PROMZ VAK 03-2021

8 J ames: “Het succes van BrandCharger begon voor ons in 2011. De ontwikkeling van de mobiele telefoons was in die tijd in een stroomversnelling geraakt. Wij hadden toen een klein reclamebureau in Rotterdam, Brandmerk, met enkele grote accounts waaronder het Amerikaanse oliemerk Valvoline. We mochten voor hen een campagne ontwikkelen voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika met een gift with purchase. Olie heeft natuurlijk met de auto-industrie te maken en dat hebben we gekoppeld aan de enorme populariteit van de eerste smartphones en het feit dat mensen ineens hun telefoons overal moesten kunnen gebruiken en opladen. Zo bedachten we de usb car charger met epoxy waarop een logo kon worden gemaakt.” Ethan: “We waren niet helemaal onwetend want we kwamen uit de reclamebranche dus we wisten wel iets over gifts en give- aways maar we kenden niemand in de promotionele branche. Het was een soort experiment. We wisten toen absoluut nog niet wat we in handen hadden en bovendien hadden we niets te verliezen!” James: “We hadden dus maar één product toen en PromZ Event was de eerste beurs waar we aan deelnamen met de car chargers. Het werd meteen verkozen tot Promotional Product of the Year! Daarna stonden we op de Hongkong Gifts en Premium Fair en daar breidden we ons netwerk natuurlijk flink uit. Ineens waren er mensen van over de hele wereld die geïnteresseerd waren in Het is 11.00 uur Nederlandse tijd als ik James en Ethan Ung op mijn computerscherm zie verschijnen vanuit hun kantoor op de zevende verdieping van een industrieel pand in Hongkong. Voor de twee eigenaren van supplier BrandCharger zit de werkdag erop en is er tijd voor een gesprek over hun razende start in de promotionele branche, de voordelen van een gemengde achtergrond, over het achterlaten van de ‘cowboy jaren’, en ook een beetje over wodka. Rotterdammers in de jetset van Hongkong: ‘wij zijn east meets west in persona’ ons product. Voordat we het wisten hadden we een internationaal sales netwerk staan met distributeurs uit 30 landen. Want, en dit ging in overleg met Valvoline uiteraard, we konden natuurlijk allerlei verschillende logo’s op die manier plaatsen op een heel bruikbaar en populair product. Toen hebben we het hoofdkantoor naar Hongkong verhuisd. In Nederland is nog wel het saleskantoor en een warehouse. “ James is de oudste van de twee broers en houdt zich vooral bezig met de strategie en de marketing maar ook met de designs van de producten bemoeit hij zich intensief. Ethan is twee jaar jonger en onderhoudt de relaties met de klanten en staat garant voor de service. Jullie zijn geboren en getogen in Nederland? James: “Ja, in Rotterdam. Onze ouders zijn midden jaren 70 naar Nederland verhuisd. We hebben beiden in Nederland bedrijfs- kunde gestudeerd.“ Ik hoorde dat Ethan ook nog een tijdje fotomodel is geweest? Ethan: “Ja, dat klopt. Het kwam op m’n pad. Ik ben best lang voor een Chinese jongen en iemand vroeg een keer of ik een fotoshoot wilde doen. Dat nam toen vrij serieuze vormen aan. Voor ik het wist liep ik fashionshows voor Dolce & Gabbana, Hugo Boss en Diesel, en was ik het gezicht voor merken zoals Diesel, Wrangler en Puma.” z 2021 - nummer 3 - promzvak.nl 11

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5