PromZ Vak 01-2021

E en jaar geleden is in één van de door onderzoekbu- reau One Question voor PromZ uitgevoerde onderzoe- ken aan distributeurs en suppliers de vraag gesteld wat zij verstaan onder een duurzaam promotioneel product. De antwoorden staan in tabel 1. Wat daarbij als eerste opvalt is dat maar liefst vier op de tien distributeurs en suppliers deze vraag niet kunnen beantwoorden. Ongetwijfeld hebben ze wel een idee wat ‘duurzaam’ is maar dat durven ze tegenover de onderzoekers kennelijk niet uit te spreken. Je vraagt je af wat er gebeurt als hun opdrachtgevers het onderwerp duurzaam aan de orde stellen… Degenen die wel een antwoord geven, noemen gemiddeld meerdere aspecten: het gaat enerzijds om lange gebruiksduur en anderzijds om een lage milieubelasting. Het begrip ‘milieu’ overheerst in de gegeven beschrijvingen. Interessant is dat een beperkt aantal distributeurs en suppliers ook de gebruikswaarde van een promotioneel product, de hoge kwaliteit van zo’n product en de wijze waarop deze producten geproduceerd worden laten vallen onder hun definitie van duur- Duurzaamheid, wie heeft er niet mee te maken? Uit de diverse onderzoeken die in de afge- lopen jaren voor PromZ Vak en PromZ Magazine zijn gehouden komt met grote regelmaat ‘duurzaamheid’ naar voren als een steeds belangrijker issue. Wellicht dat in de afgelopen periode onder invloed van corona de aandacht voor duurzaamheid wat verslapt is, maar het staat als een paal boven water dat, als de markt weer verder aantrekt, ook het onderwerp ‘duurzaam’ weer voorop staat. In dit verband lijkt het de redactie nuttig om datgene wat we over de rol van duurzame promotionele producten weten, op een rij te zetten en toe te lichten. DOOR ED VAN EUNEN Duurzaamheid: waar staan we en waar gaan we naar toe? zaam. Dit is begrijpelijk, want een artikel met hoge kwaliteit zal vaak langer meegaan en het verwijzen naar nuttige producten betekent impliciet het afwijzen van niet-zo-nuttige producten die stof vangen in de keukenla. Het begrip ‘duurzaam’ is in de promo- tionele branche in de meeste gevallen toch gekoppeld aan een lagere belasting van het milieu. Hoe groot is de rol van ‘duurzaam’ op dit moment? Sinds 2016 wordt jaarlijks aan de opdrachtgevers gevraagd welk aandeel duurzame promotionele producten binnen hun totale inkoop van promotionele producten innemen. De uitkomsten staan in tabel 2. Vooropgesteld moet worden dat veel inkopers van promotionele producten niet de totale inkoop van het bedrijf waar zij werken kunnen overzien. Zo zei in 2016 een kwart van de opdrachtgevers dat ze niet wisten of hun bedrijf in het afgelo- pen jaar duurzame promotionele producten heeft ingekocht. Dat percentage is overigens gestaag teruggelopen tot 15% in 2020. Deze groep inkopers heeft dus zelf zeker geen duurzame promo- 56

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5