- ten. Maar we wisten nog niet wat we daarna zouden gaan doen. Ga je dan hetzelfde trucje nog een keer doen? We besloten de mogelijkheden te onderzoeken om de productenlijn van char- gers uit te breiden met allerlei elektronica. Dat werkte. Op dit moment hebben we, naast Chargers, vijf categorieën waarin we ons specialiseren: Urban Mobility, Audio, Workspace Accessoires, Smartphone Accessoires en Gadgets. 90 procent van de producten is door onszelf ontworpen en dus uniek. Gecontroleerde groei is voor ons altijd belangrijk geweest. Doe geen gekke dingen en focus op waar je goed in bent. Dat pakte goed uit: de eerste 4 jaar zijn we elk jaar in omzet verdubbeld. Maar mooie goede producten maken is onze main focus. Daar zijn we ook internationaal voor beloond met het winnen van 29 design awards in tien jaar tijd.” Als ik ze vraag wat hun tweede product na de populaire car char- ger werd moeten ze even nadenken. Dan lacht Ethan en vertelt dat het een car charger met ingebouwde speaker was zodat je niet alleen het logo kon lezen maar ook de reclame jingle kon horen. Ze praten over deze ‘ouderwetse’ producten op nostalgi- sche toon, terwijl het in feite maar tien jaar geleden is. Hoe is jullie taakverdeling? Ethan: “Ik ben servicegericht. Ik heb een goed gevoel voor de keuze van producten, voor verkoop en relaties opbouwen. Ik vind het leuk om een aantal keer per maand in het vliegtuig te zitten en beurzen te bezoeken. Ik wil begrijpen waar de behoefte ligt van de klant.” James: “Ik ben heel erg betrokken bij het designproces. Dat vind ik heel belangrijk. Verder hou ik me bezig met de strategie en marketing van het bedrijf. Ik denk dat een van mijn krachten is om het juiste product op het goede moment op de juiste plek te krijgen.” Multicultureel James: “Ethan en ik zijn natuurlijk beiden in Nederland opge- groeid en die cultuur zit nog meer in ons dan de Hongkong cultuur. Als Hollander besef je heel goed hoe handel gedreven moet wor- den met andere landen en verschillende culturen. Dat is een heel belangrijke factor geweest in onze bedrijfsvoering. En we zijn ook Aziatisch natuurlijk, dus we hebben een gemengde achtergrond waarin oost en west samenkomen en we hebben geen probleem om met welke cultuur dan ook zaken te doen.” James (L) & Ethan (r) z 2021 - nummer 3 - promzvak.nl 13

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5