PromZ Vak 01-2021

8 tionele producten ingekocht. Uit de tabel blijkt ook dat het aantal bedrijven waarvan zeker is dat ze geen duurzame promotionele producten hebben ingekocht, gehalveerd is, van 20% in 2016 tot 11% in 2020. Desgevraagd blijkt bij deze groep opdrachtgevers dat in 60% van de gevallen wel intern gesproken wordt over de mogelijkheid of wenselijkheid van een keuze voor een duurzaam product. Dat doet vermoeden dat het percentage opdrachtgevers dat niet kiest voor duurzame producten de komende jaren verder zal teruglopen. Duurzaam binnen de afzet van distributeurs Duurzame producten hebben bij verreweg de meeste distribu- teurs een aandeel van ruim 20% binnen de totale omzet. Dat percentage is de laatste drie jaar vrij stabiel, waarbij aangetekend moet worden dat dit percentage bij suppliers iets hoger ligt dan bij distributeurs, maar de verschillen zijn gering. Het percentage distributeurs dat helemaal geen duurzame promotionele pro- ducten voert ligt al die jaren onder de 5%. Er zijn omgekeerd ook maar heel weinig distributeurs die meer dan de helft van hun omzet met duurzame producten realiseren. Wat te denken geeft is dat al drie jaar lang het omzetaandeel van duurzame n= 174 % Producten geproduceerd met duurzame of gerecyclede grondstoffen 23 Producten met een lange gebruiksduur 18 Producten die een lage belasting voor het milieu opleveren (‘eco-friendly’) 17 Producten die recyclebaar zijn of van afbreekbaar materiaal zijn gemaakt 12 Producten van hoge kwaliteit 8 Nuttige producten met een hoge gebruikswaarde 6 Producten die onder goede arbeidsomstandigheden zijn geproduceerd 3 Producten die dichtbij of in EU geproduceerd zijn 3 Producten met een milieuvriendelijke verpakking 2 Overige antwoorden 4 Weet niet/geen antwoord 41 Tabel 1: Wat is een duurzaam promotioneel product? In de eigen woorden van distributeurs en suppliers, 2020 2020 2019 2018 2017 2016 n= 96 126 131 148 143 % % % % % Minder dan 10% duurzaam geproduceerd 15 13 15 16 13 11 tot 25% duurzaam geproduceerd 12 9 9 4 6 26 tot 50% duurzaam geproduceerd 6 10 2 1 6 Meer dan 50% duurzaam geproduceerd 6 6 7 5 5 Wij hebben in het afgelopen jaar wel duurzaam geproduceerde promotionele producten ingekocht, maar ik weet het percentage niet 35 35 23 24 27 Wij hebben in het afgelopen jaar geen duurzaam geproduceerde promotionele producten ingekocht 11 13 23 28 20 Ik weet niet of mijn bedrijf in het afgelopen jaar duurzaam geproduceerde promotionele producten heeft ingekocht 15 14 21 22 23 Totaal 100 100 100 100 100 Tabel 2: De inkoop van duurzaam geproduceerde promotionele producten door opdrachtgevers, 2016-2020 z 2021 - nummer 1 - promzvak.nl 57

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5